نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده ۲ تا ۳ برابر مردان است
نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده ۲ تا ۳ برابر مردان است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده ۲ تا ۳ برابر مردان است، گفت: تعاملات لازم برای پرداخت تسهیلات و رفع موانع بانکی و حل وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام ویژه زنان توانمند در عرصه‌های فنآوری‌های نو و دانش بنیان و هنرها، صنایع دستی […]

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده ۲ تا ۳ برابر مردان است، گفت: تعاملات لازم برای پرداخت تسهیلات و رفع موانع بانکی و حل وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام ویژه زنان توانمند در عرصه‌های فنآوری‌های نو و دانش بنیان و هنرها، صنایع دستی و کشاورزی در دست اقدام است.

معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در همایش تحکیم بنیان خانواده و منزلت زن مسلمان که در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد با گرامیداشت دهه فجر عنوان کرد: حضور فعال بانوان در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در قم شایسته تقدیر است که نقش مهم بانوان در عرصه‌های مختلف را نشان می دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد و یادآوری مبارزات، فداکاریها، آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی از جمله ابعاد مهم آن است.

وی تصریح کرد: باید برای نسل امروز این مفاهیم و ارزش‌ها را نه تنها در شعار بلکه در عمل تبیین کرده و پایبندی خود را به این مفاهیم نیز ثابت کنیم.

ابتکار بیان کرد: کارآمدی نظام جمهوری اسلامی یک بعد مهم از بزرگداشت دهه فجر است؛ نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی و مبتنی بر انقلاب عظیمی که با رهبری امام(ره) و ایثار و فداکاری شهیدان شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امروز کارآمدی نظام بعدی مهم است و نور عظیمی که هدایت گر جریان انقلاب شد در کارآمدی نظام و دولت و جامعه ما مفهوم پیدا می کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوئیم به همه مسائلی که مد نظر نظام جمهوری اسلامی بوده دست یافته‌ایم و نه می‌توان گفت به طور کلی از اهداف دور بوده‌ایم اما در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه زنان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

وی گفت: ارتقای وضعیت آموزش بانوان بعد از دوران انقلاب و کاهش نرخ بی سوادی و حضور در آموزش های عالی و فعالیت در سینما و تئاتر و هنر و حضور چشمگیر در ورزش به ویژه ورزش های همگانی بخشی از دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان است.

ابتکار عنوان کرد: ورزش همگانی یکی از مقوله های مهمی است که باید بدان توجه شود چرا که ورزش موجب نشاط است در این باره پیشنهاد می شود شهرداری ها و مراکز دولتی به این امر مهم در حوزه زنان توجه داشته باشند.

وی افزود: می توان در بخش ورزش های همگانی با کمترین هزینه به ورزش و فعالیت های بدنی پرداخت همچنین در ورزش های قهرمانی نیز موفقیت های چشمگیری داشته‌ایم.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: همچنین نهادها و خیریه‌های زیادی با انگیزه های معنوی و ارزشی به دست زنان در کشور شکل می گیرد که با موفقیت چشمگیری همراه است.

وی بیان کرد: دهه فجر فرصتی برای ارزیابی این فعالیت ها می باشد تا برای آینده نقشه راه روشنی را ترسیم کنیم؛ در معاونت زنان و خانواده با همکاری مدیران کل بانوان استانداری ها برنامه های منسجمی را در این عرصه دنبال می کنیم.

ابتکار اظهار کرد: یکی از مهم ترین این برنامه‌ها آن  است که برخی قوانین و سیاست هایی که در حوزه زنان و خانواده وضع شده در چارچوب شرع مقدس بازنگری و اصلاح شود در این راستا بسیاری از قوانین در این چارچوب اصلاح شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شورای حقوقی در این زمینه وجود دارد که اهتمام ویژه‌ای به اصلاحات و بازنگری قوانین دارد؛ قانون امنیت اجتماعی زنان و مقابله با خشونت علیه زنان یکی از این قوانینی است که در حوزه بازدارندگی و ارتقای سطح زندگی بانوان در دست بازنگری است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: خشونت علیه زنان که هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و جایگاه دینی زنان ندارد، متاسفانه در برخی از موارد در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از مسائلی که آرامش خانواده ها را بر هم می زند و مشکلات اجتماعی زیادی را به وجود می آورد به ویژه در حوزه جوانان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار بیان کرد: گفت و گوی بین نسلی باید از درون خانواده ها آغاز شود و خانواده ها فرصت کافی برای شنیدن صدای جوانان در داخل خانواده داشته باشند چرا که نشاطی که باید در جامعه شکل بگیرد از خانواده آغاز می شود و دولت نیز تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد.

وی گفت: از رویکرهای جدی در موفقیت‌های اجتماعی، فعالیت سازمان های مردم نهاد است که در حوزه زنان می تواند کارآمدی خوبی داشته باشند تلاش می کنیم سطح فعالیت های این سمن ها را ارتقاء دهیم و برخی از فعالیت های دولت برون سپاری شود به سازمان های مردم نهاد واگذار شود.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: مشارکت اجتماعی بانوان یکی دیگر از رویکردهای دولت است تا بتوانیم فعالیت های خوبی در اشتغال پایدار و مواجه با آسیب ها داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مساله اشتغال یکی از مسائل جدی است، متاسفانه نرخ بیکاری در زنان و دختران تحصیل کرده  ۲ تا ۳ برابر جامعه مردان است.

ابتکار متذکر شد: زنان سرپرست خانوار نیاز به اشتغال دارند اینها گروه‌های هدف هستند و باید برای آنها برنامه‌ریزی لازم اتخاذ شود، البته مساعدت‌هایی از سوی دولت انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات لازم برای پرداخت تسهیلات و رفع موانع بانکی و حل وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام ویژه زنان توانمند در عرصه‌های فنآوری‌های نو و دانش بنیان و هنرها، صنایع دستی و کشاورزی در دست اقدام است.

معاون رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: حضور زنان و توجه به الگوی مصرف از سوی بانوان امری مهم است و زنان جایگاه مهمی در این بخش دارند.

وی تصریح کرد: اسراف با سبک زندگی اسلامی و ایرانی ما سنخیتی ندارد و به محیط زیست نیز زیان می رساند بسیاری از مناطق ایران از نظر آب در شرایط حساسی به سر می برید و باید در مصرف صحیح آب با توجه به اینکه ارزش آب از همه کالاها بیشتر است، اهتمام ورزید.

ابتکار بیان کرد: با وجود یارانه دولت به آب باید توجه داشت قیمت آب بالاتر از آن چه می باشد تامین می شود؛ آب مایه حیات است. در کشور با شرایط خشک و نیمه خشک همراه بوده ایم و دنیا شرایط تغییر اقلیم را شاهد است.

وی گفت: کشاورزی و فعالیتهای صنعتی و شرب و بهداشت وابسته به آب است و باید در جهت اصلاح الگوی مصرف آب حرکت کنیم، در این عرصه زنانی که مدیران خانواده و آموزش دهنده نسل جوان هستند نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: این جریان سازی در مصرف صحیح آب در روستاها، مصرف شهری و منازل باید به طور جدی دنبال شود؛ یکی از محورهای مهم فعالیت فرد به فرد ما این موضوع است که با همدلی و مشارکت جمعی می توان به موفقیت لازم دست یافت.