بارزانی بعد از پایان رهبری اش دیگر کاندید نخواهد شد/ جمهوری اسلامی در رابطه با کردستان عراق همواره صادق بوده است
بارزانی بعد از پایان رهبری اش دیگر کاندید نخواهد شد/ جمهوری اسلامی در رابطه با کردستان عراق همواره صادق بوده است

نماینده اقلیم کردستان عراق با حضور در غرفه صبح اقتصاد در نمایشگاه مطبوعات، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقلیم کردستان را همواره مبتنی بر روابط حسنه و اشتراکات قومی، فرهنگی و نژادی دانست و پیش‌بینی کرد درآینده نیز همین روایط حسنه برقرار خواهد بود. دباغ با تاکید بر صداقت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، […]

ناظم دباغ

نماینده اقلیم کردستان عراق با حضور در غرفه صبح اقتصاد در نمایشگاه مطبوعات، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقلیم کردستان را همواره مبتنی بر روابط حسنه و اشتراکات قومی، فرهنگی و نژادی دانست و پیش‌بینی کرد درآینده نیز همین روایط حسنه برقرار خواهد بود.

دباغ با تاکید بر صداقت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، گفت: « من این را قبلاً هم گفته‌ام و باز هم خواهم گفت؛ با تجربه و شناختی که دارم جمهوری اسلامی ایران شفافیت و صداقت بیشتری نسبت به دیگران داشت. ایران از روز اول به‌صراحت اعلام کرد که با برگزاری همه‌پرسی مخالف است و در عین حال اعلام کرد که آمادگی دارد در چارچوب قانون اساسی عراق از حقوق مردم اقلیم کردستان و حفظ وحدت عراق دفاع کند.»

وی ادامه داد: « این موضع را ما در امتداد نقش و حمایت برادرانه و دوستانه‌ای ارزیابی کردیم که ایران در سال‌های گذشته نسبت به کردستان عراق ایفا می‌کرد. حمایت ایران از کردهای عراق در برابر اقدامات رژیم بعث صدام و نیز در جنگ برابر داعش فراموش‌مان نمی‌شود. بنابراین برای ما موضع ایران از موضع دیگر کشورها متفاوت است.»

ناظم عمر دباغ عمر رفراندوم عراق را تمام شده دانست و افزود: « با توجه به تعلیق رفراندوم کردستان عراق توسط بارزانی این موضوع جدایی نیز تمام شده تلقی می‌گردد و در چهارچوب قانون اساسی عراق با دولت مرکزی باید توافقی صورت گیرد تا مردم این اقلیم به حق و حقوق خود برسند و اگر عراقی ها به تعهدات خود پایبند باشد مردم کردستان اصلا و ابدا به جدایی نخواهند اندیشید.»

وی تصریح کرد: «مسئولان کردستان از روز اول اصرار به این داشتند که رفراندوم به معنی اعلام استقلال آنی نیست و در اصل اعتراضی به شیوه حکمرانی دولت مرکزی و ظلم هایی بود که به کردها روا می‌داشتند. وقتی دولتی تعهداتی نسبت به گروهی از مردمش دارد و این ها را عملی نمی‌کند و به قانون اساسی پایبند نیست، بایدانتظار اعتراض و واکنش های مختلف را داشته باشد.»

ناظم دباغ با اشاره به حمایت اسرائیل از استقلال کردستان، اظهار داشت: « این حرکت یک هجمه تبلیغاتی از سوی اسرائیل بوده و هیچ دوستی و مناسبتی بین کردستان عراق و اسرائیل وجود نداشته و نخواهد داشت. من درباره اسرئیل قبلاً نظرات خودم را گفته‌ام. اسرائیل منفعت و مصلحت خودش را در منطقه و نیز در اقلیم دارد. اغلب ما کردها خطر اعلام پشتیبانی اسرائیل از همه‌پرسی را درک می‌کردیم زیرا می‌دانستیم اگرچه کشورهایی مانند مصر، اردن یا قطر در تل آویو سفارت دارند اما چنین حمایتی سبب اختلاف اعراب و مسلمانان با کردها از هر مذهبی می‌شد. با این حال برخی مشاوران رهبران کرد اشتباهاً تصور می‌کردند که می‌شود اسرائیل از استقلال کردستان حمایت کند. کما اینکه موضع‌گیری‌های متناقض نتانیاهو درباره همه‌پرسی و اشتباه بودن آن پیش‌بینی را نشان داد.به قول آقای طالبانی شاید بشود تاریخ را جعل کرد و تغییر داد اما این امر برای جغرافیا ممکن نیست. جغرافیای کردستان عراق میان ایران، ترکیه، عراق و سوریه محاط شده است. »

 وی افزود: « روابط بین کشورها همواره دچار نوساناتی است و این طور نبوده که ثابت و بی تغییر مانده باشد. ما بین ایران و اقلیم کردستان هم این نوسانات وجود داشته ولی اشتراکاتی مانند نژاد، فرهنگ، زبان و دشمن مشترک باعث شده اند تا روابط در سطح خوبی حفظ شود.»

نماینده اقلیم کردستان عراق در پایان درباره وضعیت آینده ی رهبری اقلیم نیز بیان داشت: « مسعود بارزانی یکی از رهبران کاریزماتیک کردهای منطقه است به احتمال بسیار زیاد پس از اتمام دوری رهبری اش دوباره کاندیدا نخواهد شد. او به نفع کاندیدای اصلح احزاب و مقامات کردستان کناره گیری خواهد کرد اما تاکنون احزاب هیچ گزینه و کاندیدایی را برای رهبری مطرح نکرده اند.»