مشکلات کشور، راهکار اقتصادی دارند نه سیاسی
مشکلات کشور، راهکار اقتصادی دارند نه سیاسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکلات کشور راهکار اقتصادی دارند نه سیاسی؛ به گفته کارشناسان، مشکلات اقتصادی در حوزه پولی و مالی، ۷۰ درصد و تحریم ها ۳۰ درصد، در مشکلات اقتصادی اثرگذار است. محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر دیروز (شنبه) در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: در تاریخ […]

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکلات کشور راهکار اقتصادی دارند نه سیاسی؛ به گفته کارشناسان، مشکلات اقتصادی در حوزه پولی و مالی، ۷۰ درصد و تحریم ها ۳۰ درصد، در مشکلات اقتصادی اثرگذار است.

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر دیروز (شنبه) در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: در تاریخ ایران، دفاع مقدس به عنوان یک نقطه عطف بوده و هست؛ از ابعاد مختلفی میشود از دفاع مقدس یاد کرد چراکه کارنامه درخشان نظام ولایی و ملت است.

وی افزود: تمامی مشکلاتی که امروز با آن رو به رو هستیم، در دوران دفاع مقدس هم وجود داشت.

قالیباف با اشاره به جنگ رسانه ای دشمن گفت: امروز جنگ رسانه ای جدی وجود دارد؛ البته در زمان جنگ هم وجود داشت و حجم آن، کمتر از امروز نبود.

وی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس هم شرایط ملتهبی وجود داشت؛ مشکلات آن روز هم کم نبود. توان آفندی ما هیچ گاه به یک پنجم دشمن هم نمی رسید اما آفند می کردیم و موفق هم بودیم.

شهردار اسبق تهران با اشاره به اختلاف رویکردها در دوران جنگ گفت: عده ای طرفدار آتش بس و عده ای دیگر طرفدار جنگ بودند. به همه آرمان هایی که در دوران دفاع مقدس دنبال می کردیم، دست یافتیم.

وی با بیان اینکه جنگ به تمام معنا مردمی بود، گفت: همین راننده کامیون هایی که امروز اعتصاب می کنند، همان هایی هستند که با ماشین خود به کمک جنگ آمدند.

قالیباف اضافه کرد: جمع آدم هایی که به جبهه رفتند، کمتر از ۳ ملیون نفر و افرادی که در جنگ ماندند، در مجموع ۱۰۰ هزار نفر بودند اما همه مردم حس می کردند در جنگ هستند و فضای حاکم بر کشور چنین بود؛ رزمنده ها هم حس می کردند ۴۰ میلیون نفر پشت شان قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دادن فرصت به جوانان در زمان جنگ، گفت: ۶۰ درصد رزمنده های ما جوانان زیر ۲۵ سال بودند؛ در آن زمان حتی اعضای هیئت دولت هم جوان بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حلقه مفقوده سپهر سیاست ایران، کارآمدی است گفت: ما آرمان های خود را با افتخار سر دست می گیریم اما در حوزه کارکرد در باقی حوزه ها غیر از امنیت، کارنامه قابل قبول نداریم؛ چون در سیاست کنونی کارآمدی موضوعیت ندارد.

قالیباف با بیان اینکه دروغی بزرگ تر از این نیست که شهرداری ۵۴ هزار میلیارد بدهکار است، تاکید کرد: می گویند بودجه شهرداری در ۱۲سال، ۲۸۵ هزار میلیارد تومان بوده اما چنانچه ۱۰۰درصد بودجه هم محقق می شد، حدود ۱۱۰هزار میلیارد تومان می شود.

وی با بیان اینکه مشکل ما در اقتصاد، حذف مردم و جوانان و عدم حاکمیت شایسته سالاری است، اظهار داشت: ذات انقلاب ما اسلامی است و باید با هر ظلمی مبارزه و برای مبارزه با استکبار خود را آماده کنیم.

قالیباف ادامه داد: یا باید حرف بزنی یا عمل کنی. چون بلد نیست کار انجام دهد، مجبور است حرف بزند و هنگامی که حرف نداری بزنی، مجبوری دروغ بگویی که این مساله زمینه بی اعتمادی مردم را فراهم می آورد.

شهردار اسبق تهران با تاکید بر اینکه امروز بانک های ما ۸۰ درصد جور بقیه را می کشند، اظهار داشت: رشد نقدینگی ما در ۵۰ سال گذشته، دو رقمی و ۱۷ تا ۳۴درصد بوده است و این دولت، رکورد ۳۴ درصد را زده است. سپرده های بانکی یا متعلق به افراد شخصی و یا متعلق به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به بهره مندی عده ای خاص از سودهای کلان اظهار داشت: برخی سود ۲۵ درصد و ۲۸ درصد از بانک ها می گیرند و بیش از ۵۰ درصد، سود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال متعلق به ۴ درصد از صاحبان سهام هاست. با این وجود، آیا می توان انتظار رونق گرفتن تولید را داشت؟

قالیباف گفت: مشکلات کشور، راهکار اقتصادی دارند نه سیاسی؛ به گفته کارشناسان، مشکلات اقتصادی در حوزه پولی و مالی، ۷۰درصد و تحریم ها ۳۰درصد، در مشکلات اقتصادی اثرگذار است.

وی افزود: مشکل در ضعف مدیریتی و بی عرضگی است؛ این وضعیت می تواند در نوع خود فرصت باشد تا ضعف امروز خود را برطرف کنیم.

قالیباف با اشاره به مسئله fatf گفت: نگاه رهبر انقلاب در مورد fatf جمع بندی نظر کارشناسان بوده است؛ fatf خارج از بحث های سیاسی اش، باید درون سیستم مالی ما انجام شود اما برای پیوستن به مجموعه های جهانی باید دقت کنیم که اتفاقاتی چون برجام نیفتد.