میشل عون با فرمان استعفای دولت لبنان به کار خود پایان داد / میقاتی: به کار ادامه می‌دهم
میشل عون با فرمان استعفای دولت لبنان به کار خود پایان داد / میقاتی: به کار ادامه می‌دهم
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، در آخرین روز کاری خود در پست ریاست‌جمهوری، دولت لبنان را مستعفی اعلام کرد و حکم پذیرش استعفای دولت را امضا کرد و در مراسمی با حضور هزاران تن از مردم لبنان در مقابل کاخ بعبدا خداحافظی کرد.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، در آخرین روز کاری خود در پست ریاست‌جمهوری، دولت لبنان را مستعفی اعلام کرد و حکم پذیرش استعفای دولت را امضا کرد و در مراسمی با حضور هزاران تن از مردم لبنان در مقابل کاخ بعبدا خداحافظی کرد.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از شبکه خبری المیادین، عون از عملکرد میقاتی درباره تشکیل دولت انتقاد کرده و گفته بود که وی تمایل و اراده‌ای برای تشکیل دولت ندارد. میقاتی به دلیل اختلافات درباره توزیع وزارتخانه‌ها نتوانست دولت جدید را تشکیل دهد.

در این راستا نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان با دستور میشل عون مخالفت و اعلام کرد که دولت موقت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی گفت: دولت به تمام وظایف خود طبق قانون اساسی ادامه می‌دهد.

میقاتی تاکید کرد: اداره موقت از وظایف دولت مستعفی یا دولتی که در حکم مستعفی است، می‌باشد و نیازی به دستور رئیس جمهور ندارد. دولت به کلیه وظایف مبتنی بر قانون اساسی خود از جمله پیشبرد امور ادامه خواهد داد. حکم پذیرش استعفای دولتی که قبلاً به موجب احکام قانون اساسی استعفا کرده، فاقد هرگونه ارزش و وجاهت قانونی است. بی‌تردید حکم ریاستی پذیرش استعفای دولت مستعفی، جنبه تبلیغاتی دارد نه سازندگی.

میقاتی تصریح کرد: بدون نیاز به تصمیم رئیس‌جمهور، پیشبرد امور از وظایف دولت مستعفی یا دولتی که در حکم مستعفی به شمار می آید.

قانونگذاران لبنانی چهار بار در یک ماه تلاش کرده‌اند تا بر سر انتخاب جانشین پس از پایان دوره شش ساله عون به توافق برسند، و این نگرانی‌ها از تشدید بحران سیاسی را برانگیخته است.

هزاران تن از هواداران برای ادای احترام به رئیس سابق ارتش، مسیحی مارونی و رئیس جنبش میهنی آزاد گرد هم آمدند. برخی از حامیان با در دست گرفتن تصاویر رئیس دولت که به طور گسترده از او به عنوان “ژنرال” یاد می‌شود، به سمت کاخ ریاست‌جمهوری رفتند تا او را تا خانه شخصی‌اش همراهی کنند.

دوره ریاست عون، که در اواخر دهه ۸۰ زندگی‌اش است، با اعتراضات گسترده مردمی، بحران شدید اقتصادی و سقوط ارز، و انفجار نیترات آمونیوم در اوت ۲۰۲۰ در کنار بندر که صدها نفر را به کشتن داد، همراه بوده است.

نه موافقان و نه مخالفان عون نامزدی برای جانشینی او ندارند. لبنان اکنون توسط یک دولت موقت اداره می‌شود زیرا اختلافات سیاسی از تشکیل کابینه جدید از زمان انتخابات در بهار جلوگیری کرده است.

این در حالی است که لبنان هنوز اکثر اصلاحات لازم برای دسترسی به میلیاردها دلار وام از صندوق بین المللی پول را انجام نداده است. لبنان که از سه سال رکود اقتصادی در رنج است، با چشم انداز عمیق تر شدن بحران چند وجهی خود با پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در روز دوشنبه مواجه است.

عون امروز با کارمندان ارشد کاخ ریاست جمهوری خداحافظی کرد و در سخنرانی خود در مقابل حامیانش گفت: من امروز نامه‌ای را برحسب اختیاراتم برای پارلمان فرستادم و دستور استعفای دولت را امضا کردم.

میشل عون گفت: امروز پایان مهمی است اما پایان عدالت نیست. امروز روز وداع نیست بلکه روز دیدار بزرگی است. شما دوستان ما در سختی و شادی بودید. امروز پایان یک مرحله است و ما در مقابل مرحله جدیدی هستیم که به مبارزه قوی نیاز دارد. ما برای ریشه کن کردن فساد به تلاش زیادی نیاز داریم.
وی گفت: رئیس شورای عالی قضایی نمی‌خواهد قضاتی را تعیین کند که به پرونده بی گناهانی که درباره انفجار بندر بیروت بازداشت شدند، رسیدگی کند. دو ستون کشور ما امنیت و دستگاه قضایی هستند. ما امروز وارد مرحله جدیدی می‌شویم که مرحله‌ای دشوار است.
عون گفت: ترسیم مرزهای دریایی به ما اجازه استخراج و استفاده از منابع نفت و گاز را می‌دهد و با استفاده از این منابع می‌توانیم کشور را نجات دهیم.

وی افزود: ریشه کن کردن فساد به زمان نیاز دارد و نهادهای دولتی دیگر ارزشی ندارند زیرا نظام حاکم آنها را به بردگی گرفته است.

  • منبع خبر : ایسنا