به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دو کار را برای سی ان جی سوز کردن وسائل نقلیه در نظر گرفتهایم که یکی از آنها مربوط به خودروها میشود و ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای این مساله وام در نظر گرفته شده که در مصوبه دولت نیز مورد تاکید قرار گرفته است که خودروهای عمومی و وانت بارها بتوانند از این طرح بهرهمند شود.
وی با تاکید بر این مساله که این وام توسط خود دولت پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: برنامههای دیگری را برای بقیه خودروهای سواری و به ویژه موتورسیکلتها در نظر داریم و با توجه به اینکه آلایندگی موتورسیکلت بسیار بالاتر از سواریهاست قصد داریم تا موتورسیکلتها را سی ان جی سوز کنیم.
بنا بر اعلام وزارت نفت، زنگنه با بیان اینکه در ایران موتورسیکلت سی ان جی سوز تاکنون وجود نداشته است، ادامه داد: علاوه بر این یکسری جایگاههای کوچک سی ان جی را طراحی خواهیم کرد که به صورت سیار و غیرسیار امکان سوختگیری سریع را برای موتورسیکلتها ایجاد کند.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سیانجی در این خصوص عنوان کرد با توجه به اینکه مالکان وسایل نقلیه از CNG استقبال زیادی رو انجام دادند، برای خودروها وام ۲.۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است و مالکان برای ثبت نام وام دوگانه سوز کردن خودرو میبایست به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس اینترنتی www.irngv.ir مراجعه نمایند. گفتنی است در این طرح مالکان خودروهای حملونقلی، چون باری و مسافری دارای اولویت هستند.
جزئیات هزینه گازسوز کردن خودرو
هماکنون دو نوع خودرو هیبریدی و بنزینی در بازارهای جهانی به فروش میرسند، اما در بازار ایران فقط برخی از مالکان خودروهای درجه ۲ و درجه ۳ دوگانه سوز میکنند که هیچکدام از مالکان خودروهای درجه ۱ سوخت CNG را مورد استفاده قرار نمیدهند.
در واقع هزینه گازسوز کردن ماشین به نوع وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت آن بستگی خواهد داشت، اما به صورت کلی میتوان برای این فرایند هزینه ۳ میلیون تومانی را در نظر داشت. البته تعمیرکاران به مردم هشدار میدهند که خودروهای دوگانه سوز خریداری نکنند، اما فعالان صنعت خودرو معتقد هستند اگر فرایند گازسوز شدن خودرو بر اساس استانداردهای ضروری صورت بگیرد، این خودرو از نظر ایمنی با مشکل مواجه نمیشود.
CNG بهتر است یا بنزین؟
به طور کلی باید بگوییم سوخت سی ان جی در مقایسه با دیگر سوختهای هیدروکربنی دارای پایینترین نسبت کربن به هیدروژن یعنی ۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن است؛ بنابراین سوختن گاز CNG کربن کمتری را منتشر میکند و خودروهای گازسوز به خاطر کاهش زیاد این رسوبات کربن در قسمتهای احتراق، ورودی سوپاپها، سرپیستونها و شیارهای رینگها، میزان گیرپاژ کردن قطعات به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین روغن موتور و فیلتر آن نیز به خاطر کاهش رسوبات کربن و آلایندهها خروجی همواره تمیز باقی خواهد ماند و مدت تعویض آنها طولانیتر میشود.
- منبع خبر : ایسنا