خداوند متعال در سوره فاطر، آیه ۱۰ میفرماید:” هر که طالب عزت است،  تمام عزت، خاص خدا و خداپرستان است و کلمه نیکوی توحید، به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا ببرد و بر آنکه به مکر و تزویر، اعمال بد کند، عذاب سخت خواهد بود و فکر ومکرشان […]

 

خداوند متعال در سوره فاطر، آیه ۱۰ میفرماید:” هر که طالب عزت است،  تمام عزت، خاص خدا و خداپرستان است و کلمه نیکوی توحید، به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا ببرد و بر آنکه به مکر و تزویر، اعمال بد کند، عذاب سخت خواهد بود و فکر ومکرشان به کلی نابود خواهد شد.

خداوند در سوره الحدید ایه ۲۰ میفرماید:”بدانید که زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه‌ای است طفلانه و لهو و عیّاشی و زیب و آرایش و تفاخر و خودستایی با یکدیگر و حرص افزودن مال و فرزندان. در مثل مانند بارانی است که گیاهی در پی آن از زمین بروید که برزگران  را به شگفت آرد و سپس بنگری که زرد و خشک شود و بپوسد. و در عالم آخرت  عذاب سخت جهنم و  آمرزش و خشنودی حق نصیب است. و باری، بدانید که زندگانی دنیا جز متاع فریب و غرور چیزی نیست. (۲۰).”

خداوند درسوره مائده آیه ۸ میفرماید:” ای اهل ایمان درراه خدا پایدار و استوار بوده و شما گواه عدالت و راستی و درستی باشید و البته شما نباید عداوت گروهی برآن بدارد که ازطریق عدل بیرون روید عدالت کنید که عدل به تقوی نزدیکتر از هر عمل است و از خدا بترسید که خدا البته به هرچه می کنید آگاه است.”

بنام خدایی که یکی است و به غیر از او خدایی نیست، همه چیز در احاطه قدرت اوست ،  از او امده ایم و به او باز میگردیم.

به لطف و بزرگی خداوند من  کیستم؟

خداوند، تقدیر( انچه خداوند مقدر فرموده و مقدر میفرماید) ، ایمان ، تکامل، ، وجود، ظرفیت وجود، خانواده ، اعتقادات، عمل و ……. میتواند انچه هستیم را تعریف کند. در اینجا بصورت مختصر  و تا انجا که به  روشن شدن مطالب این نوشته کمک میکند، به برخی از  نکات اشاره میکنم.

از نظر اجدادی کیستم؟

به لطف و بزرگی خداوند من احمد علی مسعود انصاری فرزند محمد علی مسعود انصاری و مریم دریابیگی(مسعود انصاری) هستم. پدرم از نوادگان میرزا مسعود گرمه رودی است. عده ای بیان کرده اند که میرزا مسعود خان از نوادگان جابر بن عبدالله انصاری و در نتیجه از خانواده شیخ مرتضی انصاری است و گروه دیگر معتقدند که نسب آمیرزا مسعود خان به خواجه عبدالله انصاری و درنهایت به خالد بن زید (ابو ایوب انصاری) می رسد.

میرزا مسعود بواسطه تسلط بر زبان فرانسوی هنگامی که عمال فتحعلی شاه در پی یافتن شخصی فارسی زبان و مسلط به زبان فرانسه بودند تا سخنان سفیر ناپلئون را ترجمه کند، در سمت مستوفی عباس میرزای ولیعهد، به دربار فتحعلی شاه راه یافت. پس از فوت فتحعلی شاه  و ازدواج با ضیاءالسلطنه (دختر فتحعلی شاه) بیش از پیش به دربار قاجار نزدیک شد. او حدود ۱۵ سال، تمام دوران محمد شاه (نوه فتحعلی شاه و پسر عباس میرزا) و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه وزیر امور خارجه بود و سرانجام در روزگار ناصرالدین شاه قاجار ، میرزا مسعود به دستور شاه (۱۲۶۳- ۱۲۶۲ق) پست وزارت خارجه را ایجاد کرد. پس از او برادر، فرزندان و فرزندزادگان او به جز چند استثناء در این منصب روزگار گذراندند. مادر پدرم از خاندان رجالی  و از نوادگان امام چهارم امام زین‌العابدین(ع) بود. پدر مادرم  اقای جواد دربیگی ،سید جعفری و  از نوادگان عباس میرزا بود . مادر مادرم خانم فاطمه قطبی (دریابیگی) از نوادگان قطب الدین شریف لاهیجی و ابوسعید ابوالخیر و خواهر بزرگ خانم فریده قطبی(دیبا)مادر فرح دیبا (پهلوی) بود. ارتباط من با خانواده پهلوی از زمان ازدواج فرح دیبا با محمد رضا شاه پهلوی شروع شد. یکی از دلایل مهم دفاع من در مقابل حملات خانواده پهلوی به من روشن نمودن حقیقت و حفظ نام نیکی است که از خانواده برای من باقی مانده است.

اعتقادات من چیست؟

اعتقاد دارم که برای مخلوق جزء خالق او هیچ وجودی نیست. اعتقاد دارم که باید دین خود را برای خداوند خالص کنیم. آفریننده، روزی دهنده، قدرت، ارباب ،یار و نگهبان ما مخلوقات، تنها خداوند است.

تنها امین ، امان ، هادی، شفیع و مددکار ما خداوند است – تنها از خدا باید بخواهیم

تنها از خدا باید بترسیم –  تنها باید به رحمت خداوند امیدوار باشیم

تنها به درگاه خدا تقرب بجوییم-  تنها رضایت خدا را در نظر بگیریم

تنها به فرمان خدا باشیم-  تنها تسلیم خداوند باشیم

تنها به خدا مسئولیم –  تنها به خداوند محتاجیم

تنها توکل به خداوند داریم-  تنها به خداوند وفاداریم

تنها به خدا تکیه داریم-  تنها از خداوند انتظار داریم مگر از خودمان که مطیع و فرمانبرادر خدا باشیم. من یقین دارم که خداوند بهترین را پیش می آورد.

تنها به خداوند ایمان داریم-  تنها به خداوند اطمینان داریم

تنها او را میپرستم – تنها از او یاری می جوییم

تنها شاکر درگاه خداوند هستیم –  تنها به درگاه خداوند استغفار میکنیم

اعتقاد دارم که هیچ قدرتی مگر قدرت خداوند نیست و قدرت خدا به اسباب عادی احتیاج ندارد و قدرت خداوند بی نهایت است.

اعتقاد دارم که خداوند آسمانها و زمین را خلق کرده و لحظه به لحظه مسائل آن را تدبیرمی کند و همه کارهای خداوند براساس حکمت و مصلحت است. خلقت خداوند یک خلقت زنده است. خداوند از قدرت خود لحظه به لحظه به ما عطا میفرماید و در لحظه بعد هیچ قدرتی مگر قدرت خدا نیست و در لحظه بعد ما هیچ قدرتی نداریم و همه کار ها را خداوند به مصلحت خود  حرکت داده یا امکان حرکت آن را فراهم می سازد . وجود خداوند بی نهایت است. اعتقاد دارم  که در همه امور عالم باید به خداوند توکل کنیم و کار ما را خداوند به جز نقشی که در شرایطی برای ما تعیین فرموده، انجام می دهد و بهترین را پیش می آورد و امید من تنها به خداوند بوده و به رحمت بی انتهای خداوند کامل است.

اعتقاد دارم  که  بنده و نوکر خداوند هستم  و تنها رئیس و ارباب من  خداست و تنها به خدا وفادارم و تنها به فرمان خدا هستم و تنها رضایت خدا شرط است.

اعتقاد دارم که باید  دین خود را برای خدا خالص کنم – دین خود را بدرگاه خدا کامل کنم

بدرگاه خداوند از تمام گناهان استغفار کنم.

اعتقاد دارم  که خداوند تنها راهنمای من است و تنها از خداوند راهنمایی می خواهم و تنها به خدا تکیه دارم و فقط از خدا انتظار دارم، مگر ازخودم، که مطیع و فرمانبردار خدا باشم و از خداوند انتظار دارم که بهترین را پیش بیاورد و یقین دارم که بهترین را پیش می آورد و تسلیم و شاکر درگاه او هستم..

اعتقاد دارم که خداوند تنها خالق زمین و آسمانهاست و تنها به خدا ایمان وتنها به خدا اطمینان دارم. تنها از خدا می خواهم وتنها از خدا می ترسم و تنها ازخدا یاری می جویم.

اعتقاد دارم که تنها به خدا مسئولم و تنها به خدا محتاجم و تنها فراهم کننده من خداوند است و چشم من تنها به کرامات ، رحمات ، برکات، نعمات و رزقی است که خداوند عطا فرموده است.

اعتقاد دارم که تنها خدا را می پرستم وتنها عاشقانه خداوند را می پرستم و تنها به درگاه خداوند وسیله تقرب می جویم.

اعتقاد دارم که تنها یار و نگهبان من  خداست و برای نگهبانی و یاری من کافی است.

اعتقاد دارم که تمام پیامبران خدا از حضرت ادم(ص) تا حضرت محمد (ص) همه بندگان و فرستاده شدگان از طرف خداوند هستند.

اعتقاد دارم  که دین اسلام از حضرت نوح (ص) شروع و به حضرت محمد (ص) تمام می شود و این سیر تکاملی یک دین است.

اعتقاد دارم در هر جمعی خوب و بد هست و در هر انسانی خوب و بد وجود دارد. باید خوبی ها را بگیریم و گسترش دهیم و بدی ها را از میان ببریم و این را از وجود مبارک خودمان آغاز کنیم. هرعملی در خودش مستقل است و قضاوت هم با خداوند است. اگر کسی دیروز عمل بدی کرده و امروز می خواهد عمل خوبی انجام دهد، باید او را تشویق کنیم، چون هدف ما گسترش خوبی است. ما نباید بگذاریم گذشته ، آینده را نابود کند. اگر کسی بدی کند در حقیقت  به خودش بدی کرده و اگرخوبی کند نیز  به خودش خوبی کرده است. هنگامی که کسی در ظاهر  بدی می کند،  تنها زمانی به ما ضرر می زند که ما درعکس العمل کاربد او، فکر بد یا عمل بد بکنیم. پس تنها فکر و عمل بد ما  می تواند در باطن  به ما ضرر بزند. تنها راه این است که در مقابل عمل بد دیگران، فکرخوب و عکس العمل خوب داشته باشیم. در اکثر موارد، این عمل خوب باعث می شود که طرف مقابل ، فکر و عمل خوب داشته باشد و در نتیجه خوبی ها گسترش یابد. هر کاری به تنهایی در خود مستقل است و تمامی مسایل نسبی هستند.

احمد علی مسعود انصاری