نگاهی به ترکیب جدید IOC
نگاهی به ترکیب جدید IOC
با معرفی اعضای جدید کمیته بین المللی المپیک، قاره اروپا توانست بیشترین عضو را در IOC داشته باشد و در میان آسیایی ها نیز در شرایطی که از بوتان تا افغانستان به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمده اند، ایران هیچ عضوی ندارد.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد  کمیته بین المللی المپیک در یک صد و سی و ششمین نشست خود دو نواب رییس و دو عضو هیات اجرایی را انتخاب کرد و البته پنج نفر دیگر به عضویت کمیته بین المللی المپیک در آمدند و اصطلاحا IOC memeber شدند.

سباستین کو رئیس فدراسیون جهانی دوومیدانی، گرابار کیتاروویچ رئیس سابق کمیته المپیک کرواسی، پرنس ریما ال سعود از عربستان (نخستین سفیر زن عربستان سعودی)، ماریا دو لا کاریداد عضو هیات اجرایی کوبا و باتوشیگ رئیس کمیته المپیک مغولستان اعضای جدید IOC هستند.
از بین ۱۰۴ کشور عضو کمیته بین المللی المپیک، اروپا توانسته بیشترین عضو را داشه باشد که شامل ۴۵ عوض است. پس از آن آسیا با ۲۱ عضو، آفریقا با ۱۸ عضو  و آمریکا با ۱۴ عضو و اقیانوسیه با ۶ عضو در رده های بعدی قرار دارند.

در هیات رییسه و هیات اجرایی IOC هم اروپایی با عضویت داشتن در پست های ریاست، دبیر اجرایی  و هیات اجرایی توانسته اند پست های کلیدی را در اختیار داشته باشد.

*ترکیب جدید کمیته بین المللی المپیک به شرح زیر است:

رییس  کمیته ملی المپیک
توماس باخ از آلمان

 نواب رییس:
آنیتا دیفرانتز از آمریکا
یو ژیاکینگ از چین
سر میانگ از سنگاپور(عضو جدید)
جان کوتس از استرالیا(عضو جدید)

اعضای هیات اجرایی:
روبین میتچل از فیجی
نیکول هواترز از آروبا
دنیس اوتسوالد از سوئیس
نناد لالوویچ از صربستان
کریستی کوونتری از زیمباوه
ایو فریانی از ایتالیا

نگاهی به ترکیب جدید IOC

شاهزاده فیصل الحسین از اردن
نوال  ال موتاواکی از مراکش
مایکالا کوجانگکو از فیلیپین(عضو جدید)
جراردو ورتین از آرژانتین(عضو جدید)

دبیر اجرایی:
کریستوف دی کوپر از بلژیک

*تعداد کشورهای هر قاره که عضو IOC هستند:

 ۱۰۴ نفر عضو کمیته بین المللی المپیک  هستند که سهم اروپا بیشترین است و البته در آسیا از بوتان تا افغانستان توانسته اند عضو کمیته بین المللی المپیک شوند اما ایران جایگاهی ندارد و البته برنامه ای هم برای کاندیداتوری و کسب کرسی نداشته است.

قاره اروپا: ۴۵ عضو

قاره آمریکا: ۱۴ عضو
قاره اقیانوسیه: ۶ عضو
قاره آفریقا: ۱۸ عضو

قاره آسیا:۲۱ عضو
اسامی اعضای آسیایی کمیته بین المللی المپیک:
شیخ احمد از کویت، شاهد علی از پاکستان، سر میانگ از سنگاپور، ژیاکینگ از چین، شیخ تمیم ازقطر، فیصل از حسین از اردن، لی مینگ وی از چین، نیتا امبانی از هند، مین سئونگ از کره جنوبی، پاتاما از تایلند، هونگ وانگ از چین، سمیرا اصغری از افغانستان، شاهزاده وانگچوک از بوتان، واتانابه از ژاپن، یاماشیتا از ژاپن، لی هیونگ از کره جنوبی ، ناریندر از هند، اریک توهیر از اندونزی، باتبولد از مغولستان، ریما ال سعود از عربستان و مایکالا کوجانگکو از فیلیپین

  • منبع خبر : ایسنا