نگاهی به نوسان قیمت کالاهای اساسی/ افزایش ۵۰ درصدی نرخ گوشت
نگاهی به نوسان قیمت کالاهای اساسی/ افزایش ۵۰ درصدی نرخ گوشت
بررسی قیمت کالاهای اساسی در تیرماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ‌ها با شیب ملایم‌تر به روند افزایشی خود ادامه داده‌اند.

به گزارش صبح اقتصاد بررسی قیمت کالاهای اساسی در تیرماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ‌ها با شیب ملایم‌تر به روند افزایشی خود ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، روند قیمت کالاهای اساسی طی یکسال گذشته علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان همچنان افزایشی بوده، به شکلی موجب کاهش تقاضا به ویژه در اقلامی همچون گوشت و برنج شده است.

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت‌های افسارگسیخته کالاها به ویژه کالاهای خوراکی، تقاضا به شدت کاهش یافته است. دولت سیزدهم باید فکری اساسی برای سفره معیشت مردم بیاندیشد چراکه این وضعیت قیمت‌ها موجب کوچک شدن سفره مردم شده و بسیاری از کالاها از سبد غذایی مردم حذف شده است.

افزایش ۷۹.۳ درصدی قیمت برنج خارجی

در این بین، بررسی آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در تیر ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به تیر ۱۳۹۹ با افزایش محسوسی همراه بوده که البته نسبت به ماه‌های قبل شیب ملایم‌تری داشته است.

بر همین مبنا، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۲۷.۴ درصد افزایش از ۱۹ هزار و ۳۷۹ تومان در تیر ماه ۱۳۹۹ به ۲۴ هزار و ۶۹۳ تومان در تیر ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز در تیر ۱۴۰۰ نسبت به تیر ۱۳۹۹ با ۷۹.۳ درصد افزایش از ۸ هزار و ۸۷۵ تومان به ۱۵ هزار و ۹۱۳ تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا تیر ۱۴۰۰ نسبت به تیر ۱۳۹۹، ۳۹.۴ درصد افزایش داشته و از ۲۶ هزار و ۳۶۵ تومان به ۳۶ هزار و ۷۵۴ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز طی مدت یاد شده ۳۹ درصد افزایش یافته و از ۲۵ هزار و ۶۷۷ تومان به ۳۵ هزار و ۶۸۵ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید نیز ۶۱.۶ درصد افزایش یافته و از ۸ هزار و ۳۰۳ تومان در تیر ۹۹ به ۱۳ هزار و ۴۱۵ در تیر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در تیر ماه ۱۴۰۰ نسبت به تیر ماه ۱۳۹۹ به میزان ۴۹.۹ درصد افزایش و از هر کیلوگرم ۷۷ هزار و ۵۲۲ تومان به ۱۱۶ هزار و ۲۱۵ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی طی مدت یاد شده ۳۴.۴ درصد افزایش یافته و از ۹۴ هزار و ۶۱۷ تومان به ۱۲۷ هزار و ۱۶۲ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در تیر ماه ۱۴۰۰ نسبت به تیر ماه ۱۳۹۹ به میزان ۵۷.۶ درصد افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۷۸۰ تومان به ۲۶ هزار و ۴۴۷ تومان رسیده است.

نگاهی به نوسان قیمت کالاهای اساسی/ افزایش ۵۰ درصدی نرخ گوشت