ممانعت از خروج ۵ میلیون یورو از کشور
ممانعت از خروج ۵ میلیون یورو از کشور
شرکت مخابرات ایران با ۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی مانع از خروج ارز از کشور شد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  سید مجید صدری – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – در صفحه توییتر خود با هشتگ‌های ارتباطی فراگیر  و رونق تولید داخلی نوشت: افتخار بزرگی برای من و همکارانم در شرکت مخابرات ایران است که توانستیم با بهره‌مندی از توانایی نیروها و امکانات داخلی و با تامین تجهیزات انتقال WDM در داخل، مانع خروج ارز کشور شویم و حدود ۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

“ممانعت از خروج ۵ میلیون یورو از کشور”

شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) در سال ۱۳۵۰ خورشیدی با سرمایه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال ایران تأسیس شد. این شرکت، دارای ۳۱ منطقه مخابراتی مالک شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) است

طبق مصوبه اسفند ۱۳۸۵ ه‍.خ. هیئت وزیران، شرکت مخابرات ایران مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران شد. در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ ه‍.خ.، به میزان پنج درصد از سهام این شرکت، با قیمت اولیه ۱۵۰۰ ریال از طریق بورس عرضه شد. این تعداد سهام، در مدت ۸ دقیقه، و با ارزش ۳۴۴ میلیارد تومان به فروش رفت.

در پاییز سال ۱۳۸۸، ۵۰ درصد و یک سهم شرکت مخابرات ایران به «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» واگذار شد. این کنسرسیوم شامل سه شرکت سرمایه‌گذاری «توسعه اعتماد» و «شهریار مهستان» که از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و همین‌طور شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» از شرکت‌های زیرمجموعه «ستاد اجرایی فرمان امام» تشکیل شده بود.ارزش معامله، حدود ۸ میلیارد دلار آمریکا بود و بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران خوانده شد. اما در سال ۱۳۸۹، این واگذاری، با اعتراضاتی به خصوص در مجلس شورای اسلامی مواجه شد و هیئت تحقیق و تفحص مجلس آن را ناقض سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواند. این قراداد پرحاشیه، در نهایت در سال ۱۳۹۵ فسخ و علت فسخ آن هم ناتوانی کنسرسیوم اعتماد مبین در پرداخت اقساط خرید مخابرات اعلام شد سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بدهی‌هایش از کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین را وصول کرده و در نتیجه از تصمیم فسخ قرارداد بلوک مدیریتی مخابرات با این شرکت منصرف شده‌است.

  • منبع خبر : ایسنا