به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رحیم چگنی، امروز دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تصمیم دولت در سال ۹۷ مبنی بر ممنوعیت واردات پوشاک گفت: ممنوعیت واردات پوشاک خارجی به کشور و جلوگیری از عرضه آن توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گامی رو به جلو در جهت حمایت از تولید داخلی بود که توانست آثار مثبتی را در میان تولیدکنندگان پوشاک به جای بگذارد.
عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت پوشاک ایران در پاسخ به سوالیافزود: در این رابطه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فروشگاهها و مبادی عرضه وارد شده و شناسنامه فروش پوشاک عرضه شده را چک میکرد و همین کار باعث شد تا بسیاری از کالاهای جعلی از سطح فروشگاهها برچیده شوند و البته این برندهای جعلی هم از بازار خارج گردند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، گرانی ارز هم سبب شد تا صرفه اقتصادی برای واردات پوشاک از بین برود و همین عامل هم به کمک تدابیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمد تا از توزیع پوشاک قاچاق و خارجی جلوگیری شود؛ اما در سطح ارتقای کیفیت نیز تمام تلاش این بود که کیفیت محصولات تولیدی ایران افزایش یابد؛ اگرچه هم اکنون بسیاری از تولیدات ایرانی روانه بازارهای صادراتی شده و حتی با کالاهای ترکیه و اروپا نیز رقابت دارند.
به گفته چگنی، اکنون تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند و فشار بر آنها به نحوی است که باید ۴ برابر سرمایه در گردش سالهای قبل خود را هزینه کنند تا تولید خود را حفظ نمایند؛ اما به هر حال به لحاظ کیفی نیز باید نسبت به گذشته رشد خوبی داشته باشند تا بتوانند در بازارهای هدف صادراتی با کشورهایی همچون ترکیه رقابت نمایند.
وی اظهار داشت: توانمندیهای تولید داخلی به نحوی است که حتی برخی تولیدکنندگان ایرانی به کشورهای اروپایی نیز صادرات دارند؛ اما هدف ما این است که در بازارهایی مثل عراق، روسیه و سوریه بتوانیم وارد شده و پوشاک تولیدی را عرضه کنیم. البته به لحاظ نوسانات و افزایش نرخ ارز، اکنون صادرات به صرفه است و باید شرایطی را فراهم کنیم که قیمت تمام شده متناسب با رقبا باشد.
چگنی گفت: هیچیک از تولیدکنندگان پوشاک نتوانستند ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز دولتی بگیرند؛ در حالی که انجمن ۲۵۰ عضو فعال دارد ولی هیچیک نتوانستند از ارز دولتی برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه خود بهره گیری کنند.
وی از تشکیل تعاونی تأمین نیاز پوشاک کشور خبر داد و گفت: این تعاونی قصد دارد تا به صورت منسجم، علاوه بر ارتقای کیفیت پوشاک تولیدی، در بازارهای هدف صادراتی نیز حضور یابد. البته همه هدف ما این است که سطح حضور ایران را در عراق و سوریه بالا ببریم، بر این اساس تلاش داریم با استفاده از برخی برندهای مطرح خود، فروشگاههایی را در کشور عراق راه اندازی نمائیم. در این میان البته نیاز به مواد اولیه باکیفیت داریم و بنابراین باید دولت این مسیر را تسهیل کند.
به گفته چگنی، در این تعاونی دو رویکرد داریم، به این معنا که به تولیدکنندگان مشاوره بدهیم که مواد اولیه داخلی خوب تولید کنند و در مرحله بعد، تولید باکیفیت پوشاک رونق یابد.
- منبع خبر : مهر