نجات ۱۰ هکتار از باغهای پلدختر از خفگی/تلاش برای احیای ۸۰ هکتار دیگر ادامه دارد
نجات ۱۰ هکتار از باغهای پلدختر از خفگی/تلاش برای احیای ۸۰ هکتار دیگر ادامه دارد
مسئول قرارگاه جهادی شهید مجید قربانخانی گفت: ۱۰ هکتار باغ از گل و لای خالی شده که این یک نهم کار است و در حال حاضر چهار دستگاه بابکت در اختیار داریم که با این تعداد کار به کندی پیش می‌رود و به تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ پیش از این در خبرگزاری تسنیم به وضعیت باغهای کشاورزی شهر معمولان پلدختر که بعد از سیل اخیر به زیر گل و لای رفته بودند و گروهی از جهادگران که برای نجات درختان در این منطقه حاضر شدند، پرداختیم؛ به منظور اطلاع از شرایط فعلی منطقه، گفت‌وگویی دوباره با حجت‌الاسلام محمد صدارت انجام دادیم.

صدارت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا اظهار کرد: هفته گذشته که فعالیت را شروع کردیم، دوستان با بیل دور درختان را حفر می‌کردند تا فضا باز شود که درخت بتواند نفس بکشد و آبیاری شود اما اینکار به دو مکمل نیاز داشت اول اینکه کل باغ خالی از گل و لای شود که نیازمند ماشین‌آلات بود و دوم اینکه پمپهای آب کنار رودخانه مستقر شوند و باغها را آبیاری کنند که این هم نیازمند ماشینهای سنگین بود.

وی افزود: هفته گذشته ما در «دمرود عفرینه» مستقر شدیم و تاکنون فاز اول که دوستان با بیل دور درختان را خالی کنند، در این روستا تمام شده است و از پنجشنبه به روستای زیردات خواهیم رفت؛ برای بخش دوم که خالی کردن باغ با ماشین‌آلات است، تاکنون موفق به تهیه چهار دستگاه بابکت شده‌ایم و کار با اینها به کندی در حال انجام است که امیدواریم با کمک خیران بابکتهای بیشتری تهیه و به سرعت باغها را خالی کنیم.

مسئول قرارگاه جهادی شهید مجید قربانخانی تصریح کرد: بخش سوم از اول به ما سپرده نشده بود، زیرا به تجهیزات و نیروی انسانی نیاز بود و ما تجهیزات نداشتیم؛ پمپهای آبی که در کنار رودخانه مستقر بود، بخشی از آنها را آب برده بود و بخش دیگری نیز زیر گل و لای مدفون شده بود که باید در کنار رودخانه برای پمپ سکو ساخته شود، پمپ روی آن نصب شود و خود پمپها نیز از زیر گل و لای خارج شود که همه اینها نیازمند ماشین‌آلات راه‌سازی بود.

صدارت اضافه کرد: از طرف استاندار اردبیل به ما ماشین‌آلات راهسازی سنگین داده شد و توانستیم این کار را که در برنامه‌ ما نبود هم پیش ببریم و دیروز اولین پمپ آب نصب شد و تاکنون چهار پمپ آب نصب شده است و همه کشاورزان امید پیدا کرده‌، به تکاپو افتاده‌اند و در حال درست کردن لوله‌کشی داخل باغها هستند.

این طلبه جهادی خاطرنشان کرد: روز اول به ما گفتند که ۶ روستای بزرگ و باغهای اطرافش حدود ۹۰ هکتار است که این روستایی که ما تمام کردیم، حدود یک‌نهم کار پیش رفته و ۱۰ هکتار باغ از گل و لای خالی شده است و کارمان را در روستای زیردات نیز که حدود ۱۰ هکتار است، از پنجشنبه شروع می‌کنیم.

وی یادآور شد: یک بخش کار نیز به صورت خردخرد در حاشیه روستاها و کوهستانها است که به عنوان مثال  در حاشیه دمرود عفرینه در منطقه کوهستانی، منطقه‌ای به نام زوله وجود دارد که دو گروه از بچه‌های ما در منطقه حاضر هستند و گل و لای باغهای آنجا را تخلیه می‌کنند.

صدارت در ارتباط با جهادگران حاضر در منطقه گفت: امروز ۸۵ نفر از جهادگران در منطقه حاضر بودند که این تعداد، در این مدت با افت و خیز همراه بوده است و به گروه‌هایی که منطقه می‌آیند بستگی دارد؛ بعضی افراد به تنهایی آمده‌اند، بعضی افراد گروهی با ماشین شخصی خودشان را رسانده‌اند و بعضی دیگر نیز در شهرشان اتوبوس تهیه کرده‌اند و به صورت جمعی به اینجا آمده‌اند؛ در حال حاضر، قسمت اعظم افرادی که در اینجا حضور دارند، طلاب حوزه علمیه معصومیه قم هستند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید قربانخانی تاکید کرد: از همان اول که ما به منطقه آمدیم، باغها سه بخش بودند، یک قسمت را آب با خود برده بود و  بخش دیگر، باغهایی بود که کل باغ را گل و لای گرفته و نهایتا به اندازه ۲۰سانتی‌متر، شاخه‌های درختان از گل و لای بیرون بود که آن هم خشک شده بود؛ هر دوی اینها، درختان مرده حساب می‌شوند که با آنها کاری نداریم.

وی تصریح کرد: بخش سوم درختهایی هستند که نصف بدنه درخت از گل و لای خارج و درخت سبز است و ما در این یک هفته فعالیت، با درختانی مواجه شدیم که وقتی هوا به دور آنها رسید و راه آبیاری آنها باز شد، بعضی از آنها شکوفه دادند و بعضی دیگر میوه دادنِ آنها شروع شد؛ به عنوان مثال درختان انجیر، گوجه سبز، شاتوت و هلویی بوده است که محصول داده‌اند و درختان انگور نیز قوره داده‌اند.

صدارت اظهار کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی در ابتدا به ما گفته بودند که تا ۲۵ اردیبهشت وقت داریم  و اکنون نیز مسئولان جهاد کشاورزی در کنار ما حضور دارند و پیگیر اوضاع منطقه هستند و رییس جهاد کشاورزی استان نیز در منطقه حضور پیدا کرده و از منطقه بازدید کرده‌ است؛ اکنون از شرایطی که در روزهای اول ما در ادارات به سراغ مسئولان می‌رفتیم، به جایی رسیده‌ایم که مسئولان در میان ما حضور پیدا می‌کنند.