نفتکش ایران توقیف شد؛ سفیر انگلیس احضار شد
نفتکش ایران توقیف شد؛ سفیر انگلیس احضار شد
خبرگزاری رویترز مدعی شد که یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شده است. دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تفنگداران نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که شواهد کافی نشان می‌داده که مقصد نفتکش گریس ۱، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات “رفنیتیو ایکون” (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) مدعی شده که این نفتکش از سوی ایران به مقصد سوریه در حال حرکت بوده است.

روزنامه گاردین در شرح نحوه اجرای عملیات توقیف نفتکش ایرانی نوشت: کماندوهای انگلیسی با بالگرد روی عرشه این کشتی پیاده شده‌اند و گروهی دیگر از کماندوها نیز با قایق‌های تندرو کشتی را محاصره کرده‌اند.

این نفتکش ۲۸ نفر خدمه داشته که توسط مقام‌های جبل‌الطارق مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. عمده خدمه این کشتی هندی هستند. تعدادی اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه حضور دارند.

عصر پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ اقای” راب مک ایر” سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد. وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

در همین حال مشاور امنیت ملی آمریکا با ابراز خشنودی از توقیف نفتکش ایرانی، مدعی شد که آمریکا و شرکای او اجازه نمی‌دهند که ایران به تجارت نامشروع خود با سوریه ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران که به مقصد سوریه در حرکت بود، در توییتی نوشت: خبرهای خوبی به ما رسیده است. انگلیس ابرنفتکش گریس ۱ که پر از نفت ایران بود و به مقصد سوریه حرکت می‌کرد را به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرده است. آمریکا و دیگر شرکایش، کماکان نظام ایران و سوریه را از منفعت بردن از این تجارت نامشروع باز می‌دارند.

توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق، جدا از اعتراض ایران، یک مناقشه دیپلماتیک دیگر را هم رقم زده است.

به گزارش ایسنا، این عملیات که ظاهراً به درخواست آمریکا از سوی بریتانیا به بهانه تحریم های اعمالی علیه سوریه به عنوان مقصد محموله نفتی صورت گرفته، ظاهراً بر خلاف پیش بینی های قبلی، نه در بندر جبل الطارق که در آب های سرزمینی اسپانیا صورت گرفته شده است.

اسپانیا در نظر دارد به خاطر انجام این عملیات در آب های سرزمینی خود، اعتراض رسمی خود را به لندن ارایه دهد.

شایان ذکر است اسپانیا بر اساس “معاهده اوترخت” (قرن ۱۸ میلادی) تنها مالکیت منطقه جبل الطارق و بندر این منطقه را به بریتانیا واگذار کرده بود و هیچگاه از حاکمیت خود بر آب های اطراف جبل الطارق انصراف نداده است.

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی را معادل با راهزنی دریایی دانست و تاکید کرد: ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در توئیتی تاکید کرد که توقیف نفتکش ایرانی خصومت غیر قانونی با ایران است. کواکبیان در این توئیت خود افزود: اقدام انگلستان در توقف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نوعی راهزنی دریایی و خصومت غیر قانونی با ایران است.

‏رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تاکید کرد: همچنین این اقدام غیرقانونی، علاوه بر اینکه بی حیثیتی مجدد بریتانیا در فرمانبری از آمریکا را نشان داد پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را نیز به اثبات رساند.

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توییتر خود نوشت: ایران آماده است تا یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کند و آن را تا زمانی که این کشور نفتکش ایرانی را آزاد نکند، نگه دارد.