موافقت مجلس باالحاق ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا
موافقت مجلس باالحاق ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا
نمایندگان مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا موافقت کردند.

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده واحده این کنوانسیون به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه دادند به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا مشتمل بر یک مقدمه و ۴۴ ماده به شرح پیوست با لحاظ برداشت‌ها و شرایط زیر ملحق گردد و اسناد مربوط را تسلیم کند.

۱- از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران : الف – همکاری بین‌المللی مقرر در بند ۱ ماده ۱ کنوانسیون شامل همکاری برای تسهیل خرید و انتقال تجهیزات، مواد، دانش، فناوری و آموزش مربوط به ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا نیز خواهد شد.

ب: مفاد ماده ۲۷ کنوانسیون به هیچ وجه متضمن یا وضع کننده هیچ گونه تعهدی نمی‌باشد که دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق تصویب یا الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط یا به گونه‌ی دیگری به موجب حقوق بین‌الملل به صورت صریح نپذیرفته است.

۲- دولت جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ساز و کارهای داوری از جمله قواعد و رویه‌های داوری حاکم مربوط در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل اختلاف‌ها (موضوع ماده ۳۸ کنوانسیون) نمی‌داند. رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارجاع به داوری الزامی است.

۳- در اصلاحات موضوع ماده ۴۱ کنوانسیون رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی الزامی است.

سید حسین نقوی حسینی نیز در دفاع از این لایحه گفت: این کنوانسیون کاملاً اقتصادی است و بعد سیاسی ندارد و کنوانسیونی فرامرزی و فرانسلی است.

وی تاکید کرد: رأی بالای مجلس به این کنوانسیون این پیام را به دنیا اعلام می‌کند که ما دارای صنعت هسته‌ای صلح آمیز هستیم و استانداردها را رعایت می‌کنیم و زیر بار قلدری‌ها نمی‌رویم لذا تصویب کنوانسیون به معنای تصویب نیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ما است.

نمایندگان نیز با ۱۳۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس این لایحه را به تصویب رساندند.

کمالوندی: پیوستن به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نگرانی ندارد

بهروز کمالوندی در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و مدیریت ایمنی پسماند پرتوزا گفت: این کنوانسیون جای نگرانی ندارد. دو سال به طور مستمر کار کارشناسی با مشارکت بخش های مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و مرکز پژوهش ها مورد بررسی قرار گرفته است و در جلسات کمیسیون امنیت ملی به سؤالات نمایندگان پاسخ داده ایم، لذا ابهامی در این موضوع وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: ایران دارای رآکتور قدرتمند و تحقیقاتی است، لذا سوخت مصرف شده و مواد پسماند رآکتورها افزایش پیدا کرده که قطعاً حمل و نقل آنها باید بر اساس استانداردها انجام شود، لذا قرار نیست در این کنوانسیون حقی از ایران سلب شود. این کنوانسیون دارای مزایای زیادی است.

کمالوندی گفت: ارتقای ایمنی برای افراد و محیط زیست و تبادل تجربیات با کشورهای عضو کنوانسیون از جمله مزایای عضویت در این کنوانسیون است. حداقل ۴۰ کشور عضو این کنوانسیون هستند و ما می توانیم از تجربیات هسته ای آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برخی کشورها با حق شرط هایی عضو این کنوانسیون شده اند، گفت: هر گاه تصمیم بگیریم می توانیم از این کنوانسیون خارج شویم. فقط باید یک سال قبل اعلام کنیم. ما کشور هسته ای هستیم و دارای سوخت رآکتور و نیروگاه می باشیم. اگر این کنوانسیون با رأی بالا تصویب شود این پیام را به دنیا می دهیم کسانی که ما را متهم به تولید سلاح هسته ای می کنند بیهوده گفته اند و ما به دنبال حفظ محیط زیست و ایمنی هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهایی مثل چین و نیوزیلند با حق شرط عضو این کنوانسیون شده اند. پس از پیوستن به این کنوانسیون سه سال یک بار باید گزارش هایی بدهیم که نیاز به راستی آزمایی ندارند و مثل آژانس نیست.

  • منبع خبر : مهر