میزان تولید پسته در سال جاری کاهش یافت
میزان تولید پسته در سال جاری کاهش یافت

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه برآورد می شود میزان تولید پسته در سال جاری، حدود ١٧٠ هزارتن باشد، گفت: برآورد تشکل ها یک سوم این میزان است. محمدعلی طهماسبی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش مهر درباره آخرین وضعیت تولید پسته در سال جاری، اظهار […]

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه برآورد می شود میزان تولید پسته در سال جاری، حدود ١٧٠ هزارتن باشد، گفت: برآورد تشکل ها یک سوم این میزان است.

محمدعلی طهماسبی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش مهر درباره آخرین وضعیت تولید پسته در سال جاری، اظهار داشت: حدود ۴۶٠ هزار هکتار سطح باغات پسته کشور است.

وی ادامه داد: هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می گیرد؛ به عنوان مثال هم اکنون در مناطقی مثل خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پسته کشت می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرمازدگی آخر سال گذشته و سرمای بهار امسال به تولید پسته در سالجاری خسارت وارد کرد، ادامه داد: براساس برآوردی که در استانهای تولیدکننده انجام شده، امسال میزان تولید به حدود ١٧٠ هزارتن خواهد رسید؛ اما این برآورد هنوز قطعی نیست.

طهماسبی گفت: برآورد تشکل ها این است که میزان تولید یک سوم میزانی است که وزارت جهاد برآورد کرده و بیش از ۶٠ هزارتن نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سال گذشته مقداری پسته در انبارها مانده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی و گرانی دلار، ممکن است صادرات ما از نظر وزنی افت کند اما از نظر ارزشی کاهش چندانی در این زمینه نخواهیم داشت.

طهماسبی درباره اینکه چرا بین برآورد تشکل ها و وزارت جهاد درباره میزان تولید این همه اختلاف وجود دارد؟، گفت: ما از مدیریت های باغبانی استانها استعلام گرفته و سپس به جمع بندی رسیدیم.