نشست کمیسیون مشترک برجام
نشست کمیسیون مشترک برجام
کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه کشورهای ایران و ۱+۴ امروز (سه‌شنبه) در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد در حالی که آمریکا همچنان در تلاش است تا خارج از برجام و با تفسیری موسع و یک جانبه از قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود را بازگرداند، اعضای باقی مانده در این توافق به همراه ایران در نشست عادی و ادواری کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزیران خارجه به بررسی آخرین تحولات و موضوعات در دستور کار برای اجرایی شدن بخش های مختلف آن می پردازند.

همان قدر که آمریکا در شورای امنیت به دنبال جوسازی و تنش‌زایی علیه برجام و ایران است، به همان اندازه ایران به همراه چین و روسیه و اعضای اروپایی برجام سعی دارند تا مانع آسیب سنگ‌اندازی‌های آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش بر سر راه این توافق شوند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از هفته ها رایزنی و مذاکره و رفت و آمدهای سیاسی هفته گذشته توانستند به توافقی برای حل و فصل اختلاف نظر پادمانی ایجاد شده دست یابند.

ٱژانس در دو گزارش خود درباره اجرای مقررات و قوانین پادمان در ایران که همزمان با انتشار گزارش اجرای برجام بر اساس اسناد و مدارک ادعایی که به گفته‌ مقامات ایرانی اسنادی جعلی و ساختگی و مبتنی بر اسناد جاسوسی بوده است خواستار بازرسی از دو مکان از قبل اعلام نشده از سوی ایران شد.

اسامی این دو مکان به طور رسمی از سوی ایران و آژانس اعلام نشده است اما گفته می شود این دو مکان یکی نزدیک به اصفهان و دیگری نزدیک به تهران است.

ایران استدلال‌های آژانس برای درخواست صدور مجوز دسترسی به این دو مکان را منطبق با قوانین پادمان ندانست و در ابتدای امر با این درخواست مخالفت کرد. در عین حال در بیش از شش ماه گذشته بعد از رایزنی های متعدد دوطرف توانستند به ساز و کاری برای حل اختلاف ایجاد شده دست یابند.

در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، ایران داوطلبانه با اعطای دسترسی به آژانس برای بازرسی از دو مکان مورد نظرش در چارچوب پادمان جامع و پروتکل الحاقی موافقت کرد و در مقابل آژانس اعلام کرد که بعد از این، درخواست و سوالی دیگری در چارچوب اسناد و مدارکی که اکنون در اختیار دارد مطرح نخواهد کرد.

توافق ایران و آژانس مورد استقبال کشورهای اروپایی و چین و روسیه قرار گرفت و یکی از موضوعات در دستور کار کمیسیون مشترک برجام توضیح این توافق برای اعضای کمیسیون خواهد بود.

همچنین قرار است در حاشیه این نشست در وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و  رییس هیات ایرانی حاضر در وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس دیدار کند. این دیدار یک هفته بعد از توافق ایران و آژانس بر سر موضوع پادمانی حائز اهمیت است. توافق ایران و آژانس یکی از مهمترین دستاویزهای آمریکا و هم پیمانانش برای کشاندن موضوع ایران به شورای امنیت از مسیر شورای حکام بود که فعلا راه آن بسته شده است.

این توافق در شرایط متشنج شورای امنیت و نشست فصلی شورای حکام قابل توجه است.

از این رو، نشست کمیسیون مشترک برجام در چنین  شرایطی با هدف دستیابی طرف‌ها به همکاری و هماهنگی بیشتر در راستای حفظ برجام در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو از اهمیت دو چندان برخوردار است.

  • منبع خبر : ایسنا