میدان مغناطیسی عجیب مریخ!
میدان مغناطیسی عجیب مریخ!
مریخ لندر ناسا کشف کرده است که میدان مغناطیسی سیاره سرخ واقعاً عجیب است.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد محققانی که در حال مطالعه سیاره سرخ بودند ، از تعجب بزرگی پرده برداشتند: میدان مغناطیسی مریخ حدود ۱۰ برابر قوی تر از آنچه قبلاً تصور می شد، و دائما در حال تغییر است  InSight. ، ناسا، یک اکتشاف گر رباتیک است که وظیفه آن مطالعه فضای داخلی مریخ است، بیش از یک سال را در سطح سیاره سرخ سپری کرده است. در آن زمان کوتاه، اطلاعات جدید زیادی درباره همسایه آسمانی ما آموخته است. اینکه میدان مغناطیسی آن به سرعت در حال تغییر است.

InSightاولین ربات مریخ است که به یک سنسور مغناطیسی مجهز شده است و به آن اجازه می دهد تا میدان مغناطیسی مریخ را از نزدیک و با جزئیات مطالعه کند.

کاترین جانسون، نویسنده اصلی این مطالعه جدید و استاد دانشگاه بریتانیا کلمبیا در یک گفت: “علاوه بر نشان دادن اینکه میدان مغناطیسی در محل فرود ده برابر قوی تر از ماهواره های پیش بینی شده است، داده ها حاکی از آن است که از منابع نزدیک به دست می آید.”

هدف اصلی InSight کمک به دانشمندان در درک چگونگی رشد و تکامل سیارات سنگی با مطالعه داخلی آنهاست. قبل از اینکه اکتشاف گر سطح مریخ را لمس کند، میدان مغناطیسی سیاره توسط ناوگان ماهواره هایی در مدار مریخ اندازه گیری می شود. مدار ماهواره ها در مسافت، که می تواند کمی داده ها را کم رنگ کند .میلیاردها سال پیش، مریخ قبلاً دارای یک میدان مغناطیسی جهانی بود. این دیگر نیست و دانشمندان در تلاشند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده است. بدون یک میدان مغناطیسی جهانی، جو مریخ به آرامی در طی میلیاردها سال به فضا پرتاب می شود.

میدان مغناطیسی موضعی وجود دارد، و به لطفInSight ، اکنون می دانیم که می توان آنها را به سنگهای باستانی دفن شده در زیر سطح سیاره نسبت داد. جانسون و تیمش امیدوار هستند که InSight بتواند مشخص کند که کدام سنگ ها مسئول هستند و دقیقاً کجا واقع شده اند .تحقیقات جدید، که این هفته در مجله Nature Geosc علوم منتشر شد، همچنین حاکی از آن است که میدان های مغناطیسی مریخ تحت تأثیر خورشید قرار دارند. جای تعجب در آنجا نیست، همانطور که با مأموریت های خورشیدی Orbiter و Parker Solar Probe یاد گرفتیم، خورشید بر همه چیز در منظومه شمسی تأثیر می گذارد .ذرات متهم از سطح خورشید سرچشمه می گیرند و از طریق منظومه شمسی تاب می روند و پدیده ای آسمانی به نام باد خورشیدی را تشکیل می دهند. این ذرات دارای یک بار هستند و به همین ترتیب می توانند هنگام تماس با یکدیگر باعث ایجاد تغییر در میدان مغناطیسی مریخ شوند.

این تعجب آوربود زیرا بیشتر مشاهدات قبلی از فضایی به نظر می رسید که از طریق جو به پایین نگاه می کند. در اینجا روی زمین، میدان مغناطیسی جهانی سیاره ما بخش اعظمی از سطح زمین را از باد خورشیدی محافظت می کند. اما، از آنجا که مریخ یک میدان مغناطیسی جهانی ندارد، ذرات خورشیدی می توانند از طریق جو سیاره و به سطح خود برسند.

جانسون گفت: “از آنجا كه تمام مشاهدات قبلی ما در مورد مریخ از بالای جو آن بوده است یا حتی از ارتفاعات حتی بالاتر، ما نمی دانیم كه آیا اختلالات باد خورشیدی به سطح انتشار می یابد یا خیر.” “این یک چیز مهم برای درک ماموریت های فضانوردان آینده به مریخ است.”

سنسور InSight نوسانات میدان مغناطیسی بین روز و شب را ثبت کرد، از جمله چندین پالس کوتاه و اسرارآمیز حدود نیمه شب. به گفته جانسون ، این تأیید می کند که سنسورهای موجود در سطح سیاره می توانند فرآیندهای موجود در جو بالا را تشخیص دهند.

بنابراین چه عواملی باعث این نبض های اسرارآمیز می شود؟ این تیم معتقد است که آنها به چندین روش شکل می گیرند: اول از باد خورشیدی و IMFکه کره زمین را احاطه می کند، و همچنین از اشعه خورشیدی که جو فوقانی را شارژ می کند و جریان های الکتریکی تولید می کند، که به نوبه خود میدان مغناطیسی ایجاد می کنند.

جانسون گفت: “ما فکر می کنیم که این پالس ها به تعامل باد خورشیدی با مریخ نیز مربوط هستند، اما ما هنوز نمی دانیم که دقیقا چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود.” “هر وقت می خواهید برای اولین بار اندازه گیری کنید، شگفت زده می شوید و این یکی از شگفتی های” مغناطیسی “ما است.”