ناتوانی در حل مسئله فلسطین
ناتوانی در حل مسئله فلسطین
وزیر خارجه کویت با اشاره به اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی برای تغییر واقعیت‌ها در اراضی اشغالی، تأکید کرد که ناتوانی جامعه جهانی در حل عادلانه مسئله فلسطین به تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه تبدیل شده است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد «صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت امروز شنبه در اجلاس سازمان کشورهای غیرمتعهد در باکو پایتخت آذربایجان گفت که ناتوانی جامعه جهانی در پیدا کردن راه‌حل دائمی و فراگیر برای مسئله فلسطین ، بیش از هر زمان دیگری به تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه تبدیل شده است.”ناتوانی در حل مسئله فلسطین”

وی تشریح کرد که سیاست‌ها، تدابیر و اقدامات یکجانبه اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر که با هدف تغییر واقعیت‌ها در اراضی اشغالی انجام می‌شود، نقض آشکار قطعنامه‌ها و مرجعیت‌های بین‌المللی است و هر راه‌حلی که خواسته‌های ملت فلسطین را برآورده نکند، هرگز موفق نخواهد بود.

طبق گزارش خبرگزاری کویت (کونا)، الصباح تأکید کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و راه‌حل مسالمت‌آمیز تنها راه‌حل است و کویت بر حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید کرده و از تشکیل کمیته قانون اساسی استقبال می‌کند.

وی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت آن تأکید کرد.

وزیر خارجه کویت همچنین با اشاره به میزبانی کشورش از جلسات گفت‌وگوهای صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل ضمن امیدواری برای اجرای کامل توافقنامه استکهلم، گفت که کویت علاقه‌مند به میزبانی برای برگزاری دور جدید مذاکرات یمن برای پایان دادن به بحران این کشور است.

الصباح در خصوص اوضاع لیبی نیز بر حمایت کویت از فرستاده سازمان ملل برای برگزاری کنفرانسی در برلین در اواخر ماه جاری و جمع‌آوری طرف‌هایی لیبیایی در میز گفت‌وگو تأکید کرد.

پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای حل مسئله فلسطین قریب به هجده سال پیش از سوی آیت الله خامنه ای مطرح شد و چندین بار از جمله در شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها در نهم شهریور ۱۳۹۱ این پیشنهاد مجددا مطرح گردید.

رهبر معظم انقلاب در این اجلاس که در تهران برگزار شد خاطر نشان کردند: “ما راه‌حلی عادلانه و کاملاً دموکراتیک را پیشنهاد کرده‌ایم: همه‌ فلسطینی‌ها، چه ساکنان کنونی آن و چه کسانی که به کشورهای دیگر رانده شده و هویت فلسطینی خود را حفظ کرده‌اند، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی، در یک همه‌پرسیِ عمومی، با نظارتی دقیق و اطمینان‌بخش شرکت کنند و ساختار نظام سیاسی این کشور را انتخاب نمایند و همه‌ی فلسطینیانی که سالها رنج آوارگی را تحمل کرده‌اند، به کشور خود باز گردند و در این همه‌پرسی و سپس تدوین قانون اساسی و انتخابات، شرکت نمایند. آنگاه صلح برقرار خواهد شد.”
طرح جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، مبتنی بر اصول مردمسالاری و دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود بوده و دارای چهارمرحله است. این مراحل عبارتند از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا واجدادی خود، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس همه پرسی و نهایتا تصمیم گیری از سوی نظام سیاسی منتخبِ اکثریت برای سایر ساکنین در فلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی شوند، است.
  • منبع خبر : فارس