مرگ ۱۱ تن به دلیل مصرف قارچ‌های سمی
مرگ ۱۱ تن به دلیل مصرف قارچ‌های سمی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برنامه‌های پیش بینی شده برای کنترل و درمان بیماری ایدز و همچنین کنترل سالک و وبا در مناطق زلزله زده کرمانشاه توضیحاتی را ارائه داد.  دکتر محمدمهدی گویا در نشستی خبری درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور گفت: وزارت بهداشت […]

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برنامه‌های پیش بینی شده برای کنترل و درمان بیماری ایدز و همچنین کنترل سالک و وبا در مناطق زلزله زده کرمانشاه توضیحاتی را ارائه داد.

 دکتر محمدمهدی گویا در نشستی خبری درباره سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور گفت: وزارت بهداشت سیاست بسیار گسترده‌ای را در برنامه چهارم استراتژیک کشوری ایدز شروع کرد. در این برنامه تمام بخش‌های درگیر توسعه کشور، مشارکت داشته‌اند و وظیفه هر سازمانی برای اطلاع رسانی، پیشگیری و همچنین درمان این بیماری مشخص است.

وی افزود: بر اساس برنامه استراتژیک کشوری ایدز هدفگذاری کرده‌ایم تا ۹۰ درصد مبتلایان به این بیماری را تا سال ۲۰۲۰ شناسایی کنیم، ۹۰ درصد این بیماران تحت درمان قرار گیرند و همچنین در ۹۰ درصد این افراد اطمینان یابیم که درمانشان موثر است؛ برنامه‌ای که تحت عنوان ۹۰-۹۰-۹۰ از آن یاد می‌شود. بر اساس این برنامه عفونت نباید از بیماران مبتلا به سایرین منتقل شود. با این روش طی دو سال گذشته موارد تحت درمان تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از قبل شده است.

۱۳ هزار مبتلا به ایدز تحت درمان

وی افزود: سیاست ما بر این اساس بوده که بتوانیم بیماران را بلافاصله پس از شناسایی، درمان کنیم. این در حالیست که در دنیا نیز چنین است که صبر می‌کنند تا سیستم دفاعی بدن به حدی از تضعیف برسد و سپس درمان را شروع کنند. ما نیز قبلا این سیاست را داشتیم اما اکنون درمان بلافاصله پس از تشخیص شروع می‌شود. در حال حاضر ۱۳ هزار نفر را شناسایی کرده‌ایم و همه آنها تحت درمان قرار دارند و در حدود ۴۰ درصد آنها آزمایشاتی را انجام داده‌ایم و اطمینان حاصل شده است که درمانشان کامل بوده است.

گویا در ادامه با اشاره به سیاست پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک، گفت: بر اساس این سیاست مادرانی که دارای رفتارهای پرخطر هستند را شناسایی کرده و درمان آنها را در دوران بارداری پیگیری می‌کنیم و در صورت ابتلا به این عفونت موارد لازم انجام می‌شود. زایمان این مادران در شرایط ویژه صورت می‌گیرد و پس از زایمان نیز درمان ادامه می‌یابد. کودکان آنها نیز تحت درمان و مراقبت هستند. خوشبختانه آماری که در این زمین داریم در سطح جهان خیره کننده است، به طوریکه ۹۳٫۵ درصد کودکانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا آمدند، به دنبال اقداماتی که برای آنها انجام شده، پس از تولد سالم بودند.

 داروی ضد ایدز کمبود ندارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: روش‌های درمانی ما بازنگری شده و مطابق آخرین روش‌های روز دنیا انجام می‌شود. در رابطه با داروی ضد ایدز نیز باید بگویم که بخش قابل توجهی از این دارو در داخل کشور تولید می‌شود. در مورد بخشی هم که خارجی است، دارو به اندازه کافی موجود است و به بیماران اطمینان خاطر می‌دهم که مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مباحث مطرح مبنی بر توقف فعالیت اتوبوس‌های ایدز، گفت: اتوبوس‌های ایدز کماکان به فعالیت خود در شهرستان‌های مختلف کشور ادامه می‌دهند. البته تاکید می‌کنم که اطلاع رسانی کاری چند بخشی است که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود. بخشی از اطلاع رسانی‌ها در مورد چنین بیماری‌هایی به سازمان‌هایی مانند بهزیستی نیز مربوط می‌شود. در مجموع اگر جایی کمبودی در این زمینه بوده بی تردید به منابع مالی مربوط می‌شود. اتوبوس ایدز یکی از سیاست‌های موفق بوده که همچنان ادامه دارد و از این جهت با مانعی مواجه نیستیم. اگر هم مانعی وجود داشته باشد قادر به برطرف کردن آن هستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر می‌توانیم اطلاعات دقیق دهیم که این اتوبوس‌ها کجاها فعالیت دارند و اظهارات مبنی بر توقف این فعالیت‌ها می‌تواند اظهار نظر سختی افراد تلقی شود.

مرگ ۱۱ تن به دلیل مصرف قارچ‌های سمی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره شیوع مسمومیت‌ها با قارچ طی چند روز اخیر، گفت: همواره در دو فصل بهار و پاییز شاهد مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ هستیم. چند عامل باعث افزایش این مسمومیت‌ها می‌شود. افزایش میزان و تعداد بارندگی‌ها در رویش این قارچ‌ها بسیار موثر است. مبحثی که امسال به خصوص در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی و همچنین همدان شاهد بودیم. از آنجا که رطوبت خاک بیشتر می‌شود. رشد این قارچ‌ها نیز افزایش می‌یابد. باید تاکید کنم که این مسمومیت‌ها صرفا به دلیل مصرف قارچ‌های وحشی که به صورت خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی رشد می‌کنند و ارتباطی با قارچ‌های خوراکی فروشگاه‌ها که برچسب دارند ندارد. تاکید می‌کنم که به قارچ‌های مناطق جنگلی و صحرایی یا قارچ‌هایی که توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسند به هیچ وجه اعتماد نشود. شکل ظاهری این قارچ‌ها نمی‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که به لحاظ خوراکی سالم هستند. حتی شناسایی قارچ‌های سمی از خوراکی برای متخصصان نیز بسیار سخت است. ممکن است برخی محلی‌ها بگویند که این قارچ‌ها را می‌شناسند اما نباید به هیچ وجه به این حرف‌ها اعتماد کرد. توصیه اکید وزارت بهداشت آن است که قارچ‌ها را به صورت بسته بندی شده و از فروشگاه‌ها و مراکز خرید تهیه کنید.

گویا افزود: تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر به علت مصرف قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند. مسمومیت ناشی از این قارچ‌ها نیز سه مرحله دارد. در مرحله اول علائم بیماری طی ۶ ساعت تا سه روز پس از مصرف ظاهر می‌شود که معمولا یک سری علائم گوارشی شامل تعوع، استفراغ و گاهی اسهال‌های حجیم است. این موارد با درمان ساده علامتی برطرف می‌شوند اما ممکن است بعد از ۲۴ ساعت تا حداکثر چهار روز مرحله دوم بیماری شروع شود. البته اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در همان مرحله اول درمان می‌شوند.

وی در این باره افزود: در مرحله دوم مسمومیت با قارچ علائم تهوع ادامه داشته و به تدریج زردی ظاهر شده و فعالیت کبد تا حدودی مختل می‌شود. افرادی که به این مرحله از بیماری می‌رسند باید بستری شده و تحت نظر قرار گیرند. معمولا این مرحله سه تا چهار روز به طول می‌انجامد. معدودی از این افراد نیز وارد مرحله سوم بیماری که شامل نارسایی شدید کبد و در برخی موارد بیماری‌های کلیوی است، می‌شوند به طوریکه ممکن است حتی نیاز به پیوند داشته باشند و یا جان خود را از دست بدهند.

گویا  گفت: پروتکل درمان این بیماری تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است. باز هم تاکید می‌کنم که این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد و درمان آن درمان علامتی است. تا کنون نیز ۱۱ نفر به دلیل مسمومیت با قارچ فوت کردند. حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. سه نفر هم پیوند کبد شده اند.

اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل سالک و وبا در کرمانشاه

گویا در ادامه صحبت‌هایش درباره مباحثی مبنی بر خطر طغیان سالک و وبا در مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت: یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله زده بود. ما با دو بازه زمانی فصل سرما و گرما در مناطق زلزله زده روبرو بودیم، به طوری که در فصل زمستان بابت بیماری‌های تنفسی به خصوص آنفلوآنزا نگرانی داشتیم. در این زمینه ۲۵ هزار نفر از ساکنان مناطق زلزله زده که در معرض ابتلای شدید به این بیماری بودند علیه آنفلوآنزا واکسینه شدند. خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای شدید و یا فوت به دلیل این بیماری در مناطق زلزله زده نداشتیم که این موضوع یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه محسوب می‌شود. در فصل گرما نیز خوشبختانه تا کنون طغیان بیماری واگیر نداشته‌ایم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بااشاره به پیش بینی گسترش چند بیماری در فصل گرما از جمله بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا و همچنین بیماری‌هایی نظیر سالک، مارگزیدگی، عقرب گزیدگی و حیوان گزیدگی ، افزود: برای بیماری‌های ناشی از آب و غذا چندین جلسه در سطح استان برگزار شد. خوشبختانه اقدامات خوبی در رابطه با آب آشامیدنی و مصرفی مناطق زلزله زده صورت گرفته است. جمع‌آوری فاضلاب‌ها و روان آب‌های سطحی از ابتدا خواست وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بود که خوشبختانه مورد حمایت استانداری قرار گرفت. البته در برخی از مناطق سرپل ذهاب کماکان به صورت جزئی این موارد باقی است اما نسبت به بعد از زلزله، خطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که امیدواریم در طول تابستان این وضعیت ادامه یابد.

وی درباره بیماری سالک در مناطق زلزله زده گفت: مهمترین کار در این زمینه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی است که کاری سخت و زمان بر است و به سادگی میسر نیست. به طوریکه در زلزله بم شاهد بودیم که آواربرداری چندین سال به طول انجامید اما در مناطق زلزله زده کرمانشاه بین ۷۵ تا ۸۰ درصد کار آواربرداری انجام شده است و به این ترتیب بخش عمده نگرانی‌ها برطرف شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت در این راستا برنامه جونده‌کشی را در دستور کار دارد چرا که این جوندگان مخزن بیماری سالک هستند. در کنار این برنامه سم پاشی علیه حشرات نیز صورت گرفته است. با وجود آنکه بیماری سالک در سرپل ذهاب بیماری بومی بود اما خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته موارد سالک را در این مناطق حتی در حد انگشتان دست نیز نداشتیم. همچنین فوت ناشی از عقرب و مارگزیدگی نداشتیم و سرم ضد مار و ضد عقرب به میزان کافی در مراکز درمانی مناطق زلزله زده توزیع شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اقدام دیگری که باید در این مناطق صورت گیرد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است که کار سختی است و البته مسئولیت آن بر عهده شهرداری‌هاست که باید به درستی صورت گیرد ، در مجموع تا این لحظه طغیانی از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله زده نداشتیم.