نحوه دادرسی ها در دوران کرونا
نحوه دادرسی ها در دوران کرونا
سخنگوی قوه قضاییه از نقش این دستگاه در جلوگیری از تعطیلی بیش از 990 واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها در راستای تحقق رونق تولید خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین امروز ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و سال جدید – سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: در  سال ۱۳۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاش های همکاران ما در  جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود.”نحوه دادرسی ها در دوران کرونا”

حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و با هدف تحقق جهش تولید ان‌شالله سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضایی از واحدهای تولیدی و نیز حمایت های لازم از آن‌ها از جمله تامین امنیت قضایی و اقتصادی برای تولید کنندگان کمک به بهبود فضای کسب و کار با اصلاح ساختارهای فسادزا و رفع دیوان سالاری های ظالمانه و حذف دالان های تاریک و صدور مجوز و امضاهای طلایی و به ویژه با مبارزه همه جانبه و مقتدرانه و قاطع با فساد و قاچاق کالا سهم خودمان را در انجام این ماموریت مهم ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: یکسال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه و یکسال از توفیق حضور م به عنوان سخنگوی قوه سپری شد، در این مدت تلاش کردیم مردم و مخاطبان ما و همکاران ما تحول را به خوبی احساس کنند و سعی کردیم مراجعین به دستگاه قضا و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند. اینک به شکرانه توفیقی که در این مسیر خداوند به ما عنایت کرد از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش و مجاهدت شبانه روزی در این مسیر گام برداشتند سپاسگزاری می کنم.

اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف

وی افزود: از دیگر اقدامات موثر سال گذشته اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف قوه قضاییه  با بهره‌گیری از روش‌های  مدیریتی فعال و پویا و میدانی و مردمی بود.

اسماعیلی یادآور شد: در سال گذشته ریاست قوه ۱۷ سفر استانی انجام دادند و اگر شرایط کرونایی در پایان سال رخ نمیداد این سفرها قرار بود به ۲۰ سفر برسد. علاوه بر سفرهای استانی بازدیدهای میدانی فراوانی انجام شد. ایشان از واحدهای قضایی و سازمان‌های تابعه از جمله  ۸ واحد قضایی در تهران و یک واحد قضایی در مشهد و از ۶ زندان در تهران و استان‌های مختلف بازدید داشتند.  این الگوی مدیریتی به سایر بخش‌های  مدیریت قوه قضاییه تسری یافت. تعداد بازدیدهای مدیران قضایی از زیر مجموعه خود در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ رشدی بیست درصدی از ۶۲ درصد داشته است. این یعنی مدیریت فعال و  مردمی توام با نظارت های میدانی بر عملکرد همکاران.

صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن

اسماعیلی تصریح کرد: از اقدامات خوب دیگر در سال گذشته صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن بود و  بیش از ۵۰ درصد از پرونده‌های  مسن در دی و بهمن ۹۸ رسیدگی شد اما شیوع کرونا در کشور  مجال استقرار اجرای این دستورالعمل در اسفند ماه از ما گرفت. در سال ۹۹ این دستورالعمل استمرار می یابد. در ۶ ماهه سال ۹۹ بخش عمده‌ای پرونده مسن تعیین تکلیف می‌شود. در سال ۹۸ ازویژگی قوه فعالیت مجدانه شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی بود. در سال ۹۸ شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی و  در خراسان رضوی رای به محکومیت ۳۰۳ مفسد اقتصادی و در فارس ۳۱ نفر و در اصفهان ۳۰ نفر ودر هرمزگان ۱۱ نفر و در گلستان ۳ نفر و در قم ۳ نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت یافتند و رای قطعی محکومیت در مورد آن‌ها صادر شد.”نحوه دادرسی ها در دوران کرونا”

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در سال ۹۸، قوه قضاییه توانست  ۱۵۰۰ میلیارد از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین ۱۴۵۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان ۳۰۰ میلیارد تومان توسط قوه قضاییه به بانک مرکزی واگذار شد. از اموال تعاونی ثامن الحجج ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵ میلیارد به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی‌های  دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرایند خروج یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تامین شده باشد.

نحوه دادرسی ها در دوران کرونا

وی در پاسخ به سوالی با توجه به شیوع کرونا  نحوه دادرسی ها به چه صورت است گفت: دیروز دستورالعملی در جلسه شورای عالی تبیین شد. جزییات دستورالعمل امروز در نشست معاون اول قوه قضاییه با تعدادی از معاونین نهایی می‌شود و فردا جلسه مشترک شورای عالی قوه قضاییه و روسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد. در جلسه فردا این دستورالعمل پس از تصویب ریاست قوه به استان ها ابلاغ می‌شود و نحوه دادرسی در شرایط موجود تبیین خواهد شد. تلاش شد در تدوین این دستورالعمل سلامت همکاران ما، سلامت مراجعین با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از نوبت دهی و فناوری اطلاعات و سامانه‌های مربوطه رعایت شود تا سلامت همکاران و مراجعین به خطر نیفتد. دادرسی تعطیل بردار نیست و ما جمع بین سلامت و انجام وظیفه و تدبیر را در این دستور العمل لحاظ کردیم. این دستورالعمل دقیقا منطبق با سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کروناست. قوه قضاییه هم عضو این ستاد است. باید چرخ اقتصاد مردم بچرخد به گونه‌ای که سلامت مردم به مخاطره نیفتد. سیاست قوه همین است.

بین دیدگاه‌های سران قوا فاصله‌ای نیست

وی تاکید کرد: بین دیدگاه‌های سران قوا فاصله‌ای نیست و بی جهت برخی از شیاطین با گزینش برخی از عبارات سعی در القای تضاد بین بخش‌های مختلف نداشته باشند.

وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال

اسماعیلی درباره وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال(جهش تولید) ادامه داد: در اولین جلسه مسوولان قوه قضاییه با حضور تعدادی از مسوولان ذیربط در هفته اول فروردین امسال این موضوع در دستور  کار قرار گرفت و نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد. ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که از سال ها قبل تشکیل شده ماموریت یافت تا تحقق  شعار امسال را در جهت مقابله با قاچاق پیگیری کند.

وضعیت پرونده‌های تجهیزات پزشکی

وی درباره پرونده‌های تجهیزات پزشکی  گفت: این پرونده ها در دادسراها رسیدگی شده است. در دادگاه‌های برخی استان‌ها رای صادر شده ولی در تهران با شرایط کرونایی  هنوز رای این پرونده‌ها  صادر نشده ولی با دستورالعمل جدید و فعال شدن محاکم با دستورالعمل جدید ان‌شالله رای مقتضی صادر می‌شود.

ملت‌های جهان در برابر رفتار آمریکا به خود بیایند

“نحوه دادرسی ها در دوران کرونا”

وی هم‌چنین درباره اقدامات یکجانبه امریکا در مبارزه با ویروس کرونا گفت: متاسفانه اقدامات آمریکا با هیچ یک از موازین حقوقی و موازین بین‌المللی سازگاری ندارد. امروز همه قبول دارند که حق حیات در زمره حقوق اولیه جامعه بشری است و حق سلامت در زمره حقوق عامه است. این حقوق ملیت و نژاد و قومیت نمی شناسد و گویش و تابعیت و زبان نمی‌تواند تاثیری در این حقوق اساسی و بین المللی داشته باشد. اقدامات اخیر امریکا در حوزه های مختلف از جمله تحریم دارو به ویژه در روزهای اخیر  جنایت علیه بشریت است و مصداق بارز تبعیض در بین جامعه بشری است. گرچه با این جنایات امریکا نتوانسته این بیماری را در کشور خود مهار کند اما حافظه تاریخ  این جنایات را فراموش نمی کند. مهم این است که نهادهای بین المللی باید استقلال خود را به اثبات برسانند و نهادهای بین‌المللی باید از زیر فشار دولت‌های زورگو و قلدرماب خارج شوند. ما تا امروز شاهد قصور نهادهای بین المللی هستیم امیدواریم نهادهای بین المللی به خود بیایند و وظیفه خود را انجام دهند والا اعتبار آنها در نزد افکار عمومی جامعه از بین می‌رود.”نحوه دادرسی ها در دوران کرونا”

وضعیت پرونده طبری

وی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفت:  قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.

  • منبع خبر : ایسنا