نهایی شدن فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا/قرارداد ۳میلیارد یورویی واگن
نهایی شدن فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا/قرارداد ۳میلیارد یورویی واگن

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، از راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن خبر داد و گفت: زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر است. به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نور اله بیرانوند، با اشاره به نیاز حمل‌ونقل ریلی کشور به تشکیل شرکت‌های استارتاپ‌ اظهار داشت: فضای کسب‌وکار […]

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، از راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن خبر داد و گفت: زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر است.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نور اله بیرانوند، با اشاره به نیاز حمل‌ونقل ریلی کشور به تشکیل شرکت‌های استارتاپ‌ اظهار داشت: فضای کسب‌وکار الکترونیک و استفاده از علوم فناوری اطلاعات در تجارت حمل‌ونقل، یک ضرورت بدیهی است؛ زیرا زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر عمل خواهد کرد. راه‌آهن با درک این موضوع، راه‌اندازی مرکز کسب‌وکارهای نوین را در دستور کار قرار داد و هم‌اکنون در حال سازمان‌دهی است تا در آینده نزدیک، شاهد آغاز به کار رسمی این مرکز باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با اشاره به انگیزه راه‌آهن برای تشکیل این مرکز گفت: راه‌آهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای فناورانه و شرکت‌های استارتاپ است.

بیرانوند با اشاره به امضای قرارداد تأمین مالی ۳ میلیارد یورویی تأمین واگن ریلی نیز خاطرنشان کرد: در واقع قرارداد تأمین مالی با موسسه بیمه صادراتی و مرکز توسعه صادرات روسیه با هدف فعال‌سازی ظرفیت واگن‌سازان داخلی ایران و پیوند با شرکت‌های سازنده روسی به پشتوانه تضمین شرکت راه‌آهن به امضا رسید.

وی افزود: عمده این مبلغ در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خصوصی قرار خواهد گرفت و سفارش‌ها نیز در قالب کنسرسیومی شامل شرکت‌های روسی و تولیدکنندگان ایرانی به‌صورت «جوینت-ونچر» انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن یکی از محدودیت‌های توسعه و نوسازی ناوگان ریلی در کشور را تأمین منابع مالی خواند و گفت: این قرارداد به تأمین منابع و هزینه‌های تأمین، انتقال دانش فنی و امکانات تولید ناوگان ریلی کمک می‌کند.

بیرانوند همچنین ضمن تکذیب خبر بهره‌برداری از راه‌آهن آستارا-آستارا در تاریخ ۲۵ دسامبر در یکی از خبر گزاری‌ها به نقل از یک پایگاه خبری خارجی تصریح کرد: ترمنیال این خط با سرمایه‌گذاری مستقیم طرف آذری در حال اجرا است و ضمن تکمیل آن ظرف ماه‌های آینده، اولین قطار ترانزیتی ما از آن عبور خواهد کرد. این خط آهن محور توسعه کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب است که با راه‌اندازی قطار آستارا، می‌توان شاهد ارتقا ترانزیت و حمل‌ونقل کالا از هند به روسیه و بالعکس بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن همچنین از نهایی شدن قرارداد تأمین مالی (فاینانس) ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان بین وزارت امور اقتصاد دارایی ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: هم‌اکنون توافقات بر سر موافقت‌نامه حاصل و پیش‌نویس آن تهیه شده است. همچنین این قرارداد در مراسمی به امضا خواهد رسید و هم‌اکنون تشریفات اداری در دست اقدام قرار دارد.