مطبوعات تجدید مذاکره را نقد کنند
مطبوعات تجدید مذاکره را نقد کنند

تصمیمات متخذه در نشست اروپا و امریکا موجب سف یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران شدو  با دولتیان دیدار و گفت وگو نمود و پیام بو دار و مسئله آمیزی با عنوان پیام محرمانه ای که موجب سفرش گردید را ارائه کرد و معلوم شد گزینه اولی که توافق اروپا و […]

تصمیمات متخذه در نشست اروپا و امریکا موجب سف یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران شدو  با دولتیان دیدار و گفت وگو نمود و پیام بو دار و مسئله آمیزی با عنوان پیام محرمانه ای که موجب سفرش گردید را ارائه کرد و معلوم شد گزینه اولی که توافق اروپا و امریکا در دست امتحان گرفته است فشار به ایران برای نشستی مجدد در حاشیه مسائل برجامی و مرتبط کردن موضوع به موشکهای بالستیک ایران است.

یوکیا آمانو بعنوان دلال مظلمه در شرایطی به ایران سفر نموده و پیشنهاد مذاکره مجدد را عرضه کرده است که اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا علیه برنامه موشکی ایران طرحی موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» را که از سوی «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه این کمیته ارائه شده بود وکه البته  مستقیما تحریم تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران اعمال نمی‌کند، لاکن راه را برای اعمال تحریم‌های تازه ای در مهار نمودن آزمایشات موشکی ایران از سوی دولت آمریکا باز می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه گذشته به عبارتی ۹ روز پیش با ۴۳۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف این طرح را علیه برنامه موشکی ایران تصویب کرد. در ابتدای این طرح، با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که از ایران خواسته بر روی موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، کار نکند، آمده است:

«سیاست ایالات متحده این است که از هرگونه فعالیت ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوری‌های موشکی با برد ۸۰۰ کیلومتر به بالا ، جلوگیری کند.»

این طرح  دولت آمریکا را موظف می‌کند که نهایتا ظرف ۹۰ روز پس از تصویب قانون، گزارشی در مورد «زنجیره تأمین» و افراد و شرکت‌هایی که «برنامه موشکی ایران را به میزان چشمگیری تسهیل کرده، پشتیبانی کرده یا به نحوی دیگر کمک کرده باشند»، به کنگره ارائه کند.

در صورتی که دولت در آن گزارش اعلام کند که آزمایش موشکی ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده باشد، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را داده‌اند یا آن را فرماندهی کرده‌اند، به کنگره ارائه کرده و بگوید که آیا این افراد پیش از این در فهرست تحریم هستند یا نه. دولت همچنین باید اعلام کند که قصد دارد چه اقداماتی در پاسخ به این آزمایش موشکی در ایران انجام دهد.

این طرح رئیس‌جمهور را موظف می‌کند که افرادی را که دانسته به برنامه موشکی ایران کمک کرده و تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران را نقض کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار دهد. دولت آمریکا همچنین موظف میشود تا ظرف ۱۲۰ روز پس از تبدیل این طرح به قانون و پس از آن هر ۹۰ روز یکبار، به کنگره در مورد «اطلاعات موثق» که نشان دهد ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی تلاشی در جهت آزمایش موشکهای بالستیک با برد ۸۰۰ کیلومتربه بالا به انجام رسانده است،  را گزارش دهد. پرواضح است که مصوبه اخیر نگرانی زاید الوصف امریکا از توانمندی ایران علیه امنیت رژیم صهیونیستی را اشاره رفته و سعی درامنیت بخشیدن و تضمین بقای این رژیم غاصب دارد.

یوکیا آمانو نیز بعنوان قاصد شوم نقش پستچی این معرکه را که موجدش آمریکا و سناریو نویسش اروپاست بعهده داشته است.

«امانوئل مارکون» رئیس‌جمهور فرانسه تاکنون چندین بار از لزوم مذاکره با ایران برای سال‌های پس از اتمام محدودیت‌های برجامی سخن گفته؛ این موضوع دقیقا همان هدفی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم به شکلی دیگر دنبال می‌کند.

«ژان ایوه لو دریان» وزیر خارجه فرانسه که سه شنبه گذشته  میهمان شورای روابط خارجی آمریکا بود نیز سخنانی را علیه ایران مطرح کرد.

لو دریان ابتدا به آنچه غربی‌ها «فعالیت مخرب ایران در منطقه» می‌خوانند اشاره کرده و حمایت ایران از سوریه و عراق را زیر سئوال برده و اعلام نموده که  «ما نمی‌توانیم دخالت‌های ایرانی و جاه‌طلبی‌های هژمونیک این کشور را بپذیریم.»

وزیر خراجه فرانسه، اشاعه تسلیحات هسته‌ای رانیزیکی از چالش‌های عمده پیش روی جامعه جهانی برشمرده و با ارتباط دادن آن به برجام اظهار کرده که «برای رفتن به جنگ با مقوله عدم اشاعه، هیچ کاری بدتر از احترام نگذاشتن به برجام نیست.» این یعنی یکی به نعل یکی به میخ فرانسه.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نیز همین سه شنبه گذشته در حاشیه بازدید خود از این نمایشگاه مطبوعات پاسخ صریحی به نوکیا آمانو و دوسنتان غربی او داد و اظهار داشت: ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره در مورد هیچ بندی از برجام نیست.

ودر ضمن تاکید کرد «توان دفاعی ما مبتنی بر بنیه‌های داخلی ماست و در مورد برنامه موشکی خود با هیچ شخصی مذاکره نمی‌کنیم.»

حال و با توجه به موضع صریح برخی از مسئولین نظام و بازگشت به فرمایشات مقام معظم رهبری شایسته است تمامی مطبوعات کشور از ریز و درشت و یک صدا نگاه نظام را به برجام و عدم مذاکره مجدد آرمان خویش قرارداده و صدای یک پارچه نفی هر گونه مذاکره مجدد را به گوش جهانیان برسانند و زمینه ای برای کوتاه آمدن وزارت خارجه و برخی عوامل دولت نیافرینند که بنا به بیان قران مجید و امام و رهبر و مقتدای ما  عزت ما در گرو شرافت ما و شرافت ما در استقامت و پایداری ماست.

حمید رضا نقاشیان