روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «حمایت از برجام در پارلمان انگلیس توافق هسته‌ای زنده و معتبر است» نوشت: از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است. برجام زنده است و انگلیس در کنار ماست. روزنامه ایران در شماره ۶۶۲۸ خود در صفحه سیاسی که در تاریخ ۴ آبان ماه جاری منتشر شده  است […]

روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «حمایت از برجام در پارلمان انگلیس توافق هسته‌ای زنده و معتبر است» نوشت:

از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است.

برجام زنده است و انگلیس در کنار ماست.

روزنامه ایران در شماره ۶۶۲۸ خود در صفحه سیاسی که در تاریخ ۴ آبان ماه جاری منتشر شده  است به اظهارات معاون وزیر خارجه دولت انگلستان  پرداخته و عنوان نموده است که معاون وزارت خارجه انگلیس در نشستی اظهار داشته که :

توافق هسته ای زنده و معتبر است.

انگلیس به عنوان یکی از کشورهای گروه همواره مواضع مخالفت جویانه ای را در مواجهه با عهد شکنی دولتمردان امریکایی در خصوص برجام  اظهار داشته است.

این حمایتها از برجام درست وقتی واقع میشوند که در روز ١٣آبان روز مبارزه با استکبار مردم ایران در اقصی نقاط کشور برجام را در آتش ریخته و سوزاندند

حال شماری از مقام های فعلی و اسبق انگلیس در نشستی که در پارلمان انگلیس و در حضور قانونگذاران این کشور و سفیر ایران برگزار شده به حمایت از برجام برخاسته اند. (کاسه های داغ تر از آش).

در همین چارچوب، الستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه طی سخنانی در خلال این نشست با اشاره به تایید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفته است که از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است.

این سیاستمدار انگلیسی از بهبود روابط دیپلماتیک لندن – تهران طی سال های اخیر ابراز خرسندی کرده و یاد آورشده که :

«این رابطه به ما اجازه می دهد تا علاوه بر موضوع های موردعلاقه، در رابطه با اختلافاتمان گفت وگو و آنها را برطرف سازیم».

جک استراو، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس(همان کسی که عکس قهقهه خنده ایشان و حسن روحانی در آغوش هم در کاخ سعد آباد پخش شد) نیز طی اظهاراتی در این نشست از پایبندی دولت انگلیس به توافق هسته ای ایران ابراز خرسندی فرموده اندو پیامدهای خروج واشنگتن از برجام را جدی تلقی نموده و گفته اند که : «بر این اساس کشورهایی که امروز شرایط مشابهی با ایران پیش از توافق هسته ای دارند، نسبت به گفت وگو و توافق با امریکا محتاط عمل خواهند کرد. آنها نگاه می کنند قراردادی که از سوی پنج قدرت جهانی امضا و متعاقباً از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تایید رسیده براحتی از سوی رئیس جمهوری امریکا پاره می شود».

استراو با تاکید بر اینکه هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده است، اشاره داشته که این طرفِ غربی بوده است که به تعهداتش در چارچوب برجام در رابطه با تسهیل مراودات بانکی پایبند نبوده و این مساله مسئولیت بزرگی را بر دوش دولت انگلیس می گذارد تا اطمینان حاصل کند که رابطه مالی با ایران برقرارشده است.

چون بانک ها به تنهایی قادر به حل این مساله نیستند و باید از سوی دولت های مطبوع خود تضمین لازم دریافت کنند».

پیتر وستمکوت، سفیر پیشین انگلیس در امریکا نیز طی اظهاراتی برجام را بهترین راه حل برای خروج از مناقشه هسته ای ایران برشمرده و عنوان کرده که اظهارات دونالد ترامپ علیه برجام، بخشی از راهبرد انتقادی وی علیه سیاست های رئیس جمهوری پیشین امریکا باراک اوباما به شمار می رود.

سایمون گس، سفیر پیشین انگلیس در ایران نیز طی سخنانی، سیاست امریکا در قبال ایران مبنی بر نادیده گرفتن قدرت این کشور در منطقه را اشتباه و خطرناک توصیف دانسته وگفته است که :

«واشنگتن باید درک خود را نسبت به اقدامات ایران بالا ببرد و در دام گفتمان سنی و شیعه گرفتار نشود».

در این نشست همچنین حمید بعیدی نژاد سفیرایران در لندن  نیز با اشاره به کارشکنی های امریکا در طول مذاکرات هسته ای بر لزوم حفظ و اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف های امضا کننده تاکید کرده است ». و گفته است که : مشکل محوری در ایالات متحده امریکا همواره این بوده که مسئولان این کشور هیچ گاه نخواسته اند با واقعیات کنار بیایند و لذا انقلاب اسلامی، دولت ایران و خواسته های مردم ایران را به رسمیت نشناخته اند و متاسفانه این طرز تفکر همچنان در کاخ سفید جاری است.

پیش از این، رئیس جمهوری امریکا پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرده و تصمیم گیری درباره سرنوشت حضور امریکا در برجام را به کنگره این کشور سپرده است. این تصمیم ترامپ موجی از واکنش های متفاوت در کشورهای طرف برجام را به همراه داشته است.

مخالفت مقام های سیاسی اروپا با تصمیم ضد برجامی امریکا در حالی است که شماری از قانونگذاران امریکا طرح جدیدی را با هدف افزودن محدودیت های برجام از جمله بازرسی از هر مکان در ایران را در دستور کار خود قرار داده اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز طرح جدید سنا در پاسخ به عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، محدودیت های شدید را بر توافق هسته ای اعمال خواهد کرد؛ از جمله اینکه اگر ایران موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک آزمایش کند یا اینکه به بازرسان برای بازدید از هر مکانی اجازه بازدید ندهد تحریم ها بازگردانده خواهد شد.

پیش از این فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا که طرفین دیگر این توافق شدیدا بودار هستند هشدار داده اند که اقدامات کنگره و ترامپ باعث اختلاف نظر میان آنها خواهد شد و اعتبار بین المللی واشنگتن را زیر سوال می برد.

حال و با توجه به شرایط دولت دوازدهم و عدم حصول کوچکترین نفعی از برجام با این هم وقت کشی و هزینه های غیر قابل باور باید دید نظر جناب رئیس جمهوری نیز با مقامات انگلستان یکی است و هنوز پای سبد خالی برجام سینه میزنند؟ یا طرحی نو در می اندازند و با ارسال لایحه ای به مجلس و وقت دادن سه ماهه به کشورهای امضاء کننده برجام را به باز گشایی همه ابعاد بانکی و تحریمهای برجام تهدید نموده و جدا و بدون هیچ لاپوشانی چنانچه وضع به همین منوال پیش رفت ازبرجام و حتی ام پی تی خارج شده و راه مقاومت را در پیش خواهند گرفت؟

حمیدرضا نقاشیان

والسلام