موافقت دولت با تنخواه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات سیل
موافقت دولت با تنخواه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات سیل
معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از تصویب تنخواه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات ناشی از سیل از سوی دولت خبر داد.

 به گزارش صبح اقتصاد معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از تصویب تنخواه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات ناشی از سیل از سوی دولت خبر داد.

نژاد جهانی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت جبران خسارات ناشی از سیل در استان‌های مختلف کشور گفت: همانطور که می‌دانید در هنگام وقوع حوادث مختلف اولویت اصلی امدادرسانی و نجات جان آسیب‌دیدگان است. پس از آن نیز عملیات آواربرداری و بازگشایی مسیرها و … در دستورکار قرارگرفته و همزمان با آن اقدامات برای برآورد و جبران خسارات نیز در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی میزان خسارات و آمار مربوط به آن فرآیندی زمانبر و حساس است، اظهارکرد:‌ به همین دلیل نیز برای جمع‌بندی دقیق میزان خسارات و همچنین نحوه جبران آن باید زمان بیشتری صرف شود. با این وجود با توجه به تاکیدات دولت برای جبران خسارات آسیب‌دیدگان سازمان مدیریت بحران کشور پیشنهاد دریافت تنخواه را مطرح کرد که خوشبختانه دولت محترم با آن موافقت کرده و بر این اساس ۱۰۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای جبران خسارات ناشی از سیل به تصویب رسید.

جهانی با بیان اینکه این رقم برای جبران خسارات در ۲۶ استان کشور است، گفـت: البته میزان خسارات در برخی از استان‌ها خیلی کم بود، رقم تنخواه نیز به تناسب میزان خسارات وارد شده به استان‌ها به آنها تعلق خواهد گرفت. حدود نیمی از این رقم در پنج استان که بیشترین خسارات را دیده بودند، صرف خواهد شد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه این رقم صرف چه مواردی خواهد شد نیز به ایسنا گفت: این ارقام با نظارت استاندار به عنوان رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات استان هزینه شده و صرف اقدامات و جبران خسارات ضروری خواهد شد.

پیشنهاد ۷۶۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات سیل

جهانی همچنین از ارائه پیشنهاد ۷۶۰۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارات ناشی از سیل به دولت خبر داد و افزود:‌این پیشنهاد از طریق وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و در صورت تصویب از منابع آن نسبت به جبران خسارات اقدام خواهد شد. بر این اساس ۱۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ برای کمک‌های بلاعوض، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تملک دارایی‌ها و اقدامات زیرساختی و عمرانی و کشاورزی و ۴۵۰۰ میلیارد تومان هم برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره در حوزه مسکونی و بازتوانی بخش کشاورزی خوادهد بود.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور افزود:‌ در صورت تصویب این مبلغ نیز فرآیند تخصیص اعتبار آغاز شده و پرداختی‌ها انجام می‌شود.

انتقاد از عملکرد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان

وی درباره اینکه چرا صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان نسبت به جبران این خسارات اقدام نکرده، تصریح کرد: فلسفه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان بسیار ارزشمند است و ما هم با آن موافقیم اما این موضوع در اجرا با سیاست‌های وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران سازگار نیست و اهدافی که درآن وجود داشت را تامین نمی‌کند. برخی از رویه‌های این صندوق متاسفانه خروجی نداشته است.

پیشنهاد خبر:‌ قوانین مفقودشده در سیل

جهانی در پاسخ به اینکه آیا اقدامی نیز برای تغییر رویه این صندوق صورت گرفته یا خیر اظهارکرد:‌ ما هم پیگیریم و هم معترضیم به عملکرد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان و همچنین نحوه هماهنگی آن با مدیریت بحران. امیدواریم که موارد موجود رفع شده و بتوان از ظرفیت این صندوق براساس فلسفه اصلی تشکیل آن بهره‌مند شویم.