نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۹ و ۹۸ مانند سال ۹۷ تعیین شد
نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۹ و ۹۸ مانند سال ۹۷ تعیین شد
بانک مرکزی اعلام کرد: نحوه بازگشت ارز صادرات و رفع تعهد ارزی در سال ۹۹ و ۹۸ همانند سال ۹۷ خواهد بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از بانک مرکزی، بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شد، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸، با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

پیرو اطلاعیه ۱۳۹۸.۰۳.۰۱ و به دنبال الزام صادرکنندگان از روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور، به اطلاع می‌رساند مطابق با تصمیمات کمیته موضوع ماده «۲» مصوبات چهاردهمین جلسه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» ابلاغی طی نامه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۱۳۹۷.۰۷.۲۳«بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شده است، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸ با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

همچنین صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از هرگونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی و نیز استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند.”نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۹ و ۹۸ مانند سال ۹۷ تعیین شد”

خاطر نشان می شود، تمام صادرکنندگان کالا و خدمات می بایست مطابق با مصوبات هیأت وزیران و شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به ساير بانكهاي كشور در خصوص نحوه رسيدگي به تعهدات ارزي ناشي از واردات كالا اعلام نموده است:
رعايت نكات ذيل جهت بررسي نحوه تعهدات ارزي واردكنندگان براي ورود كالاي خويش از ارزهاي سيستم بانكي استفاده گرديده الزامي است:
۱-تعهدنامه ارايه پروانه گمركي ورود كالا
اخذ تعهدنامه از واردكننده ( طبق فرم پيوست شماره يك) با رعايت موارد ذيل الزامي است:
۱-۱-تعهد نامه مي بايستي توسط وارد كننده تكميل و قسمت پايين آن نيز توسط مسئولان شعبه با ذكر نام ، تائيد امضاء و مهر گردد.
۱-۲-لازم است تعهدنامه تا پايان تسويه تعهد ارزي در سوابق مربوطه نگهداري گردد.
۱-۳-روي تعهدنامه برابر مقررات تمبر الصاق و ابطال گردد.
۱-۴-لازم است تعهدنامه در مورد اشخاص حقيقي توسط شخص واردكننده و در مورد اشخاص حقوقي خصوصي توسط دارندگان امضاء مجاز تكميل ، امضاء و معر گردد.
۱-۵-در مورد شركتها، سازمانها و موسسات دولتي، اشخاص مسئول در دستگاه مربوطه ( به غير از دي حساب) مي بايست نسبت به تكميل و تنظيم تعهدنامه اقدام نمايند.
۲-مهلت ارايه پروانه گمركي ورودكالا

“نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۹ و ۹۸ مانند سال ۹۷ تعیین شد”
۱-۲- مهلت ارايه پروانه سبز گمركي ورود كالا از تاريخ واريز اسناد به مدت ۶ ماه خواهد بود.
۲-۲- در صورت درخواست واردكننده به همراه ارايه اسناد مثبته مبني بر ورود كالا به گمرك ، تمديد مهلت ارايه پروانه توسط آن بانك براي اعتبار/ بروات اسنادي با مبلغ كمتر از پانصد هزار دلار حداكثرتا شش ماه ديگر( با احتساب مهلت شش ماهه اوليه مجموعا” يكسال) و براي اعتبار/ براي اسنادي بيش از پانصد هزار دلار حداكثر تا ۳ ماه ديگر ( با احتساب مجموعا” ۹ ماه ) بلامانع خواهد بود.
۳-۲- در خصوص اعتبار اسنادي مدت دار، ريفاينانس و براي اسنادي مدت دار، تاريخ ظهرنويسي اسناد به نام واردكننده به عنوان مبناي احتساب شروع دوره زماني مهلت ارايه پروانه گمركي خواهد بود، ضمنا” مهلت ارايه پروانه سبز گمركي در اينگونه موارد تاريخ سررسيد پرداخت وجه اسناد مي باشد.
بديهي است در مواردي كه واردكننده جهت اخذ اسناد ظهرنويسي شده به آن بانك مراجعه ننمايد، مراتب از طريق آن بانك قابل پيگيري مي باشد.
۴-۲- در صورت درخواست واردكننده مبني بر تمديد مهلت ارايه پروانه بيش از مهلت هاي تعيين شده در بند ۲-۲-، لازم است آن بانك درخواست مذكور را به همراه دلايل و مستندات جهت بررسي با ذكر مشخصات كامل اعتبار/ برات اسنادي به اين بانك منعكس نمايد.
اگر واردكنندگان كالا تمايل به برگشت ارز اعتبار را به سيستم بانكي داشته باشند ، مي توانند جهت بند ۱۳ و در غيراينصورت مي بايد حسب بند ۱۴ اقدام نمايند.
۳-وصول پروانه گمركي ورود كالا
۱-۳- رفع تعهد ارزي در مقابل اخذ اصل پروانه گمركي ورود كالا حاكي از ترخيص كالا در صورت مطابقت ارزش و مشخصات كالا به موجب مفاد و مندرجات روي و ظهر اصل پروانه گمركي ورود كالا ارايه شده با شرايط اعتبار و اسناد حمل مربوطه بلامانع خواهد بود. لازم است پس از درج مهر آن بانك تصويري خوانا از روي و ظهر پروانه تهيه و در سوابق مربوطه نگهداري نمايند.

  • منبع خبر : مهر