نقض توافقات بین‌المللی توسط آمریکا
نقض توافقات بین‌المللی توسط آمریکا
وزیر خارجه سوریه در سخنانی ضمن اعلام حمایت دمشق از مسئله فلسطین اعلام کرد که آمریکا توافقات بین المللی را نقض می کند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین دوره سازمان ملل که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: تداوم حضور غیر قانونی نظامیان آمریکایی و ترکیه‌ای در خاک سوریه اشغالگری به شمار می‌رود و دمشق از هیچ تلاشی برای پایان دادن به این اشغالگری با تمام امکانات قانونی خود فروگذار نخواهد کرد.”نقض توافقات بین‌المللی توسط آمریکا ”

المعلم بیان کرد: تمام اقدامات این نظامیان چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از طریق عناصر تروریستی و گروه‌های غیر قانونی باطل و مردود بوده و نقض حاکمیت و استقلال سوریه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به قانون موسوم به قانون سزار که مربوط به تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه سوریه است، گفت: این قانون مشخصاً زندگی معیشتی مردم سوریه را هدف قرار داده است. دولت آمریکا تلاش می‌کند با این تحریم‌ها، ملت سوریه را مانند جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی و دیگر شهروندان این کشور خفه کند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا در دسامبر ۲۰۱۹ قانون «سزار» را پس از ۶ سال تاخیر تصویب کردند و ترامپ نیز آن را در بیستم دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و این قانون از ۱۷ ماه ژوئن سال جاری میلادی در حال اجرا است.

بر اساس این قانون، علیه افراد و نهادهای مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد شد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست این کشور فعالیت می‌کنند، ممکن است مورد تحریم قرار گیرند. این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می‌کنند و یا نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور علیه تروریست‌ها را تامین می‌کنند و به صورت عمدی به آنها خدمات و اطلاعات ارائه می‌دهند، اعمال خواهد شد.

المعلم با اشاره به مسأله فلسطین گفت: دمشق بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس در مرزهای سال ۱۹۶۷ پایبند است. دمشق مسئولیت جنایات رژیم صهیونیستی را متوجه کشورهای حامی آن می‌داند. هر اقدام و توافقنامه‌ای که حقوق ملت فلسطین را نادیده بگیرد مردود است.

وی همچنین با اشاره به ایران بیان کرد: سوریه از موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با سیاستهای آمریکا برای هدف قرار دادن برجام و ثبات منطقه حمایت می‌کند. سیاست‌های آمریکا بیانگر عدم پایبندی این کشور به توافقنامه‌های بین المللی است.

  • منبع خبر : مهر