معینی: تیم ملی در جام‌جهانی شانس موفقیت خوبی دارد
معینی: تیم ملی در جام‌جهانی شانس موفقیت خوبی دارد
کارشناس فوتبال با اشاره به شرایط تیم ملی گفت: فرهنگ ما جدا از فرهنگ همه دنیا است. در شرایط سخت نشان دادیم، مقاومت خوبی داریم. بازیکنان، کادرفنی و دست اندرکاران به فکر پشتیبانی از تیم ملی باشند و هر مساله‌ای که دارند، کنار بگذارند. این حمایت از همدیگر باعث می‌شود، نتیجه بهتری بگیریم.

به گزارش صبح اقتصاد کارشناس فوتبال با اشاره به شرایط تیم ملی گفت: فرهنگ ما جدا از فرهنگ همه دنیا است. در شرایط سخت نشان دادیم، مقاومت خوبی داریم. بازیکنان، کادرفنی و دست اندرکاران به فکر پشتیبانی از تیم ملی باشند و هر مساله‌ای که دارند، کنار بگذارند. این حمایت از همدیگر باعث می‌شود، نتیجه بهتری بگیریم.

فریدون معینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقداماتی که منجر به افزایش اتحاد و همدلی در تیم ملی تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌شود، گفت: به نظرم اساس کار، دانش فوتبال بازیکنان است که خیلی‌ها از این مساله غافل هستند. در تیم‌های پیشرفته دنیا و در رده پایه، بازیکنان در سن ۱۵، ۱۶ سالگی به طور کامل دانش فوتبال را فرا می‌گیرد. پروسه تربیت اجتماعی هم مشخص است. این مساله تا رده بزرگسالان ادامه دارد. بنابراین بازیکنان وقتی به رده حرفه‌ای می‌رسند، از نظر فنی و اجتماعی به اندازه کافی دانش و آگاهی دارند. این مساله باعث می‌شود هر کسی به وظایف خود نسبت به تیم، کادرفنی، بازیکنان، داوران و تمام افرادی که درگیر هستند، کاملا اشراف داشته باشد. این مساله باعث می‌شود که مشکلاتی از این جهت نبینیم.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی از رده پایه روی رفتار بازیکنان، گفت: به نظرم باید فرهنگ‌سازی خوبی از رده پایه صورت گیرد و بازیکنان در سطح خوبی رشد کنند که به طور صددرصد درباره زندگی و تیم باشگاهی و تیم ملی خود کمک می‌کند.

این مدرس فوتبال با بیان اینکه رفتارهای غیر حرفه‌ای را از ستاره‌های دنیای فوتبال نمی‌بیند، گفت: اگر بازیکنان بزرگ را در نظر بگیرید و روی رفتارهای آن‌ها آنالیزی داشته باشید، مسی خیلی بادوام بوده و خیلی در سطح بالا بازی کرده است و این مساله نشان می‌دهد آموزش‌های لازم را دیده است. به ندرت کار نامناسبی از او می‌بینید. حداقل من چیزی ندیده‌ام.

معینی با اشاره به فرهنگ ایرانی‌ها که در شرایط سخت از آن‌ها بازیکنان مقاوم‌تری می‌سازد، گفت: فرهنگ ما جدا از فرهنگ همه دنیا است. در شرایط سخت نشان دادیم مقاومت خوبی داریم. بازیکنان، کادرفنی و دست اندرکاران به فکر پشتیبانی از تیم ملی باشند و هر مساله ای که دارند، کنار بگذارند. این حمایت از همدیگر باعث می‌شود نتیجه بهتری بگیریم.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: نباید برنامه‌ریزی فراموش شود. در هر شرایطی باید از بهترین فرصت‌ها استفاده کرد. باید قبول کنیم که نباید چنین مسائلی (مشکلات اخیر در اردوی تیم ملی) پیش می آمد. باید زودتر به این فکر می‌افتادیم اما حالا که این مسائل پیش آماده، نباید به گذشته فکر کنیم. به نظرم به یک همبستگی و عرق ملی برای یک پارچگی و انگیزه دادن به کادرفنی و بازیکنان نیاز داریم. مطبوعات خیلی مهم هستند. بازیکنان باید کم کم انگیزه لازم را پیدا کنند. جام جهانی بسیار مهم است و بازی در این مسابقات از ابعاد مختلف برای بازیکنان امتیازهای زیادی دارد. آن‌ها باید برای خودشان، کشورشان و مردمشان بازی کنند. باید راه صحیح را انتخاب کنند.

این مدرس فوتبال با بیان اینکه باید کیفیت فوتبال باشگاهی ایران در آستانه جام جهانی افزایش یابد، گفت: یک بخش مهم دیگر هم این است که باید به فکر این باشیم که فصل جاری فوتبالمان با کیفیت بالایی باشد. فرصتی برای اردوهای تدارکاتی وجود ندارد. فقط یک فیفا دی وجود دارد که به تیم ملی کمک می‌کند. ارتباط کادرفنی با مربیان لیگ برتر و دسته یک مهم است. به نظرم سرمربی تیم ملی باید دیدگاه خود را برای سرمربیان لیگ برتری و لیگ آزادگان مطرح کند. شاید مربیان هم کمک‌هایی برای تیم ملی داشته باشند. اگر کیفیت لیگ ما بالاتر برود، به تیم ملی ما کمک می‌کند.

معینی درباره حضور سه مربی خارجی در تیم‌های ایرانی و تاثیر آن‌ها بر افزایش کیفیت لیگ و رقابت میان مربیان اظهارکرد: به نظرم حضور این سه خارجی مهم است. لژیونرها و بازیکنان خوب ما در خارج از کشور هستند و زیر نظر مربیان بهتری تمرین می‌کنند. لژیونرها شرایط بهتری دارند و امکانات بیشتری در اختیارشان است. باید در ایران از این امکانات حداکثر استفاده را ببریم. این دو، سه مربی خارجی هم می‌توانند در نشست با سرمربی تیم ملی اظهارنظر کنند و این ارتباط می‌تواند برای کیفیت لیگ کارساز باشد.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که به نظرم در ایران حل نشده است، داشتن یک کمیته یا ستادی است که اسناد و مدارک گذشته را ثبت کنند و به موقع قابل استفاده باشد. ما به چیزی مانند پژوهشکده اهمیت نمی‌دهیم. ما در جام‌جهانی گذشته بازی کردیم. توانستیم آمریکا و مراکش را شکست دهیم. با آرژانتین بازی خوبی داشتیم. شاید یک پنالتی هم به نفع ما گرفته نشد. در سال ۲۰۱۸ جلوی اسپانیا و پرتغال هم خوب بازی کردیم. بنابراین دارای شانس هستیم. اگر به تیم ملی والیبال هم توجه کنید، می‌بینید ما توانستیم آمریکا را هم سه بر صفر شکست دهیم. باید با این ذهنیت آماده شویم و بازیکنان از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. این مسائل باعث می‌شود که شرایط بهتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تیم ملی با شرایط فعلی می‌تواند در جام جهانی موفق باشد یا از گروه خود صعود کند گفت: ما باید چهار سال برای صعود برنامه ریزی کنیم نه اینکه دو، سه ماه مانده به جام جهانی به فکر صعود باشیم. یک ضرب المثل چینی وجود دارد که وقتی یک راهی را می‌روید، از کسی که آن راه را رفته سوال کنید. از خودمان نمی‌پرسیم که در جام جهانی گذشته چه راهی رفتیم؟ بارسلونا وقتی مربی می‌آورد، دقیقا منطبق با فلسفه فوتبالش این کار را انجام می‌دهد. ما با فلسفه فوتبالمان غریبه هستیم و هر کس که پیش بیاید، انتخاب می‌کنیم. هر باشگاهی برای موفقیت خود فلسفه‌ای دارد. فکر می‌کنم این نتایج نباید طوری باشد که وقتی شکست خوردیم به فکر باشیم و چند صباح انتقاد کنیم. باید برای مشکلات‌مان فلسفه داشته باشیم. وقتی انسان شکست می‌خورد، به تقویت خود فکر می‌کند که چرا شکست خورد؟ باید به این مرحله اهمیت دهیم و برای کم و کاستی‌ها برنامه‌ریزی کنیم و قدم به یک فضای بهتر نزدیک شویم.

  • منبع خبر : ایسنا