نگاه انتقاد آمیز رسانه‌های بین‌المللی به بن بست سیاسی در برلین
نگاه انتقاد آمیز رسانه‌های بین‌المللی به بن بست سیاسی در برلین

به گزارش گروه بین الملل صبح اقتصاد به نقل از نشریه “فوکوس” آلمان، بیش از حدود یک چهارم سال از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۴ سپتامبر در آلمان می گذرد و این کشور هنوز یک دولت پایدار را تشکیل نداده است. بعد از شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی ، لیبرال دموکرات و سبزها […]

به گزارش گروه بین الملل صبح اقتصاد به نقل از نشریه “فوکوس” آلمان، بیش از حدود یک چهارم سال از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۴ سپتامبر در آلمان می گذرد و این کشور هنوز یک دولت پایدار را تشکیل نداده است. بعد از شکست ائتلاف جامائیکا در آلمان ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی ، لیبرال دموکرات و سبزها ) حالا قرار است در ۷ ژانویه (۱۷ دی) مذاکرات جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات برگزار شود.

حتی اگر طرف های مذاکره کننده به توافقی برای تشکیل ائتلاف بزرگ دست یابند تشکیل دولتی پایدار در این کشور می تواند تا عید پاک و یا حتی طولانی تر طول بکشد. عید پاکیکی از روزهای تعطیل درسالمیلادی است کهیکشنبه‌ای در ماه مارس یا آوریل است.

حداقل آلمانی ها بر این باورند که این بن بست سیاسی در کشورشان بدون عواقب نیست. بر اساس نظر سنجی موسسه یوگاو ۴۴ درصد شهروندان آلمانی بر این عقیده اند که دشواری ها در تشکیل دولت شایستگی عمل آلمان در سیاست بین المللی را کاهش می دهد. ۴۲ درصد  نیز بر این باورند که تاخیر در تشکیل دولتی پایدار در آلمان اعتبار کشورشان در خارج را خدشه دار می کند.

نشریه “فوکوس” در این گزارش نگاهی به تحلیل ها و گزارش های رسانه های بین المللی درباره بن بست سیاسی در آلمان انداخته است.

نگاه رسانه های آمریکایی به بحران سیاسی در آلمان

مجله “تایم” آمریکا در مطلبی با عنوان “یک مرکل شکست خورده خبر بدی برای جهان است” نوشت: وضعیت کنونی سیاست آلمان به این مسئله اشاره می کند که مرکل در آینده کم تر می تواند از ارزش های غربی و چند جانبه گرایی در برابر ترامپ دفاع کند.

این نشریه همچنین تاکید کرد که مرکل در موضع تضعیف شده اش به دلیل نتایج دلسرد کننده انتخاباتی که به دست آورد حالا بسیار درگیر این مسئله است که برای ساختن دولت در کشورش مبارزه کند به جای اینکه وظایف خود را به عنوان رهبر جهان آزاد برآورده کند، و این خبر بدی برای اروپا در دورانی که این اتحادیه به رهبری قدرتمند برای اصلاح این اتحادیه نیاز دارد است.

“نیویورک تایمز” نیز در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا مدت طولانی با چالشی که از طرف آلمان برتر و قدرتمند ایجاد شده بود مقابله می کرد. اما ناگهان با یک واقعیت جدید روبرو شد که بدتر از یک آلمان قدرتمند می تواند یک آلمان ضعیف باشد. البته آلمان ( در این بحران سیاسی) دچار فروپاشی نخواهد شد، اما شکست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تشکیل دولت ائتلافی یک بحران رهبری عمیق و یک دوره طولانی ناامنی را برای اروپا ایجاد می کند.

روزنامه آمریکایی “کوارتز” نیز در مطلب دیگری نوشت: آلمان سال جدید میلادی را درست در همان حالتی آغاز می کند که در سال ۲۰۱۷ آن را به پایان رسانده است. این سال با یک صدر اعظم تضعیف شده که نمی تواند بهترین را در این اوضاع انجام دهد شروع می شود. صدر اعظم آلمان بعد از انتخابات و اولین گفت و گوهای شکست خورده برای تشکیل دولت ائتلافی ضعیف شده است. در حالی که عموما از وی انتظار می رود که دور چهار صدر اعظمی خود را به پایان برساند، اما تحت فشارهای شدیدی از همه طرف ها قرار دارد. البته چرخ های ماشین اتحادیه اروپا در حالی که آلمان سعی می کند از این گودال سیاسی خارج شود متوقف نمی ماند. با این همه بروکسل به این مسئله علاقمند است که برلین قبل از شورای اروپایی در ماه مارس سال آینده و در ماه ژوئن دوباره شایستگی عمل خود را بدست آورد. در این اوضاع امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که می خواهد برنامه های خود برای تعمیق اتحادیه مالی در اروپا پیش ببرد باید مدت طولانی تری در انتظار پاسخ آلمان بماند.

نگاه رسانه های فرانسوی به بن بست سیاسی در برلین

رسانه های فرانسوی نیز مستقیما بعد از شکست ائتلاف جامائیکا با دید انتفادی به بن بست سیاسی در آلمان نگریستند. این نگرانی در فرانسه وجود دارد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور کشورشان بدون شریک آلمانی نتواند اصلاحات مد نظر خود برای اتحادیه اروپا را در پیش گیرد.

روزنامه “لوموند” فرانسه در مطلبی در این باره نوشته است که آلمان به یک بحران سیاسی سخت سقوط کرده است و تمام اروپا از این اوضاع رنج می برند…. آلمان انتخاب امانوئل ماکرون به عنوان رئیس جمهور آمریکا را تشویق می کرد و به نظر می رسید که دوچرخه دو نفره آلمان- فرانسه دوباره آماده حرکت می شود. امیدواری های زیادی وجود داشت و مجاز بود…. آلمان نه تنها بزرگترین اقتصاد ملی اتحادیه اروپا بلکه قطب ثبات اروپا و شریک ضروری فرانسه در تمام پروژه های اروپایی است. مسئولان سیاسی در آلمان باید به این مسئولیت خود واقف باشند.

روزنامه “لس اکو” فرانسه نیز در مطلب دیگری نوشت: در سال های گذشته اتحادیه اروپا به شدت متاثر از رهبری آنگلا مرکل که هم زمان از موفقیت های اقتصادی کشورش و فقدان چهره های سیاسی در سطح خود سود می برد قرار داشت. امانوئل ماکرون که می خواست همراه با آنگلا مرکل اروپا را از نو تقویت کند در درجه اول البته دوباره خود را یافته، اما در معرض تهدید از دست رفتن مهم ترین شریک کلیدی خود در اتحادیه اروپا قرار دارد.

رسانه های انگلیسی درباره بحران سیاسی در آلمان چه می گویند

“گاردین” انگلیس در مطلبی در این باره نوشت: نقش آلمان در اروپا اغلب مسئله ای بحث برانگیز بود، اما نقش مرکل به عنوان حل کننده مسائل از جمله حل مسئله مهاجران با کمک ترکیه یا تصویب تحریم ها علیه روسیه همواره از اهمیت زیادی برخوردار بود. شکست هفته های اخیر مرکل در آلمان می تواند آغاز دوران بسیار سختی باشد.

“تایمز” انگلیس نیز در مطلبی نوشت: روزهای مرکل شمرده می شود. این یک خبر بد برای اروپا است. برنامه های اصلاحی رئیس جمهور فرانسه به این مسئله ارتباط دارد که یک آلمان قدرتمند از یک شاخه دینامیک پاریس-برلین حمایت کند. اگر مرکل برود ماکرون بدون حامی تنها در باد قرار می گیرد.

نگاه رسانه های سوئیسی به بحران سیاسی در آلمان

روزنامه سوئیسی “نویه زوریخه سایتونگ” نیز در مطلبی با اشاره به تضعیف مرکل در این بحران ها درباره عواقب احتمالی چنین وضعیتی هشدار داد.

روزنامه “پرواردا” چاپ اسلواکی نیز در مطلبی نوشت که پایان اجباری صدر اعظمی مرکل تاثیرتی بر کل اروپا خواهد داشت. این مسئله تصادفی نیست که یورو در بازارهای مالی همچنان متزلزل شده است. مرکل نه تنها برای آلمان بلکه برای تمام اروپا تجسم عصر ثبات است. در دوران دونالد ترامپ، پوتین، برگزیت و افراط گرایی روزافزون شاید او آخرین شخصیت رهبری لیبرال دموکرات دنیا است. با سخنان او بسیاری بحث های مهم  اروپایی شروع شده و با رای وی خاتمه یافته است. اگر دوران وی به پایان برسد در حالی که بحران های جدید و تصمیمات آینده اساسی در پیش روی ما است این همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روزنامه “نپسزاوا” ی مجارستان نیز درباره تضعیف مرکل در شرایط بن بست سیاسی در آلمان و عواقب آن هشدار داده و نوشت که بدون مرکل ما نمی توانیم عملا یک اروپای متحد را تصور کنیم.