نمایشگاه سالمرگ داووینچی در موزه لوور
نمایشگاه سالمرگ داووینچی در موزه لوور
بعد از تنش‌های بسیار بین فرانسه و ایتالیا نهایتا نمایشگاه ویژه پانصدمین سالگرد مرگ لئوناردو داوینچی، هنرمند ایتالیایی، در موزه لوور پاریس برگزار می‌شود.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  برای برگزاری این رویداد هنری که از آن به عنوان نمایشگاهی استثنایی و منحصر به فرد نام برده می شود، ده سال برنامه ریزی شده اما ماه ها بحث و جلسه و تنش حتی در سطح دیپلماتیک خطر بروز مشکلاتی در برگزاری آن ایجاد کرد. حتی برای کمک به برگزاری بهتر این بزرگداشت وزیران فرهنگ فرانسه و ایتالیا در ۲۴ سپتامبر توافقی را در پاریس امضا کردند.”نمایشگاه سالمرگ داووینچی در موزه لوور”

به رغم مخالفت های اولیه نهایتا ایتالیایی ها حاضر شدند آثاری از این هنرمند نابغه را به فرانسویان امانت دهند این در حالی است که فرانسه به رغم انتظار آن ها اعلام کرده که به دلیل آسیب پذیر بودن تابلوی “لبخند ژکوند” نمی توانند آن را برای نمایشگاه مشابهی که در ایتالیا برگزار شود، به این کشور بفرستند.

یکی از این آثار “مرد ویترویوسی” نام دارد که موضوع تنش بسیاری بود تا نهایتا دادگاهی در ایتالیا با رد شکایت یک انحمن که سبب به تاخیر افتادن تحویل این اثر به موزه لوور شده بود، روند کار را تسریع کرد. در کل در خلال این دو رویداد دست کم ۱۶۲ اثر هنری از این نابغه ایتالیایی (از جمله ۵ تابلو، ۲۲ نقاشی و ۱۲۰ اثر دیگر) قرار است ارائه شود که برخی از آن ها از موزه های دیگر از جمله بریتیش موزیوم، نشنال گالری، موزه نیویورک، موزه رم، موزه واتیکان، موزه مسکو و … به امانت گرفته شده است.

نمایشگاه ویژه گرامیداشت داووینچی در پاریس از ۲۴ اکتبر الی ۲۴ فوریه درموزه لوور دائر خواهد بود و ثبت نام برای بازدید از آن از ۱۸ ژوئن یعنی ۴ ماه زودتر روی سایت موزه لوور آغاز شده و مسئولان موزه لوور بارها اعلام کرده اند که هیچ بلیطی در محل فروخته نخواهد شد.

  در این نمایشگاه ابتکاراتی نیز به کار گرفته شده از جمله آن که بازدیدکنندگان می‌توانند با فناوری VR از تابلو «‌مونالیزا»‌ بازدید کنند. این اولین باری است که موزه لوور از فناوری VR برای نمایش آثارش استفاده می‌کند.

  • منبع خبر : مهر