نمایندگان کُرد پارلمان عراق جلسات بررسی بودجه را تحریم می کنند
نمایندگان کُرد پارلمان عراق جلسات بررسی بودجه را تحریم می کنند

در پی بالا گرفتن اختلاف ها در پارلمان عراق برای تصویب بودجه سال ۲۰۱۸، نمایندگان کُرد اعلام کردند هر جسله ای که در آن بودجه ۲۰۱۸ بررسی شود را تحریم خواهند کرد. به نقل از القدس العربی، در پی بالا گرفتن اعتراضات نمایندگان کُرد عراق در پارلمان این کشور در خصوص تصویب بودجه سال ۲۰۱۸، «زینب الطائی» […]

در پی بالا گرفتن اختلاف ها در پارلمان عراق برای تصویب بودجه سال ۲۰۱۸، نمایندگان کُرد اعلام کردند هر جسله ای که در آن بودجه ۲۰۱۸ بررسی شود را تحریم خواهند کرد.

به نقل از القدس العربی، در پی بالا گرفتن اعتراضات نمایندگان کُرد عراق در پارلمان این کشور در خصوص تصویب بودجه سال ۲۰۱۸، «زینب الطائی» نماینده پارلمان عراق و رئیس فراکسیون «الاحرار الصدریه» اعلام کرد که اگر نمایندگان کُرد پارلمان به بودجه ۲۰۱۸ اعتراض دارند بهتر است از طریق رأی ندادن به بودجه اعتراض خود را نشان بدهند نه اینکه روند بررسی بودجه را دچار مشکل کنند.

روز گذشته در جریان جلسه پارلمان برای قرائت مجدد لایحه بودجه سال ۲۰۱۸ عراق، نمایندگان کُرد تلاش کردند روند جلسه پارلمان را متوقف کنند زیرا معتقد بودند برخی ملاحظات آنها در این بودجه لحاظ نشده است. به گفته او قرار شده تا نشستی با حضور رؤسای فراکسیون ها و کمیته های پارلمانی برای بررسی بودجه برگزار شود که از طریق آن به راهکاری برای تصویب بودجه دست پیدا کنند.

عباس البیاتی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون نیز تأکید کرد که آنچه روز سه شنبه در پارلمان رخ داده تلاش برای کارشکنی در کار پارلمان بوده و نمی توان اسم آن را اعتراض یا کم کردن حد نصاب جلسه نامید. وی به روزنامه القدس العربی گفت که قرائت مجدد لایحه بودجه به معنای رأی دادن به آن نیست بلکه صرفا برای مطلع کردن اعضای پارلمان از مفاد آن صورت می گیرد و زمانی که قرار باشد بودجه را تصویب کنیم درباره اختلافات با نمایندگان کُرد و دیگر مخالفان به تفاهم خواهیم رسید.

اما نمایندگان جریان های کُرد در پارلمان عراق روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کردند هر جلسه ای که در پارلمان در خصوص قرائت یا بررسی بودجه باشد را تحریم می کنند و تأکید کردند که منتظر خواهند ماند تا نتیجه نشست سه جانبه رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در این خصوص چه خواهد شد.

«عرافات کرم» نماینده حزب دموکرات اقلیم کردستان ضمن تأکید بر اینکه جریان ها و فراکسیون های کُرد دو جلسه با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق داشته اند تأکید کرد که این جلسات بی نتیجه بوده است و ضمن اینکه مطالبات مردم کُرد، جریان های سنی و استان های تولید کننده نفت در این بودجه تأمین نمی شود، بودجه ارائه شده از سوی دولت عراق برای سال ۲۰۱۸ را بدترین بودجه در تاریخ عراق توصیف کرد که تنها در خدمت یک گروه خاص است.

کرم گفت با توجه به اینکه دیدارهای جداگانه کُردها با العبادی و «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان بی نتیجه بوده است، جریان های کُرد منتظر خواهند ماند تا حیدر العبادی از کویت بازگردد و نشست سه گانه رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان برگزار شود.

در حالی که هنوز اختلافات اربیل و بغداد به ویژه در زمینه فروش نفت و پرداخت حقوق کارکنان دولتی در اقلیم کردستان حل و فصل نشده است نمایندگان کُرد پارلمان عراق خواستار پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان و معوقات کشاورزان از بودجه دولت مرکزی هستند. این نمایندگان همچنین معتقدند که دولت باید در بودجه در نظر گرفته شده برای اقلیم تجدید نظر کند و بودجه با توافق همه جریان ها در پارلمان به تصویب برسد.

این در حالی است که در پی بالا گرفتن اختلافات اربیل و بغداد، دولت مرکزی عراق معتقد است تا زمانی که اقلیم کردستان به صورت جداگانه نفت اقلیم را به فروش می رساند باید حقوق کارکنان دولتی خود را هم پرداخت کند و شرط بغداد برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم، فروش نفت اقلیم از سوی بغداد است.