موگرینی:خروج آمریکا از پیمان‌موشکی با روسیه برای اروپا خطرناک است
موگرینی:خروج آمریکا از پیمان‌موشکی با روسیه برای اروپا خطرناک است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: خروج آمریکا از پیمان‌موشکی با روسیه برای اتحادیه اروپا خطرناک است. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل پایتخت بلژیک با نگران کننده خواندن تصمیم آمریکا جهت خروج از پیمان منع […]

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: خروج آمریکا از پیمان‌موشکی با روسیه برای اتحادیه اروپا خطرناک است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل پایتخت بلژیک با نگران کننده خواندن تصمیم آمریکا جهت خروج از پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته ای میان بُرد با روسیه، لغو آن را برای امنیت اروپا خطرناک توصیف کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه درباره پیمان منع استفاده از موشک‌های میان برد با ینس استولتنیرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفتگو خواهد کرد گفت: ما همواره معتقدیم که توافقنامه ها مهم بوده و لازم است به طور کامل اجرا شوند. اگر مشکلاتی در اجرای توافقنامه ای وجود دارد به جای خروج از آن باید اصلاحاتی در راستای اجرایی کردن آن صورت گیرد. ما همچنان باور داریم که پیمان منع استفاده از موشک‌های میان برد قابل اجراست.

موگرینی تأکید کرد: اگر این پیمان لغو شود امنیت اروپا به خطر می افتد. نمی خواهیم که اروپا مانند گذشته به میدان جنگ نیروهای خارجی تبدیل شود. لذا این پیمان باید حفظ و اجرا شود.

این درحالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که از پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته ای میان برد که در زمان جنگ سرد میان این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضاء رسیده بود خارج می شود. روسیه این تصمیم را بسیار خطرناک برشمرده است.

این پیمان میان رونالد ریگان و میخائیل گورباچف رؤسای جمهوری اسبق آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ به امضا رسید.

بر اساس پیمان مذکور تولید، خرید یا آزمایش موشک‌های زمینی با بُرد ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ کیلومتر از سوی این کشورها ممنوع شده است./منبع مهر نیوز