ناسا یک کهکشان دوردست را کشف کرد
ناسا یک کهکشان دوردست را کشف کرد

محققان ناسا با بررسی اطلاعات دو تلسکوپ فضایی دوردست ترین کهکشان جهان در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری با زمین را کشف کردند. به نقل از هندوستان تایمز، دانشمندان ناسا موفق شده اند دوردست ترین کهکشان جهان را در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری زمین کشف کنند. این کهکشان یک خوشه از ستارگان با قدمت ۵۰۰ میلیون سال […]

محققان ناسا با بررسی اطلاعات دو تلسکوپ فضایی دوردست ترین کهکشان جهان در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری با زمین را کشف کردند.

به نقل از هندوستان تایمز، دانشمندان ناسا موفق شده اند دوردست ترین کهکشان جهان را در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری زمین کشف کنند. این کهکشان یک خوشه از ستارگان با قدمت ۵۰۰ میلیون سال است.

محققان ناسا با کمک تلسکوپ های فضایی هابل و Spitzer تحقیقات عمیق و گسترده ای انجام دادند. نتیجه تحقیق آنان تصویری از یک کهکشان به نام SPT۰۶۱۵-JD  است که تحت تاثیر پدیده «لنز گرانشی»  گسترده و واضح تر شده است.

هرچند چند کهکشان اولیه دیگر نیز مشاهده شده اند اما با توجه به حجم کوچک و فاصله زیادشان بیشتر شبیه نقاط قرمز رنگ در تصویر بودند.

به هر حال در این نمونه، حوزه گرانشی کهکشان خوشه ای عظیم نه تنها نور بیشتری به پس زمینه تصویر بخشید بلکه تصویر آن را واضح تر کرد. برت سالمان از موسسه علوم تلسکوپ فضایی در آمریکا می گوید: تا به امروز کهکشانی با این میزان فاصله کشف نشده بود. البته تصویر این کهکشان نیز اطلاعات فضایی دقیقی در اختیار دیگران قرار می دهد.

با تحلیل تاثیرات فرایند لنز گرانشی روی تصویر این کهکشان می توان اندازه و شکل اصلی آن را تعیین کرد.

SPT۰۶۱۵-JD   یکی از نمونه های اولیه کهکشان های جوانی است که در مدت کوتاهی پس از رویداد انفجار بزرگ به وجود آمدند.