نخست وزیر لبنان استعفا داد
نخست وزیر لبنان استعفا داد
نخست وزیر مکلف لبنان امروز شنبه از ماموریت تشکیل دولت استعفا داد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد مصطفی ادیب، نخست وزیر لبنان امروز از تشکیل دولت لبنان استعفا داد؛ اقدامی که می تواند لبنان را وارد وضعیت جدیدی از بحران سیاسی کند.”نخست وزیر لبنان استعفا داد”

وی در سخنرانی کوتاهی از کاخ بعبدا گفت: می روم از مردم لبنان عذرخواهی کنم .

ادیب افزود: طرح فرانسه باید ادامه یابد زیرا بیانگر نیت صادقانه فرانسه است.

وی در خصوص دلیل استعفایش عنوان داشت: توافقی که زمان مکلف شدنم برای این سمت وجود داشت دیگر نیست.

اعلام استعفای نخست وزیر مکلف لبنان در طی سخنرانی ای که پس از ششمین دیدارش با میشل عون ، رئیس جمهوری لبنان داشت صورت گرفت.

میشل عون نیز از قبول استعفای ادیب و اتخاذ اقدامات مناسب خبر داد.

گفتگوهای ادیب، در چارچوب تشکیل دولت ، با موانع مختلفی روبرو شد.

نخست وزیر لبنان اصرار داشت که مطابق ابتکارعمل فرانسه که خواهان دولتی متشکل از متخصصان به دور از احزاب سیاسی است، کابینه اش را تشکیل دهد.

وی جمعه شب هم برای پنجمین بار با میشل عون رئیس جمهور لبنان دیدار کرد بدون این که لیستی از اعضای کابینه جدید ارائه دهد.

آقای ادیب که پیش‌تر به عنوان سفیر لبنان در آلمان مشغول به خدمت بود به عنوان چهره‌ مورد قبول جناح‌های مختلف سیاسی از پارلمان کشورش رای اعتماد گرفت تا هر چه سریعتر دولت جدید لبنان را تشکیل دهد.

وی از ۱۲۰ رای ممکن موفق به کسب ۹۰ رای موافق شد. حزب‌الله لبنان و متحدانش از جمله جنبش میهنی آزاد و جنبش جنبش امل از حامیان سیاسی مصطفی ادیب محسوب می‌شوند.

همچنین علاوه بر پشتیبانی تعدادی از گروه‌های کوچک پارلمانی از حمایت جنبش «مستقبل» به رهبری سعد حریری، چهره پرنفوذ و نخست وزیر سابق ای کشور نیز برخوردار است.

مصطفی ادیب در نخستین سخنان خود پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید لبنان تاکید کرد که قصد دارد با بهره‌بردن از تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان خبره در کابینه در کشورش دست به اصلاحات گسترده بزند.

وی در عین حال با اشاره با اینکه اکنون زمان وعده دادن و بازی با کلمات نیست، متعهد شد برای ایجاد اصلاحاتی که لبنان مدت‌های زیادی در انتظارش است افرادی خبره و کارآمد را در کابینه به خدمت خواهد گرفت.

 

  • منبع خبر : ایسنا