نگرانی گروسی درباره فعالیت هسته‌ای ایران برطرف شد
نگرانی گروسی درباره فعالیت هسته‌ای ایران برطرف شد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد با سفر گروسی به تهران به نگرانی‌ها به ویژه در مورد غنی سازی 84 درصدی پاسخ داده شد و جایی برای نگرانی وجود ندارد، مگر این که غربی ها تدبیر دیگری برای فشار علیه ایران در ذهن داشته باشند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد با سفر گروسی به تهران به نگرانی‌ها به ویژه در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی پاسخ داده شد و جایی برای نگرانی وجود ندارد، مگر این که غربی ها تدبیر دیگری برای فشار علیه ایران در ذهن داشته باشند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: قبل از سفر گروسی به تهران یکسری نگرانی ها در ارتباط با غنی سازی ۸۴ درصدی توسط ایران مطرح بود، در همین راستا یک هیات کارشناسی از  آژانس به تهران آمده و در این مورد با کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی ایران گفت‌وگو کردند که مشخص شد آنچه در ارتباط با غنی سازی ۸۴ درصدی گفته می شود صرفا یک اشتباه محاسباتی بوده است.
وی تصریح کرد: بنابراین نگرانی اولیه درباره سفر گروسی و آنچه در مورد مسائل سیاسی و رسانه‌ای مطرح بود، برطرف شد و این انتظار می‌رفت که سفر گروسی از بُعد منفی خارج شده و وجه مثبت پیدا کند. این وجه مثبت هم درخصوص اطمینان خاطر بیشتر درباره فعالیت هسته ای ایران باشد که آنچه از مذاکرات حاصل شد این بود نگرانی گروسی درباره فعالیت هسته ای ایران برطرف شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در نتیجه بیانیه مشترک ایران و آژانس هم موید این مطلب بود که در حوزه‌های مختلف به صورت داوطلبانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشند. نهایتا این که گزارش مثبت گروسی می‌تواند نظر آژانس را جلب کند و به نگرانی آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران پایان دهد.
شفیعی با اشاره به برخی رویکردهای کشورهای غربی نسبت به ارائه نظر آژانس گفت: این مسائل به گروسی بستگی دارد که چگونه بتواند در این مسیر همراهی کند و به نوعی به پیشبرد برجام کمک کند.
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: نکته مهم در این موضوع این است که گاهی اوقات موضوعاتی فراتر از بحث های فنی مطرح می‌شود مثل ادعاها در مورد ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین و یا تحولات داخلی ایران که موجب می شود ناخواسته غرب واکنش نشان داده و نگاه متفاوتی داشته باشد در واقع غیر از مسائل فنی، برخی مسائل سیاسی هم لحاظ می شود و در نتیجه آن فشارهایی را علیه ایران و در ارتباط با برجام دنبال می کنند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: گروسی ماموریتی دارد و آن هم رفع دغدغه ها و نگرانی های آژانس می باشد لذا با انجام سفر اخیر گروسی به تهران به نگرانی پاسخ داده شد و دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد و فعالیت هسته ای ایران طبق روال معمول در جریان است.
شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: چون نگرانی آژانس به این طریق برطرف می شود، می تواند به چالش های آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران نیز  پایان دهد مگر این که گروسی، آژانس و یا غربی ها تدبیر دیگری در ذهن داشته باشند برای این که فشارها را علیه ایران افزایش دهند.