نتیجه دیدار روحانی با آبه
نتیجه دیدار روحانی با آبه
یک رسانه ژاپنی به نقل از "منابع دیپلماتیک" گزارش داد که آمریکا از ژاپن خواسته است تا نتیجه دیدار روحانی با شینزو آبه در سفر احتمالی رئیس جمهوری ایران به ژاپن را به اطلاع آمریکا هم برساند.

آمریکا از ژاپن خواسته نتیجه دیدار روحانی با آبه را به واشنگتن هم اطلاع دهد

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری کیودو، این منابع که نامی از آن آورده نشده می‌گویند که آمریکا موافقت خود را با سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ژاپن نشان داده و از توکیو خواسته است تا نتیجه دیدار روحانی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را به اطلاع واشنگتن برساند.

بنابر این گزارش، یک مقام ارشد آمریکایی این پیام را به ژاپن منتقل کرده است.

به گفته این منابع، مقامات ایران و ژاپن در حال فراهم کردن مقدمات سفر روحانی به توکیو هستند که احتمالا در تاریخ ۲۰ دسامبر انجام خواهد شد. در صورت انجام این سفر، این اولین بار از سال ۲۰۰۰ خواهد بود که یک رئیس جمهور ایران به ژاپن می‌رود. محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران در اکتبر ۲۰۰۰ به ژاپن سفر کرده بود.

شینزو آبه در ماه ژوئن به ایران سفر و با رهبری و مقامات ارشدکشورمان دیدار کرد. وی نیز اولین نخست وزیر ژاپن بود که از سال ۱۹۷۸ به تهران سفر می‌کرد.

این منابع همچنین گفتند که در صورت رفتن روحانی به توکیو، انتظار می‌رود نخست وزیر ژاپن که متحد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌آید، خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شود. وی همچنین ممکن است در دیدار با روحانی برای جلب رضایت ایران با طرح توکیو به منظور اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه تلاش کند.

به تازگی اخباری مبنی بر این منتشر شده است که ژاپن قصد دارد “در جهت ارتقاء ظرفیت‌های خود برای جمع‌آوری اطلاعات و تضمین ایمنی کشتیرانی در منطقه” نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام کند.

  • منبع خبر : ایسنا