معامله قرن مطابق معیارهای بین‌المللی نیست
معامله قرن مطابق معیارهای بین‌المللی نیست
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرح ضد فلسطینی "معامله قرن" را در تناقض با معیارهای توافق شده بین‌المللی خواند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی از طرح به اصطلاح “صلح” دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به “معامله قرن” انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: طرح صلح خاورمیانه آمریکا مطابق با معیارهای توافق شده بین‌المللی نیست.

بورل افزود: اتحادیه اروپا “حاکمیت” اسرائیل بر اراضی اشغالی از ۱۹۶۷ میلادی تا کنون را به رسمیت نمی‌شناسد و باید درباره مسائل مربوط به وضعیت نهایی از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از بندهای مرتبط با حفظ شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری، بر مخالفت اتحادیه اروپا با شهرک  سازی اسرائیل در اراضی که این رژیم در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، تأکید کرد.

ترامپ سه شنبه گذشته از طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که در آن علاوه بر چشم پوشی نسبت به حق و حقوق قانونی و مشروع فلسطین امتیازات ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده است.

۱- در صورتی‌ که حماس و سازمان آزادی‌بخش با این قرارداد مخالفت کنند، آمریکا تمامی حمایت مالی خود از فلسطینیان را لغو خواهد کرد و برای ممانعت از کمک هر کشور دیگری به فلسطینی‌ها به صورت جدی تلاش خواهد کرد.

۲- اگر سازمان آزادی‌بخش با شروط این توافق موافقت کند، اما حماس و جهاد اسلامی آن را نپذیرند، این گروه‌ها مسئول پیامدهای آن خواهند بود و در هرگونه رویارویی نظامی میان اسرائیل و حماس، آمریکا از اسرائیل برای ضربه زدن به رهبران حماس و جهاد حمایت خواهد کرد. “آمریکا نخواهد پذیرفت که فقط ده‌ها نفر در مورد سرنوشت میلیون‌ها تن تصمیم‌گیری کنند”.

۳- اگر اسرائیل با این توافقنامه مخالفت کند، حمایت اقتصادی از اسرائیل متوقف خواهد شد.

در همین حال، پیش از کنفرانس بحرین نیز که با هدف بررسی جوانب اقتصادی معامله قرن برگزار شده بود، کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری را رونمایی کرد که ظاهراً بخشی از طرح موسوم به «معامله قرن» است.

بر اساس طرحی که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده بود، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دولتی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست‌کم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.‌

همچنین بنا بر این طرح، مبلغ ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه، و مبالغ ۹.۱ میلیارد، ۷.۴ میلیارد و ۶.۳ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این طرح شامل این موارد است:

-راه اندازی ۱۷۹ پروژه زیربنایی و اشتغال زایی.

-هزینه کرد بیش از ۵۰ میلیارد دلار در اراضی فلسطینی نابسامان به لحاظ اقتصادی طی ۱۰ سال تا زمانی که مبلغ باقی مانده بین مصر، لبنان و اردن تقسیم شود.

– راه اندازی پروژه‌هایی در شبه جزیره سینای مصر که امکان سرمایه‌گذاری فلسطینی‌های ساکن غزه را در آنجا بدهد.

– در نظر گرفتن یک میلیارد دلار برای بخش گردشگری غزه و کرانه باختری.

-ایجاد گذرگاهی برای رفت و آمد فلسطینی‌ها بین کرانه باختری و غزه که از اسرائیل می‌گذرد و این پروژه همچنین شامل ایجاد یک مسیر میانبر می‌شود و نیز احتمالاً یک خط راه آهن می‌شود.

– برخی کشورها و اساساً کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بخش اعظم هزینه‌های معامله قرن را پرداخت خواهند کرد.

– صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی راه اندازی می‌شود که بانک توسعه چند جانبه‌ای آن را اداره می‌کند؛ به طوری‌که بخش‌های وام دهنده بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در تاسیس آن مشارکت داشته و بر آن نظارت خواهند کرد.

– ارائه بسته‌های اقتصادی به فلسطینی‌ها که امکان ایجاد آینده‌ای شکوفا برای آنها را می‌دهد؛ اگر که به پای میز مذاکرات صلح بازگردند.

– این طرح در عین حال اگر اجرایی شود نیم میلیون شغل در کرانه باختری و غزه ایجاد می‌کند.

– معامله قرن از فقر فلسطینی‌ها می‌کاهد و آن را به نیم می‌رساند و به تولید خالص ملی فلسطین می‌افزاید.

– معامله قرن همانند طرح مارشالی است که واشنگتن در سال ۱۹۴۸ برای بازسازی اروپای غربی نابود شده بر اثر جنگ جهانی دوم ارائه کرد اما بر خلاف تامین مالی این طرح از سوی آمریکا این بار اکثر هزینه‌های آن برعهده کشورهای خاص است.

آمریکا سرمایه‌گذاری عظیمی در معامله قرن در صورتیکه سازوکار دولتی جدید را فراهم کند؛ خواهد کرد اما این مبلغ مشخص نشده است.

  • منبع خبر : ایسنا