نگاهی به زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق
نگاهی به زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق
شب گذشته کابینه «مصطفی الکاظمی» در پارلمان عراق رای اعتماد گرفت.

نگاهی به زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق

شب گذشته کابینه «مصطفی الکاظمی» در پارلمان عراق رای اعتماد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، جلسه رأی اعتماد پارلمان به کابینه مصطفی الکاظمی پس از چند ساعت تأخیر و به‌ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق آغاز شد و در نهایت نمایندگان به ۱۵ وزیر پیشنهادی وی رأی اعتماد دادند و پنج وزیر هم رأی نگرفتند، در نهایت کابینه الکاظمی رأی اعتماد گرفت.

شرح زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان پارلمان شدند به شکل زیر است.

-«منهل عزیز محمود عبدالرحمن»٬ وزیر صنعت و معدن:

«منهل عزیز محمود عبدالرحمن» متولد ۱۹۶۴ در موصل است. وی تحصیلات خود را در زمینه علوم فیزیک در دانشگاه موصل گذراند و موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شرکت‌ها و ستادهای بحران از جمله تخصص‌های عمومی وی به شمار می‌رود.

محمود عبدالرحمن ۳۵ سال در زمینه صنعت و تحقیقات (صنایع مکانیک و برق و الکترونیک) فعالیت داشته و دارای گواهی‌های علمی جهانی در زمینه برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شرکت‌ها وموسسات و ستاد بحران است. او به عنوان کارشناس صنایع و معادن در زمینه فنی و اجرا فعالیت می‌کرد و مدارک بین‌المللی معتبر در این زمینه دارد.

از جمله سوابق کاری وزیر جدید صنعت و معدن عراق می توان به فعالیت در مرکز تحقیقات به عنوان مدیر کل٬ کار در وزارت صنعت و معدن به عنوان معاون مدیر کل٫ فعالیت در سازمان حقوق بشر و سلامت محیط زیست٬ وی همچنین در پروژه‌های صنعتی مختلف نیز مشارکت داشت.

-«ارکان شهاب احمد کاظم»٬ وزیر ارتباطات:

شهاب کاظم متولد ۱۹۷۷ در بغداد است و مدرک لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه مستنصریه اخذ کرد. در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان مهندس وزارت ارتباطات در سال ۲۰۰۲ ٬ مدیر مبانی٬ مدیر پروژه‌ها٬ مدیر برنامه‌ریزی٬ معاون مدیر کل شرکت ارتباطات٬ مدیر کل شرکت ارتباطات و اطلاعات و عضو شورای اداره منتخب برای سه دور ه متوالی فعالیت داشته است.

-«عدنان درجال مطر جاسم»٬ وزیر ورزش و جوانان:

عدنان جاسم در سال ۱۹۵۹ در بغداد متولد شد و دارای مدرک لیسانس تربیت‌بدنی است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به مربی حرفه‌ای در باشگاه السیلیه قطر٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه العربی قطر٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه السد٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه الشمال٬ مربی حرفه‌ای نیروی هوایی در سال ۱۹۹۴ ٬ معاون رئیس باشگاه الرشید عراق در سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ ٬ دبیر کل باشگاه فوتبال الاتحاد عراق در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ ٬ مربی منتخب عراق در سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ و مربی متخب بغداد در سال ۱۹۹۱ اشاره کرد.

وی همچنین در مرکز اولین جام قهرمانی خلیج فارس در عراق در سال ۱۹۷۰ ٬ مرکز اولین جام قهرمانی خلیج فارس در مسقط در سال ۱۹۸۴ فعالیت داشته و قهرمانی‌های زیادی در سطح عربی و آسیایی و نیز بین‌المللی در کارنامه خود دارد.

-«مهدی رشید مهدی جاسم»٬ وزیر منابع آبی:

مهدی جاسم متولد ۱۹۶۷ در بغداد است. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی اداره منابع آبی و و لیسانس مهندسی شهری از دانشگاه بغداد است.

از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به مدیر کل اداره سدها و مخازن از سال ۲۰۱۹ تاکنون٬ رئیس هیئت فنی مذاکرات در خصوص آب‌های مشترک میان عراق و ترکیه و سوریه و ایران از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ٬ مدیر کل اداره سدها و مخازن در سال ۲۰۱۵ ٬ عضو کمیته مذاکره در خصوص امور فنی منابع آبی میان عراق و سوریه٬ مسئول برنامه‌ریزی پروژه پمپاژ آب از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ اشاره کرد.

-«حمید مخلف»٬ وزیر آموزش و پرورش:

حمید مخلف متولد سال ۱۹۶۳ در بغداد است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات آموزشی از دانشگاه المستنصریه٬ لیسانس زبان انگلیسی از دانشکده آموزش ابن رشید و دیپلم فنی از موسسه موصل است.

مخلف در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان مدیر کل آموزش داخلی و خارجی (درحال حاضر)٬ معاون مدیر کل آموزش و پرورش در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ٬ معاون مدیر کل آموزش و پرورش بغداد از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ ٬ مدیر دفتر وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ ٬ عضو کمیته عالی اجرای پروژه‌های آموزشی با هماهنگی مراکز فرهنگی انگلیس فعالیت داشت.

-«حسن محمد عباس سلمان»٬ وزیر بهداشت و محیط زیست:

عباس سلمان سال ۱۹۶۹ در دیالی متولد شد٬ دارای مدرک دکترای داروسازی بالینی از دانشگاه بغداد است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به معاون مدیر کل موسسه پزشکی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ ٬ مدیر بیمارستان آموزشی بغداد٬ مدیر بخش فنی بیمارستان آموزشی بغداد٬ مدیر بخش داروسازی بیمارستان نظامی سابق الرشید٬ عضو کمیته علمی ناظر بر داروسازی در بخش علوم پزشکی مجلس عراق و عضو کمیته عالی مطالعات داروسازی در وزارت بهداشت اشاره کرد.

-«خالد بتال نجم عبدالله»٬ وزیر برنامه‌ریزی:

خالد نجم متولد ۱۹۷۶ در استان الانبار است که مدرک دکترای خود را در زمینه مهندسی شهری از آمریکا است. وی در حال حاضر به عنوان رئیس دانشگاه الانبار فعالیت دارد و پیش از این به عنوان مهندس مشاور و متخصص در تصمیم‌گیری و نظارت بر پروژه‌های زیرساختی٬ رئیس تیم بازسازی دانشگاه الانبار٬ عضو تعدادی از انجمن ها و موسسات حرفه‌ای داخل و خارج عراق٬ رئیس و عضو بیش از ۱۰۰ کمیته در زمنیه‌های مختلف اداری و علمی و دانشگاهی و رئیس سه کنفرانس جهانی به اضافه چندین کنفرانس داخلی مشغول به کار بود.

-«ناصر حسین بندر حمد»٬ وزیر حمل و نقل:

ناصر حمد متولد ۱۹۵۴ در بغداد و دارای لیسانس علوم هواپیمایی است. منصب کنونی وی مشاور امنیت عمومی شورای وزیران در امور هواپیمایی بوده و پیش از این به عنوان مدیل کل ستاد هواپیمایی شهری عراق٬ رئیس کمیته تاسیس هواپیمای‌های عراق٬ مشاور امور هوایی و دفتر وزیر حمل و نقل٬ مدیر عملیات‌های هواپیمایی آژانس در شرکت خصوط هوایی عراق٬ معاون رئیس شورای اداره شرکت خطوط هوایی عراق بوده و دارای گواهی حمل و نقل هوایی تجاری هواپیما است.

-«نازلین محمد وسو شیخ محمد»٬ وزیر مسکن و بازسازی:

نازلین محمد سال ۱۹۵۹ در اربیل متولد شد و دارای لیسانس مهندسی شهری از دانشگاه سلیمانیه است.

وی در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان وزیر شهرداری‌های اقلیم کردستان عراق٬ وزیر مسکن و بازسازی اقلیم کردستان عراق٬ مدیر کل وزارت بازسازی و توسعه اقلیم کردستان و مدیر بازسازی و توسعه در استان اربیل و مهندس ناظر و مدیر پروژه‌های و رئیس بخش‌های مهندسی وزارت بازسازی ومسکن عراق فعالیت داشت.

-«ماجد مهدی حنتوش علی»٬ وزیر برق:

ماجد مهدی متولد سال ۱۹۶۱ در بغداد بوده و دارای مدرک لیسانس مهندسی است. منصب کنونی وی مدیر کل اداره‌های فنی وزارت برق بوده و مدیر کل مدیریت پروژه‌های تولید گاز در وزارت بهداشت٬ مدیر پروژه بازسازی ایستگاه برق در جنوب بغداد فعالیت می‌کرد.

-«جمعه عناد سعدون خطاب»٬ وزیر دفاع:

جمعه عناد متولد سال ۱۹۵۶ است و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم نظامی و لیسانس مهندسی برق است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌توان به عنوان فرمانده نیروهای هوایی در سال ۲۰۱۹ ٬ فرمانده عملیات صلاح الدین در سال ۲۰۱۵ ٬ معاون فرمانده عملیات صلاح‌الدین در سال ۲۰۱۴ ٬ فرمانده پلیس صلاح‌الدین سال ۲۰۱۳ ٬ مهاون فرمانده نیروهای گارد مرزی ۲۰۰۴ ٬ رئیس ستاد گروه پیاده‌نظام در سال ۲۰۰۱ ٬ مربی دانشکده جنگ در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد.

-«عثمان علی فرهود مشیر الغانمی»٬ وزیر کشور:

الغانمی در سال ۱۹۵۸ در الدیوانیه متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم نظامی و لیسانس مهندسی برق است که مناصب مختلفی در گروه‌های نظامی داشت و در بازسای ارتش عراق در ۲۰۰۳ نیز مشارکت کرد. سال ۲۰۵ رئیس ستاد ارتش بود و در همه حملات ضد گروه تکفیری داعش در همه نبردها شرکت داشت.

  • منبع خبر : تسنیم