موافقت انصارالله با اعزام تیم فنی برای بررسی وضعیت نفتکش صافر
موافقت انصارالله با اعزام تیم فنی برای بررسی وضعیت نفتکش صافر
انصارالله یمن پیش از جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت در نامه‌ای به سازمان ملل با اعزام یک تیم فنی برای بررسی نفتکش صافر موافقت کرد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از خبرگزاری رویترز، دو منبع در سازمان ملل اعلام کردند: انصارالله یمن نامه‌ای را برای این سازمان فرستاد که در آن با اعزام تیم فنی برای بررسی نفتکش صافر در سواحل الحدیده موافقت کرده است.

سازمان ملل پیشتر نسبت به نفوذ آب به داخل موتور نفتکش صافر که حامل ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام است و بیش از پنج سال است که در بندر رأس عیسی در دریای سرخ لنگر انداخته (که تحت کنترل انصارالله یمن است)، ابراز نگرانی کرد.

دولت مستعفی یمن جمعه از شورای امنیت خواست جلسه‌ای را برای بررسی این موضوع برگزار کند. قرار است این جلسه چهارشنبه برگزار شود.”موافقت انصارالله با اعزام تیم فنی برای بررسی وضعیت نفتکش صافر”

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی اعلام کرد توافقی برای حفظ و بررسی نفتکش صافر قبل از نشست شورای امنیت به دست آمده است.

سازمان ملل با طرفین جنگ در یمن در حال رایزنی است تا مقدمات فروش نفت خام را فراهم و درآمدهای حاصل از آن را بین دولت مستعفی و دولت صنعا تقسیم کند.

به نقل از پایگاه خبری المسیره یمن، دارس افزود: نفت‌کش صافر که بیش از یک میلیون بشکه نفت در خود دارد، به یک بمب ساعتی تبدیل شده که محیط زیست دریایی را تهدید می‌کند.

وی گفت: همچنان ائتلاف سعودی از تخلیه یا انجام اقدامات محافظتی این نفتکش جلوگیری می‌کند و با توجه به اینکه این نفتکش فرسوده است، احتمال نشت نفت و ایجاد آلودگی زیست محیطی تا دریای مدیترانه و دریای عرب وجود دارد.

وزیر نفت یمن، ائتلاف سعودی را مسؤول به وجود آمدن هرگونه فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ دانست که در صورت وقوع آن، باعث مرگ گسترده آبزیان خواهد شد.

نفت‌کش صافر چهار سال است که در نزدیکی بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

شرکت نفت صنعا، پیش‌تر ائتلاف سعودی را مانع دسترسی به صافر و تعمیر و نگهداری آن اعلام کرده بود.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

  • منبع خبر : ایسنا