معاهده «کمپ دیوید» این‌بار برای کره‌جنوبی و ژاپن
معاهده «کمپ دیوید» این‌بار برای کره‌جنوبی و ژاپن
جو بایدن که به زودی نخستین میزبانی خود را از رهبران کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید به عمل خواهد آورد، سعی دارد در این دیدار آن‌ها را در مقابله با "خطر چین"، متحد کند.

جو بایدن که به زودی نخستین میزبانی خود را از رهبران کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید به عمل خواهد آورد، سعی دارد در این دیدار آن‌ها را در مقابله با “خطر چین”، متحد کند.

به گزارش صبح اقتصاد روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نشست آتی رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در «کمپ دیوید» پرداخته است: “دو سال قبل، گفت‌وگویی میان سئول و توکیو برقرار نبود. حالا در نشست روز جمعه سران دو کشور به میزبانی آمریکا، مشخص خواهد شد که این وضعیت تغییر کرده است یا نه.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه آتی میزبان یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن است.

نشست «کمپ دیوید» که نخستین نشست سه‌جانبه مستقلی است که رهبران این کشورها در آن شرکت می‌کنند، با محوریت مقابله با چین و کره شمالی برگزار خواهد شد.

مقامات اعلام کرده‌اند که این سه رهبر قرار است از برگزاری یک رزمایش مشترک خبرداده و این نشست را به یک رویداد سالانه تبدیل کنند.

همچنین قرار است مشاوران امنیت ملی این سه کشور دو بار در سال دیدار کنند و یک خط ارتباطی مستقیم میان رهبران این کشورها هم در دستور کار قرار گرفته است. آن‌ها همچنین قصد دارند همکاری اقتصادی خود را تقویت کرده و زنجیره تامین را در برابر مشکلاتی که ممکن است از سوی چین متوجه آن شود، حفاظت کنند.

رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن گفت: وقتی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی همگام باشند، چشم‌آنداز راهبردی دچار تغییری بنیادین می‌شود.

چین، کره شمالی و روسیه هم در حال تشکیل اتحاد مجزای خود هستند، از جمله گشت‌زنی دریایی مشترکی که اخیرا توسط چین و روسیه در نزدیکی آلاسکا برگزار شد. کره شمالی نیز با پرتاب‌های آزمایشی مکرر در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود است.

نزدیکتر شدن سئول و توکیو به این دو متحد دیرینه آمریکا فرصتی داده تا همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند. یون سوک یول و فومیو کیشیدا که هر دو محافظه‌کار هستند، به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند و ده‌ها دیدار سه‌جانبه با حضور مقامات ارشد این کشورها برگزار شده است.

بایدن گفته است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد؛ اما ممکن است فردی به جای او روی کار بیاید که تعهد کمتری به اتحادهای جهانی داشته باشد. این در حالی است که روابط کره جنوبی و ژاپن از لحاظ تاریخی همواره مستعد عقب‌نشینی ناگهانی بوده است.

تونگفی کیم، استاد ژئوپلیتیک آسیا در مدرسه حکمرانی بروکسل با بیان اینکه یکی از اهداف مهم نشست کمپ دیوید، تثبیت دستاوردهاست تا روابط سه‌جانبه تقویت شود، گفت: باید کاری کرد که جدایی دشوارتر شود.

به گفته مقامات دخیل در برنامه‌ریزی، رزمایش‌های سالانه شامل آموزش برای رهگیری و سرنگونی موشک‌های بالستیک خواهد بود که از طریق ترکیب ماهواره، رادار و سامانه‌های تسلیحاتی هر سه کشور انجام می‌شود.

ارتش ایالات متحده از دیرباز همکاری نزدیکی با ارتش‌های کره جنوبی و ژاپن داشته، اما همواره مستقل عمل کرده است.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه ژوئیه با همتایان خود از سئول و توکیو دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه داشت. واشنگتن سعی داشته این کشورها را به همکاری با یکدیگر ترغیب کند و این دیدارها هم ثمربخش واقع شد.

میلی پس از این دیدارها گفت: هدف کلی این است که نشان دهیم شانه‌به‌شانه هم ایستاده‌ایم.

به دلیل حمله ژاپن به شبه‌جزیره کره در ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، بسیاری از شهروندان کره نگران نقش نظامی ژاپن در منطقه هستند.

در نتیجه، همکاری مستقیم کره‌جنوبی و ژاپن در حوزه دفاعی هنوز توسعه نیافته است. سامانه‌های موشکی آن‌ها هماهنگ نیست و قراردادی برای به‌اشتراک‌گذاری مهمات، آب و سوخت در صورت وقوع جنگ ندارند.

امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن با تاکید بر اهمیت همکاری نزدیک ژاپن و کره جنوبی، گفت: به نظر می‌رسد این گفت‌وگوهای سه‌جانبه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این نهادینه‌سازی خواهد شد تا توکیو و سئول دیگر نه از طریق ما، بلکه مستقیماً با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

در اوایل ماه میلادی جاری روزنامه چینی گلوبال تایمز از نشست برنامه‌ریزی‌شده این سه کشور در کمپ دیوید انتقاد کرد و اظهار داشت که آمریکا سعی دارد اتحادی مشابه ناتو در این منطقه ایجاد کند که برای ژاپن و کره جنوبی خطرناک خواهد بود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در ماه ژوئیه ژاپن و کره جنوبی را از نزدیک شدن بیش از حد به غرب بر حذر داشت و گفت: هرچقدر هم موهایتان را بلوند یا بینی‌تان را تیز کنید، باز اروپایی یا آمریکایی نخواهید شد!

کره شمالی هم گفت که تقویت هماهنگی میان واشنگتن، توکیو و سئول در تداوم «اقدامات شوم جدید» آنهاست.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا