معرفی اجراهای آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر
معرفی اجراهای آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر
در آخرین شب از سی‌وپنجمین جشنواره مومسیقی فجر ۱۲ گروه اجرای خود را به روی صحنه می‌برند.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد امشب (۳۰ بهمن ماه) هفتمین و آخرین شب رسمی از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر است؛ هرچند تنها یک اجرای پاپ از بهنام بانی برای شب بعد می‌ماند که همزمان با روز اختتامیه، در سالن میلاد نمایشگاه اجرا خواهد شد.”معرفی اجراهای آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر”

در آخرین شب رسمی از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران همچون شب گذشته میزبان دو گروه ویژه بانوان است. گروه تیدا به سرپرستی ترگل خلیقی و فایضه کامیاب و ستاره قطبی به سرپرستی بهار ایلچی به ترتیب در سانس نخست و دوم اجرا دارند.

تالار وحدت در سانس نخست، اجرای ارکستر ملی ایران به سرپرستی سهراب کاشفی و خوانندگی سالار عقیلی را میزبانی می‌کند و در سانس دوم گروه مستان نو به رهبری پرواز همای اجرا خواهد داشت.

تالار رودکی در آخرین شب از جشنواره اجرای گروه آوای شفق با همراهی حسین ضروری و سرژیک میرزاییان را در سانس نخست در برنامه دارد و در سانس دوم بخش ساز آواز دو گروه (مظفر شفیعی و هادی مظفری) و (محمود مخدوم و محمد عشقی) اجرای خود را به روی صحنه می‌برند.

سالن سوره در راستای اجرای موسیقی‌ نواحی، در سانس نخست میزبان دو گروه عاشیق‌های تبریز به رهبری حسن اسکندری و راست موغام تبریز به رهبری شهریار صدیق و حسین صبا است و در سانس دوم شب موسیقی سیستان و بلوچستان را میزبانی خواهد کرد.

برج آزادی نیز یک اجرا در سانس دوم دارد. گروه لیرا به رهبری آرش هژیرآزاد در این سانس اجرا خواهد کرد.

“معرفی اجراهای آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر”

میلاد نمایشگاه برخلاف شب‌های قبل امشب فقط در سانس دوم یک گروه بین‌الملل با اجرای ظافر یوسف از تونس را همراهی خواهد کرد.

مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر فردا شب در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با شرکت ۲۰ گروه در تهران برگزار شد. پس از چهار سال یعنی در سال ۱۳۶۸ دوره پنجم آن با طراحی آرم و نشانه و نماد و با عنوان «پنجمین جشنواره موسیقی فجر» ادامه یافت.
در سال ۱۳۷۰ و در هفتمین دوره خود، این جشنواره برای اولین بار شکل بین‌المللی به خود گرفت و بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به آن اضافه شد و گروه‌های موسیقی از تاجیکستان (گروه استاد آدینه هاشم‌اف و گروه دولتمند خالف)، هند (با رهبری استاد بسم‌الله خان نوازنده مشهور شهنای) و آذربایجان (استاد هابیل علی‌اف و آواز نصرالله ناصح پور در آن به اجرای برنامه پرداختند و از آن پس هر ساله جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه‌های موسیقی از کشورهای مختلف دنیا شد.
از اتفاقات مهم در سال ۱۳۷۶ (سیزدهمین دوره جشنواره)، حضور بانوان بود که برای اولین بار بخشی تحت عنوان «ویژه بانوان» به آن اضافه شد. دو سال بعد یعنی در جشنواره پانزدهم موسیقی فجر برای اولین بار ۱۰ کشور آن هم از کشورهای صاحب تمدن و موسیقی در جشنواره شرکت کردند.
در دوره شانزدهم نیز بخشی تحت عنوان سازسازی به جشنواره اضافه شد. در این دوره همچنین برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره‌های موسیقی فجر بخشی با عنوان «پایان‌نامه» به جشنواره اضافه شد.
در دوره بیستم نگاه جشنواره به‌طور خاص و ویژه به بحث پژوهش در موسیقی بوده و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شد و در دوره‌های بعدی نیز موضوع جوان‌گرایی در جشنواره مطرح شد.

  • منبع خبر : فارس