مهم‌ترین مساله بورس، دلار است!
مهم‌ترین مساله بورس، دلار است!
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح ریسک هایی که این بازار با آن رو به رو است گفت: مهم ترین مساله بورس اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است.

به گزارش صبح اقتصاد یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح ریسک هایی که این بازار با آن رو به رو است گفت: مهم ترین مساله بورس اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است.

سعید جعفری در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع برای بازار سرمایه نرخ دلار است، توضیح داد: مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که بین رشد قیمت دلار در بازار آزاد و دلاری که شرکت های بزرگ بورسی در سامانه نیما عرضه میکنند اختلاف زیادی وجود دارد و این باعث شده است با وجود انکه شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد هستیم بازار سرمایه نزولی شده و همانند سایر بازارها با تورم رشد نکند.

وی ادامه داد: شرکت های بورسی که از صادرکنندگان بزرگ کشور محسوب می شوند ملزم شده بودند به اینکه دلار خود را در سامانه نیما به اختلاف زیاد نسبت به بازار ازاد عرضه کنند و این باعث شده بود که سهام شرکت ها نیز تحت فشار باشد. اما دلیل اینکه شاهد صعود چشم گیر بازار در روزهای قبل بودیم این بود که اعلام شد صادرکنندگان میتوانند دلار خود را با نرخ توافقی بفروشند. یعنی با نرخ های بالاتر از نرخ نیما که این باعث شد هیجان خرید در بازار مخصوصا در نمادهای صادراتی و پتروشیمی ها ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی اظهار کرد: از طرف دیگر ریسک هایی در بازارهای جهانی وجود دارد. ریزش شدید بازار بورس امریکا و احتمال ایجاد رکود گسترده باعث شده است سهام داران در بازار داخلی احتیاط کنند زیرا بسیاری از شرکت ها کامودیتی محور و وابسته به قیمت های جهانی هستند و اگر رکود در بازار جهانی رخ دهد دامنه آن به کالاها در ایران نیز می رسد.

جعفری با اشاره به احتمال قطعی برق صنایع نیز گفت: از طرف دیگر در استانه فصل گرما هستیم و برق  برخی واحدهای تولیدی در مقاطعی قطع می شود و سرمایه گذاران نگران هستند این قطعی برای چند ماه ادامه دار باشد و باعث شود شرکت ها در گزارش ها هم عملکرد خوبی در حوزه تولید و فروش نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ریسک پیرامون بازار سهام زیاد است، عنوان کرد: همین ریسک باعث احتیاط معامله گران می شود. بسیاری انتظار دارند روند بازار سرمایه همسو با تورم رشد کند اما این اتفاق کمرنگ شده است. با این حال من فکر میکنم از هفتعه بعد مجددا صعود ملایمی در بازار داشته باشیم.