معرفی فناوری های زیست محیطی برای دریای آرال
معرفی فناوری های زیست محیطی برای دریای آرال
در تاریخ 25 اکتبر 2019 ، شهر نوکوس میزبان کنفرانس بین المللی در بالاترین سطح و تحت نظارت سازمان ملل با عنوان " دریای آرال - منطقه نوآوری ها و فناوری ها" خواهد بود.

معرفی نوآوری ها و فناوری های زیست محیطی برای دریای آرال  در برنامه کنفرانس نوکوس قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ ، شهر نوکوس میزبان کنفرانس بین المللی در بالاترین سطح و تحت نظارت سازمان ملل با عنوان ” دریای آرال – منطقه نوآوری ها و فناوری ها” خواهد بود.

هدف ازاین رویداد، تقویت جریان سرمایه گذاری و همکاری های منطقه ای در اجرای رویکردهای نوآورانه و فناوری برای بهبود وضعیت معیشت مردم و محیط زیست منطقه دریای آرال میباشد.

برای نخستین بار ایده تبدیل منطقه  دریای آرال به منطقه ای از نوآوری ها و فناوری های زیست محیطی، توسط رئیس جمهور ازبکستان آقای شوکت میرضیایف در اجلاس سران کشورهای بنیانگذار صندوق بین المللی حفاظت از دریای آرال در ۲۴ آگوست سال  ۲۰۱۹ درشهر ترکمنباشی  مطرح گردید.

این کنفرانس در بالاترین سطح ممکن بر توسعه اقدامات برای ایجاد شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی و اجرای فناوری های سازگار با محیط زیست، رویکرد یکپارچه در اجرای اصول اقتصاد سبز، فن آوری های صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، معرفی فن آوری های صرفه جویی در مصرف آب و اطمینان از امنیت غذایی، جلوگیری از بیابان زایی و مهاجرت به محیط زیست و توسعه اکوتوریسم متمرکز خواهد شد.

این رویداد با حضور نمایندگان رسمی از آسیای مرکزی، اروپا، آمریکا و آسیا از جمله سازمان ملل و نهاد ویژه آن، سایر سازمان های برجسته بین المللی و مالی، بخش خصوصی و رسانه ها برگزار می گردد.

نابودی دریای آرال، فاجعه ای است که از مرزهای ملی و منطقه ای عبور می کند. بدون تردید، این یکی از بزرگترین فاجعه های محیطی است که ناشی از فعالیت های انسانی، محیطی، اقلیمی میباشد و همچنین با پیامدهای اجتماعی – اقتصادی، تهدید مستقیمی برای توسعه پایدار ازبکستان و کشورهای منطقه دریای آرال است. شایان ذکر است که این مشکل همچنین بر کل اکوسیستم جهانی تأثیر می گذارد.

فاجعه دریای آرال باعث تشدید شرایط نامناسب آب و هوایی در منطقه و همچنین باعث افزایش خشکی و گرما در تابستان و طولانی شدن زمستان های سرد و سخت خواهد شد. به گفته کارشناسان، درجه حرارت در این منطقه ممکن است تا سال های ۲۰۵۰-۲۰۳۵  در مقایسه با شاخص های فعلی، ۳-۱٫۵ درجه سانتیگراد دیگر افزایش یابد. این اتفاق باعث ایجاد تسریع در بیابان زایی، ناهنجاری های جوی در حال رشد از جمله طوفان های نمکی مخرب می گردد که به چندین کشور نیز آسیب می رساند.

متأسفانه احیای كامل دریای آرال به نظر ممکن نمی رسد، اما می توان پیامدهای منفی آن را كاهش داد. مهمترین اقدام زمان کنونی، کاهش تأثیر مخرب بحران دریای آرال بر محیط زیست و معیشت میلیون ها نفر از مردم ساکن در منطقه دریای آرال و همچنین کاهش یا جلوگیری از وخامت بیشتر اثرات آب و هوایی میباشد.

این کنفرانس زمینه را برای اجرای عملی ابتکار رئیس جمهور ازبکستان با هدف تبدیل منطقه دریای آرال ( تجربه یکی از فاجعه بارترین بلایای زیست محیطی زمان) به منطقه ای از امیدها و فرصت ها، جذب فن آوری های پیشرفته و راه حل های نوآورانه برای بخش های مختلف اقتصاد و اجرای پروژه های مهم زیرساخت اجتماعی فراهم می نماید.