بررسی کاربری‌های مختلف برای نجات خانه‌ی تاریخی «مستوفی‌الممالک»
بررسی کاربری‌های مختلف برای نجات خانه‌ی تاریخی «مستوفی‌الممالک»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی کاربری‌های مختلف برای نجات خانه‌ی تاریخی «مستوفی‌الممالک» است؛ او می‌گوید در این راه حتی به کاربری‌ای که میزان تردد در این خانه‌ی تاریخی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نیز فکر می‌کند. محمدجواد آذری جهرمی بعد از مطلع شدن از وجود یک خانه‌ی تاریخی در وزارتخانه‌ی متبوعش دستور برگزاری […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی کاربری‌های مختلف برای نجات خانه‌ی تاریخی «مستوفی‌الممالک» است؛ او می‌گوید در این راه حتی به کاربری‌ای که میزان تردد در این خانه‌ی تاریخی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نیز فکر می‌کند.

محمدجواد آذری جهرمی بعد از مطلع شدن از وجود یک خانه‌ی تاریخی در وزارتخانه‌ی متبوعش دستور برگزاری جلسه‌ای هم‌اندیشی برای نجات این خانه‌ی تاریخی را داد و از پژهشگران تهران خواست تا پیشنهادهای خود را برای کاربری این بنای تاریخی اعلام کنند.  با این اقدام او به نظر می‌رسد وی یک قدم از میراث فرهنگی برای نجاتِ دستِ‌کم یکی از بناهای تاریخی تحت اختیارش جلو افتاده است.

او در این جلسه‌ی‌هم‌اندیشی که عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۶ تیر) در سالن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور جمعی از پژوهشگران تاریخ تهران قدیم با هدف بررسی و احیای خانه‌ی مستوفی‌الممالک برگزار شد، گفت: نمی‌توانیم به پیشینه‌ی تاریخی خود ببالیم و به آثارش بی‌توجه باشیم. گفتنِ این اتفاق شبیه به این است که بحران هویت را به رسمیت بشناسیم و نگاه کنیم که چه بوده و در اعصار مختلف چه تاریخ‌هایی داشته است.

او با بیان این‌که هویت تاریخی شهر تهران و شهرهای مختلف ایران بخشی از هویت تاریخی مردم و کشور است و حفظ و تدوین آن‌ بیانگر تاریخ ایرانی‌هاست، گفت: معتقدم  باید شواهدِ تاریخی را به آیندگان منتقل کنیم. امروز به بهانه‌ی این چهارچوب تاریخی دیدیم که وضعیت این بنای تاریخی به عنوان نمونه چطور است و چقدر از آن دور شده‌ایم.

آذری جهرمی با بیان این‌که امروز متاسفانه در بسیاری از شهرها، هویت معماری خود را از دست داده‌ایم، اضافه کرد: در واقع سبک زندگی و شیوه‌ی معماری کشورهای دیگر حاکی از فرهنگ آنهاست، در برخی کشورها یک هتل چندصدساله را با قوانین سختگیرانه حفظ می‌کنند، اما ما با وجود ِ داشتنِ فرهنگی غنی به لحاظ هویت تاریخی و سوابق تاریخی بزرگ در منطقه، به این تاریخ توجه چندانی نمی‌کنیم.

به اعتقاد او، به مرور زمان در حال نزدیک شدن به این اتفاق هستیم تا هویت تاریخی تهران را بازسازی کنیم و با حفظ نشاط، شادی و انگیزه بناهای تاریخی را حفظ کرده و یک کمربند منطقه‌ای برای گردشگری در تهران ایجاد کنیم.

من به عنوان وزیر ارتباطات از وجود این خانه اطلاع نداشتم

آذری جهرمی اظهار کرد: من به عنوان وزیر ارتباطات تا زمانی که یک خبرنگار میراث فرهنگی درباره‌ی این خانه در صفحه‌ی شخصی من ننوشته بود، نمی‌دانستم خانه‌ی آقای مستوفی که روزی وزیر ارتباطات بوده در اختیار این وزارتخانه است. معتقدم بُعد مسافت بین مسئولان و مردم و مسئولان و وزیرِ مجموعه‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی خوشبختانه در حال کاهش است.

او ادامه داد: فردای  شبی که مطلب خبرنگارِ میراث فرهنگی _احسان رستمی‌پور_ را خواندم، از کارشناسان درخواست بررسی و اعلام یک گزارش در مورد این خانه را کردم و بعد از تائید صحبت‌ها، گروهی را فرستادم تا وضعیت را بررسی کنند. گفتند آن یک ساختمان ارزشمند است که عقبه‌ی تاریخی دارد. بنابراین مالکیتش را از اداره‌ی پست به مرکز روابط عمومی وزارتخانه منتقل کردم  تا بهتر بتوانیم این بنای تاریخی را ساماندهی و مرمت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جلسه برگزار شده با هدف هم‌اندیشی درباره وضعیتِ خانه‌ی تاریخی مستوفی‌الممالک گفت: امروز به جز یکی دو نظر برای تبدیل کاربری این بنای تاریخی به نتیجه‌ی دیگری نرسیدم. معتقدم ادامه‌ی مسیرِ بهره‌برداری این ساختمان باید به یک نتیجه‌ی دقیق برسد تا بدانیم چه کار باید کرد. هنوز لازم داریم در این زمینه صحبت و پیشنهادهای بهتری داده شود.

او با اشاره به صحبت‌هایی که در مورد یکی از کاربری‌های قبلی خانه‌ی مستوفی‌الممالک شده بود، افزود: وقتی گفته می‌شود این فضا در گذشته، دیوان استیفا بوده است، بنابراین می‌توان نسبت به آن نوع کاربری هم فکر کرد.

نگاه متفاوت وزیر به خانه‌های تاریخی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به بررسی برای متدولوژی بازسازی این خانه تأکید کرد و با اشاره به صحبت هایش با علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای این خانه‌ی تاریخی گفت: به اعتقاد آقای مونسان، الزامی برای انتقال خانه مستوفی‌الممالک به میراث فرهنگی وجود ندارد، فقط این سازمان در زمانی که به کمک کارشناسانِ میراثی نیاز است، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

آذری جهرمی در ادامه‌ی صحبت‌هایش نگاهِ متفاوتی از میراثی‌ها نسبت به نوع استفاده از خانه‌ی مستوفی‌الممالک داشت، او خطاب به پیشکسوتان و پژوهشگران این حوزه گفت: لطفاً با این نگاه به ما مشاوره بدهید که ما در این وزارتخانه متخصص موزه، تاریخ یا مرمتگر نداریم، هر چند کاربری این بنا نیاز به مطالعه و تجربه‌ی بیشتری دارد، اما معتقدم حتی باید به این فکر کرد که میزان ترددها در هر کاربری‌ای چقدر باید باشد و آیا به این بنا آسیبی وارد می‌کند یا خیر؟

موزه‌ی سابق رادیو، امروز محل بازدیدهای بین‌المللی وزارتخانه است

او سپس در مورد وضعیت عمارت کلاه‌فرنگی که در حال حاضر در مجموعه‌ی وزارتخانه ارتباطات قرار دارد، گفت: عملیاتِ زدودن دوده‌های باقی‌مانده در فضای عمارت کلاه‌فرنگی، فقط سه سال طول کشید، حتی در جریان بودم که  یک موزه در این عمارت با تجهیزات رادیویی وجود دارد. تصمیم گرفتیم این تجهیزات را به موزه‌ی پست منتقل کنیم تا برای بازدید عموم استفاده شود. حتی در آن موزه‌ی ارتباطات دفاع مقدس را ایجاد کردیم. برخی تجهیزات در انبارهای ما باقی مانده بود که کسی حتی فکر وجود آنها را نمی‌کرد، بنابراین اکنون وضعیت موزه‌ی ارتباطات را به‌روز رسانی کرده‌ایم.

آذری جهرمی تأکید کرد: امروز عمارت کلاه‌فرنگی در داخل مجموعه وزارتخانه ارتباطات مکان بازدیدهای بین‌المللی این وزارتخانه است و دیگر به عنوان موزه استفاده نمی‌شود. بلکه یک عمارت است که حالت نگارخانه‌ای نیز دارد و عکس‌های قدیمی بناهای تاریخی مربوط به این صنعت هم در آن به نمایش درآمده است.

او با اشاره به قرار گرفتن نخستین استودیو رادیویی کشور در کنار عمارت کلاه‌فرنگی وزارتخانه گفت: استودیو اصلی ساختمان کناری کلاه‌فرنگی بود. امروز منعی برای درنظر گرفتن ساعاتی برای بازدید گردشگران وجود ندارد. در حال حاضر بسته بودن درهای این فضا، به دلیل منع بازدید نیست بلکه به دلیل مسائل حراستی است.

او سپس از پژوهشگران تاریخ تهران خواست تا در مشورت‌هایشان به وزارتخانه، برای کاربری این بنا نیز فکر کنند و گفت: از مشاوران میراث‌فرهنگی هم کمک بگیریم و امیدواریم بتوانیم دقیق‌تر روی این مسئله صحبت کنیم و تلاش می‌کنیم این ساختمان قبل از پایان دولت واردِ مدار شود. اگر جمع‌بندی صاحب‌نظران این دوره به نتیجه برسد و با مرمت این بنا و انتقال آن به میراث فرهنگی موافقت کنند این کار را انجام می‌دهیم چون معتقدیم این بناها متعلق به همه‌ی مردم هستند. مالکیت خاص برای یک بنای تاریخی نیست.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: این ساختمان یک گنجینه تاریخی است که باید حفظ شود.

به گزارش ایسنا، در شرایطی نشست هم‌اندیشی احیای خانه‌ی تاریخی مستوفی الممالک برگزار شد که با وجود دعوت از مسئولان میراث فرهنگی استان تهران،  دلاور بزرگ‌نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران که نامش در جایگاه ذکر شده بود نیز در برنامه حضور نداشت، اما وزیر ارتباطات در بیش از نیمی از جلسه حضور داشت و به پیشنهادهای کارشناسان میراث فرهنگی و پژوهشگران تاریخ گوش داد.