نشست کمیسیون برجام فرصتی برای کاستن از تنش‌هاست
نشست کمیسیون برجام فرصتی برای کاستن از تنش‌هاست
وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس خلع سلاح در ژنو، نشست کمیسیون برجام را فرصتی برای کاهش تنش های بوجود آمده در این رابطه دانست.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه، در کنفرانس خلع سلاح که در ژنو در حال برگزاری است گفت: نشست کمیسیون برجام فرصتی برای کاستن از تنش‌هاست.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا قرار است فردا چهارشنبه برگزار شود.

لاوروف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ایران با پایبندی به تعهدات قانونی خود، مجبور به پاسخگویی به اقدامات مخرب آمریکا و بی تفاوتی طرف‌های اروپایی شده است.

لاوروف تاکید کرد، توافق هسته‌ای یک دستاورد بی نظیر دیپلماتیک چند جانبه است که در حال حاضر در نتیجه خودداری کامل ایالات متحده از انجام تعهدات قانونی بین المللی خود و عدم توانایی همتایان اروپایی در انجام بخشی از تعهدات خود در قبال ایران، در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: «ایران به سادگی مجبور به واکنش نشان دادن به شرایط بوجود آمده پیرامون توافق هسته‌ای شد ، ولی این کشور از ابزارهای کاملاً قانونی پیش بینی شده در برجام استفاده کرده و محدودیت‌های صرفاً در اجرای تعهدات داوطلبانه را متوقف کرده است. البته در همان زمان هم تهران همچنان به رعایت کلیه تعهدات قانونی خویش طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و توافقات صورت گرفته درباره تضمین‌ها به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داده است.»

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که نشست بعدی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران در ماه فوریه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تمدید بازه زمانی مکانیسم حل اختلافات در برجام اعلام کرده بود: به دلیل پیچیدگی مسائل موجود، بر سر اینکه به زمان بیشتری نیاز است، به توافق رسیده‌ایم. بنابراین این بازه زمانی را تمدید می‌کنیم.

بورل خاطرنشان کرد که وی جلسه مشاوره‌های دو جانبه و جمعی را در این زمینه انجام داده است.

رئیس کمیسیون دیپلماسی اتحادیه اروپا گفته بود: این کمیسیون مشترک به طور مرتب روند پیشرفت را آنالیز می‌کند.

  • منبع خبر : مهر