مطهری: اجرای گام به گام توافق بین المللی امری صحیح است
مطهری: اجرای گام به گام توافق بین المللی امری صحیح است
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که در امضای هر توافق بین المللی تعهدات به صورت گام به گام به اجرا گذاره شود تا بتوان در صورتی که طرف مقابل بدعهدی کرد از انجام گام‌های بعدی خودداری نمود و حتی گام‌هایی را به عقب برداشت.

به گزارش صبح اقتصاد یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که در امضای هر توافق بین المللی تعهدات به صورت گام به گام به اجرا گذاره شود تا بتوان در صورتی که طرف مقابل بدعهدی کرد از انجام گام‌های بعدی خودداری نمود و حتی گام‌هایی را به عقب برداشت.

اردشیر مطهری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سخن «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه «در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران تحریم‌هایی که غیر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است، همچنان حفظ خواهد شد» اظهار کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌های مختلفی علیه کشور ایران وضع شده است، اما بیشترین آثار مخرب اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ اتفاق افتاد که یکی از آثار آن افت تولید ناخالص داخلی بود. اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۹۹/ ۴ درصد کوچک شد و البته تاثیرگذاری زیاد این تحریم ها کاملا به روش های غلط اتخاذ شده توسط دولت قبل جهت رویارویی با تحریم ها نیز وابسته است و هنوز هم سایه سنگین این تحریم ها بر اقتصاد کشور و زندگی مردم مشهود می باشد.

وی در تشریح روند فعالیت های صلح آمیز هسته ای افزود: در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۱ رئیس‌جمهور وقت ایران، خبر از تهیه سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد. فروردین ۱۳۸۵ نیز رئیس‌ دولت نهم اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳.۵ درصد شده‌ است. در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی تهران خبر داد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان بیان کرد: هر چند نخستین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای غربی در سال ۲۰۰۳ آغاز گردید، اما یک دهه مذاکره با ۱ + ۵ و رسیدن به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به علت بی تدبیری دولت وقت و گره زدن مسائل اقتصادی کشور به این مذاکرات و انتظار برای توافق با بلاتکلیفی اقتصادی همراه شد و خسارت های بسیاری را متوجه کشور نمود.

مطهری خاطرنشان کرد: با توجه به اشتهای سیری ناپذیر استکبار برای باقی نگه داشتن تحریم ها، اعمال مجدد تحریم‌ها و وضع احتمالی تحریم های جدید علیه ملت مسلمان ایران از سوی غربی ها، هوشیاری ایران به محدود نمودن مذاکرات نتیجه بخش به موضوع هسته‌ای بسیار ضروری است.

وی با بیان این که الحاق سایر موضوعات به مذاکرات برجام به معنای باز کردن پنجره جدید برای اعمال فشارهای احتمالی آینده طرف‌های غربی به ایران خواهد بود که تاکنون بارها و بارها تجربه شده است، افزود: وارد کردن «برنامه‌های موشکی، اقدامات منطقه ای، حقوق بشر و…» به مذاکرات به منزله مهیا نمودن فرصت طرح موضوعات دیگر برای غربی هاست که تجربه ثابت کرده تمام شدنی نخواهد بود و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید نمودند و در سال ۹۴ فرمودند اگر طرف مقابل از کج تابی های معمولی و همیشگی خود دست بردارد آن وقت است که می شود در موضوع دیگری نیز با آنها مذاکره نمود و در غیر این صورت ما در هیچ موضوع دیگری غیر از هسته ای مذاکره نخواهیم کرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدقولی های متعهد بین المللی طرف ایران که آخرین نمونه آن در رفتار غیر مسئولانه ترامپ به نمایش گذاشته شد، گفت: متاسفانه در نظام بین الملل هیچ مرجع و قدرتی که بتواند دولت‌های نقض کننده یک توافق بین المللی را تنبیه کند وجود ندارد و لذا اخذ تضمین های لازم در مذاکرات هسته ای ضروری، لازم و غیر قابل چشم پوشی است.

مطهری به حضور اوباما و دولتش تا ۱۸ ماه پس از توافق برجام در کاخ سفید نیز اشاره و تصریح کرد: علی رغم این که دولتمردان ما به طور یکجا همه تعهدات را اجرایی کرده بودند، اوباما و آمریکایی ها نه تنها از اجرای تعهدات خود سر باز زدند، بلکه با استقرار ترامپ در کاخ سفید، آمریکا در کمال بی تعهدی از برجام خارج شذ.

وی اجرای گام به گام توافق بین المللی را امری صحیح دانست و گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که در امضای هر توافق بین المللی تعهدات به صورت گام به گام به اجرا گذاشته شود تا بتوان در صورتی که طرف مقابل بدعهدی کرد از انجام گام‌های بعدی خودداری نمود و حتی گام‌هایی را به عقب برداشت.

نماینده مردم گرمسار و آرادان با بیان اینکه نظام بین الملل فاقد ساز و کار تنبیه ناقض تعهدات است، خاطرنشان کرد: سخن اوباما رئیس وقت دولت آمریکا در آخرین نطق دولتی خود  مبنی بر اینکه «ما بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کردیم» آشکار کننده برنامه ریزی پنهان آمریکایی ها و غربی ها برای نابودی صنعت هسته ای ما بود.