نگرانی کشورهای همسایه افغانستان از آینده منطقه
نگرانی کشورهای همسایه افغانستان از آینده منطقه
یک دیپلمات پیشین کشورمان ابراز عقیده کرد: کشورهای همسایه نگران آینده افغانستان هستند و تلاش می‌کنند تا نشست‌ها و گفت‌وگوها به سمتی برود که طالبان اقداماتی را انجام دهد که این سرزمین پناهگاهی برای گروه‌های افراطی نباشد.

به گزارش صبح اقتصاد یک دیپلمات پیشین کشورمان ابراز عقیده کرد: کشورهای همسایه نگران آینده افغانستان هستند و تلاش می‌کنند تا نشست‌ها و گفت‌وگوها به سمتی برود که طالبان اقداماتی را انجام دهد که این سرزمین پناهگاهی برای گروه‌های افراطی نباشد.

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکل افغانستان گفت:‌ کشورهای همسایه افغانستان نگران آینده منطقه هستند و این کشورها شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان می‌باشند.

وی تصریح کرد:‌ البته نباید فراموش کنیم که گروه‌ های افراطی در افغانستان یک خطر بالقوه علیه منافع این کشورها هستند و آنچه که در افغانستان شاهد بودیم جریانی است که گفت‌وگو می‌کند و دارای منش و روش میانه‌رو است اما آنچه که قدرت بیشتری در اختیار دارد همین گروه‌های افراطی هستند که روابط نزدیکی با گروه‌هایی در خارج از مرزها در خاورمیانه و آسیای میانه دارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان همچنین بیان کرد: همین مسئله نگرانی کشورهای همسایه را بیشتر کرده و گفت‌وگوها در جهت این خواهد بود که طالبان قانع شوند که اقداماتی را انجام دهد که سرزمین افغانستان پناهگاهی برای این گروه افراطی نباشد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه اظهار کرد: بنابراین کشورها به دنبال این هستند که هر گونه ثبات و امنیت در افغانستان منوط به این است که همه اقوام و گروه‌های نژادی و مذهبی در حکومت مشارکت داشته باشند تا اینکه احساس جدایی نکنند.

روحی صفت در خصوص حوادث تروریستی اخیر در قندوز افغانستان نیز گفت: گروه‌هایی که دست به این اقدامات می‌زنند امروز بخشی از طالبان شده‌اند. از اول هم بودند، خصوصا اینکه گروه حقانی متشکل از پشتون‌هایی است که طایفه‌ای از آن‌ها در گذشته از مناطق جنوبی کوچ کرده و در قندوز پایگاهی ایجاد کرده‌اند. همان‌ها اکنون بخشی از طالبان هستند که به آزار و اذیت مردم شیعه و فارس زبان پرداخته‌اند.

این دیپلمات پیشین کشورمان وضعیت مهاجران به سمت مرزهای ایران نیز اشاره کرد و گفت:‌ از همان شش ماه پیش این موضوع قابل پیش‌بینی بود که با هر گونه تحولی در افغانستان مهاجران زیادی به سمت ایران می‌آیند لذا باید برای این موضوع تمهیداتی می‌اندیشیدند. اکنون هم که چنین شرایطی اتفاق افتاده باید از سازمان‌های بین‌المللی چه غیردولتی و چه آن‌هایی که وابسته به برخی از کشورها هستند کمک خواسته شود تا تسهیلاتی را در پشت مرزها و در خاک افغانستان برای مهاجران ایجاد کنند تا وضعیتی بوجود آید که آن‌ها بتوانند به خانه های خود برگردند. البته سازمان‌های بین المللی برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند اما ایران هم باید از آن‌ها درخواست کند.