نجات کشور یا فروپاشی آن
نجات کشور یا فروپاشی آن
وزارت خارجه فرانسه بار دیگر به جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان هشدار داد در صورت عدم تشکیل فوری دولت، این کشور با خطر فروپاشی روبرو است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: در این لحظه حساس از تاریخ لبنان، احزاب سیاسی یک گزینه دارند و باید بین فروپاشی لبنان و حفظ آن انتخاب کنند. آنها مسئولیت سنگینی در قبال لبنان بر دوش دارند.”نجات کشور یا فروپاشی آن ”

دو منبع دیپلمات فرانسوی هم اعلام کردند که فرانسه فشارهایش بر سیاستمداران لبنانی برای تشکیل دولتی جدید در چارچوب زمانی معقول برای نجات این کشور از بحران عمیقی که در آن دست و پا می زند، وارد می کند.

این دو مسئول اما گفتند که فرانسه موعد نهایی جدیدی را برای تشکیل دولت لبنان پس از پایان مهلت قبلی در اواسط سپتامبر مشخص نکرده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان به هبران و احزاب سیاسی و فراکسیون‌ها هشدار داده که کشور در صورت عدم تشکیل دولت جدید برای خروج از بدترین بحران تاریخ لبنان از زمان جنگ داخلی آن، به سمت جهنم کشانده خواهد شد.”نجات کشور یا فروپاشی آن ”

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همجنین گفت که فرانسه از این که مسئولان لبنانی به تعهداتشان در ابتدای سپتامبر عمل نکردند ناراحت است و از آن ها میخواهد برای تشکیل دولت به نخست وزیری مصطفی ادیب توافق کنند.

امانوئل مکرون پیگیر اصلاحات در ساختار سیاسی کشور لبنان است. وی در عین حال به سیاستمداران و مقامات لبنانی هشدار داد اگر ظرف سه ماه آینده دست به اصلاحات اساسی و ریشه‌ای در این کشور نزنند، تحت تحریم‌های فرانسه قرار خواهند گرفت. این دومین بار پس از انفجار بندر بیروت در روز چهارم اوت است که مکرون به لبنان- مستعمره سابق فرانسه- سفر می‌کند. در این انفجار ۱۹۰ نفر کشته و ۶ هزار نفر مجروح شدند. لبنان سالها است درگیر فساد اداری و سیاسی است و نخست وزیران این کشور در برخورد با فساد توفیق چندانی نداشته‌اند.

وی در گفتگو با پایگاه پولیتیکو گفت: این آخرین شانس برای نظام لبنان است؛ من خودم به خطرناک بودن این گفته اعتقاد داردم اما باید بگویم که تنها راه برای سیستم در لبنان اصلاحات شفاف و جدی است؛ برای انجام اصلاحات اساسی در سیاست لبنان که تشکیل یک مجلس قانونگذاری نیز جزء آن است،  ۶ تا ۱۲ ماه زمان لازم است و این کار باید هرچه زودتر پیگیری شود.

 

  • منبع خبر : ایسنا