مصرف الکل در برخی استانها بیشتر از ویروس کرونا قربانی گرفت
مصرف الکل در برخی استانها بیشتر از ویروس کرونا قربانی گرفت
متاسفانه تا به امروز عده‌ای با تصورات احمقانه برای مصون ماندن از کرونا اقدام به مصرف الکل کرده‌ و مرگ خود را رقم زد‌ه‌اند به‌گونه‌ای که تعداد قربانیان ناشی از مصرف الکل از تعداد قربانیان ناشی از کرونا در برخی استانها پیشی گرفته یا برابری می‌کند!

مصرف الکل در برخی استانها بیشتر از ویروس کرونا قربانی گرفت

متاسفانه تا به امروز عده‌ای با تصورات احمقانه برای مصون ماندن از کرونا اقدام به مصرف الکل کرده‌ و مرگ خود را رقم زد‌ه‌اند به‌گونه‌ای که تعداد قربانیان ناشی از مصرف الکل از تعداد قربانیان ناشی از کرونا در برخی استانها پیشی گرفته یا برابری می‌کند!

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۱۳ هزار و ۹۳۸ به این ویروس مبتلا شده‌اند، ۴ هزار و ۵۹۰ نفر از این بیماران بهبود یافته و متأسفانه ۷۲۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، شایعات زیادی درباره نحوه مبارزه با این بیماری در فضای مجازی منتشر شد؛ مصرف الکل برای در امان ماندن از این بیماری یا بهبود مبتلایان به این ویروس با مصرف الکل، یکی از این شایعات بود که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و برخی افراد ساده‌اندیش نیز بدون هیچ تحقیقی و پرس‌وجویی، برای مصون ماندن در مقابل کرونا ویروس، اقدام به مصرف الکل متیلیک یا متانول کردند بدون اینکه بدانند چه سرنوشت شومی در انتظار آنها است.

تبعات مصرف خوراکی الکل به سرعت ظهور و بروز پیدا کرد و در ابتدا از استان خوزستان خبر رسید که تعدادی بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند.

رفته رفته بر تعداد مسمویتهای ناشی از مصرف الکل در کشور افزوده شد و چند صد نفر بر اثر مصرف متانول دچار مسمومیت‌های شدید شدند.

بنابر آمار منتشر شده، تاکنون ۵۱ نفر در استان خوزستان، ۳۱ نفر در استان فارس، ۱۹ نفر در استان اردبیل، ۱۲ نفر در استان آذربایجان شرقی، ۶ نفر در استان کردستان، پنج نفر در استان همدان، دو نفر در استان هرمزگان، دو نفر در استان مرکزی و تعدادی نیز در دیگر استانها به دلیل مصرف الکل به کام مرگ فرو رفته‌اند.

با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های فراوان در زمینه عواقب مصرف الکل، همچنان شاهد مسمومیتهای ناشی از مصرف آن هستیم.

به گفته دکتر شاهین شادنیا؛ رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان حکیم، به دو دلیل همچنان شاهد مسمومیتهای ناشی از مصرف الکل هستیم.

وی در این باره به تسنیم گفته بود شاید هشدارهای لازم در این رابطه در معرض دید یا شنید مخاطب قرار نگرفته و شاید برخی افراد گمان می‌کنند با مصرف الکل برای آنها اتفاقی روی نمی‌دهد کما اینکه برخی هنوز به این باور نرسیده‌اند که احتمال ابتلای آنها به کرونا وجود دارد و همچنان در خیابانها و تجمعات حضور دارند.

هر چند تاکنون آمار دقیقی از تعداد کل قربانیان ناشی از مصرف الکل ارائه نشده اما می‌توان گفت که تعداد قربانیان ناشی از مصرف الکل از تعداد قربانیان ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در برخی استانها پیشی گرفته یا با یکدیگر برابری می‌کند!

به طور مثال در استان خوزستان ۵۱ نفر و در استان فارس ۳۱ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند در حالیکه در استان خوزستان ۳۳ نفر و در استان فارس ۹ نفر (آمار استان فارس مربوط به ۲۴ اسنفد است) بر اثر مصرف الکل صنعتی جان باخته‌اند.

دکتر حسین حسنیان مقدم؛ فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت هم درباره عواقب ناشی از مصرف الکل می‌گوید: برخی افراد از روی ناآگاهی، برای پیشگیری از کرونا، متانول خورده‌اند که باید توجه داشت، مصرف فرآورده‌های الکلی چه اتانول و چه متانول تأثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد، علاوه بر اینکه متانول در ضدعفونی‌کردن سطوح تأثیر چندانی ندارد و عوارض استفاده خوراکی متانول، شامل نابینایی و مرگ است.

به گفته وی، عوارض مصرف متانول معمولاً تا ۲۴ ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود؛ در صورت مصرف متانول، باید فرد سریعاً به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کند تا “آنتی‌دوت‌تراپی” و احیا برای او انجام شود، برخی افراد نیز ممکن است نیازمند دیالیز شوند.

دکتر پیمان عرفان‌طلب؛ متخصص اورژانس و سم‌شناسی بالینی نیز با تأکید بر اینکه هیچ یافته علمی وجود ندارد که اثبات کند مصرف الکل، باعث ایمن شدن بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود، می‌گوید: اثراتی که مصرف الکل بر روی بینایی می‌گذارد در اکثر مواقع دائم خواهد بود و نقص بینایی بازگشت‌پذیر نخواهد بود؛ از زمان بروز کاهش بینایی، فرد دو دهم بینایی خود را از دست داده و پس از ۱۰ ساعت کور مطلق می‌شود.

در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیش از ۹۵ درصد مبتلایان به ویرس کرونا بهبود پیدا می‌کنند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز حتی متوجه نمی‌شوند که به این ویروس مبتلا بوده‌اند اما افرادی که برای در امان ماندن از این ویروس به مصرف الکل متانول روی می‌آورند، دچار عواقب جبران‌ناپذیری خواهند شد و در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی در زمان حیاتی، ممکن است بینانی خود را از دست داده یا حتی به کام مرگ روند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران پویا