نیروگاه سیریک پروژه مهم اقتصادی مشترک ایران و روسیه است
نیروگاه سیریک پروژه مهم اقتصادی مشترک ایران و روسیه است
وزیر نیرو گفت: نیروگاه سیریک یک پروژه مهم اقتصادی مشترک دو کشور ایران و روسیه است.

نیروگاه سیریک پروژه مهم اقتصادی مشترک ایران و روسیه است

به گزارش پایگاه خبری خبرگزاری صبح اقتصاد  رضا اردکانیان پیش ازظهر پنجشنبه در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک که توسط کشور روسیه انجام می شود، در جمع خبرنگاران بیان داشت: احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک گام بلندی در گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور بزرگ منطقه برداشته شود و مسیر روشنی به ویژه پس از الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا در توسعه و آبادانی و صلح و ثبات این منطقه برداشته شود.وی اظهارداشت: نیروگاه سیریک گام اول بود و طی توافقات انجام شده با مقامات کشور روسیه پروژه های بعدی شامل برقی کردن خط راه آهن اینچه برون – گرمسار، راه آهن زاهدان – بیرجند، توسعه نیروگاه حرارتی، همچنین نیروگاه قطب بند اولیا و تامین واگن های مترو برای کلان شهرهای ایران یکی پس از دیگری عملیاتی خواهد شد.اردکانیان ضمن تشکر از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بابت پیگیری ها برای به نتیجه رساندن پروژه های مشترک دو کشور، خاطرنشان کرد: ان شالله در آینده شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در روابط دو کشور ایران و روسیه خواهد افتاد و شاهد آغاز عملیات های اجرایی و حتی بهره برداری پروژه های مشترک خواهیم بود.وی افزود: وقتی در پاییز سال ۹۷ وظیفه کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون روسیه به بنده محول شد. اولین برنامه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در ایران بود که با همکاری نزدیک با وزیر انرژی روسیه در اواخر بهار ۹۸ اجلاس بزرگی در تهران و اصفهان با حضور مقامات دولتی برگزار کنیم. دراین اجلاس تصمیمات خوبی گرفته شد و پروژه های بزرگی مورد بحث قرار گرفت. نیروگاه سیریک یکی از پروژه های مورد بحث بود که به دلایلی متوقف شده بود.وزیر نیرو تصریح کرد: یادم است بعد از اجلاس زمانی که گزارش خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردم. در هامش گزارش مرقوم فرمودند که همان کاری که از وزیر نیرو توقع می رفت انجام شده است.به گفته اردکانیان، در هشت ساله دولت تدبیر و امید زمانی که به کارنامه آن در حوزه انرژی نگاه می کنیم اتفاقات خوبی رقم خورده است. بسیاری از نیاز آبی در استان هرمزگان با آب شیرین کن ها تامین می شود. طرح های متعددی در دست اجرا است. البته کلید اصلی توسعه در مناطق در حال توسعه نظیر کشورمان، نه شایسته سالاری و شایسته گزینی، که آن هم لازم است، ولی انتخاب مدیران فراشایسته است.وی افزود: توسعه مثل عرصه آموزش و پرورش است که می بایست معلمان و مدرسانی در سطح بالایی باشند که باعث ارتقا آموزش باشند. مدیران فراشایسته موجب توسعه و ارتقا شرایط می شوند. کسانی که حد رضایت آنها حد روزمرگی نیست.وزیر نیرو اضافه کرد: نیروگاه سیریک از اهمیت خاصی در تبادلات اقتصادی دو کشور ایران و روسیه برخوردار است که شخصاً از رئیس جمهور تقاضا کردم برای آغاز عملیات اجرایی آن حتماً در محل پروژه حضور داشته باشم. این پروژه در مدت ۴۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه امروز هم ۴ پروژه آبی و برقی به بهره برداری می رسد، بیان داشت: در این دولت به طور متوسط هر ۵۰ روز یک بار یک سد مخزنی ملی به مدار بهره برداری آمده است. در این دولت به لحاظ زمانی، ۲۰ درصد زمان دوران جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده است. ۳۰ درصد تعداد بزرگ ساخته شده در دولت تدبیر و امید انجام شده است.اردکانیان افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۴۹ طرح بزرگ با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال این پویش ادامه خواهد داشت و جمعاً ۲۹۰ طرح در بخش های آب، برق و فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید و هیچ اختلالی از حیث تامین و عرضه آب و برق ناشی از برگزاری ارزنده انتخابات ایجاد نخواهد شد. اینگونه نخواهد بود که در پایان دولت و اغاز دولت بعدی شاهد کندی کار باشیم.

 

افزایش دما در هفته آینده با افزایش بار مصرف روبرو خواهیم شد

وی یادآور شد: شرایط آب و هوایی سخت است و امسال یکی از خشک ترین ۵۰ سال اخیر است. بارش ها ۵۳ درصد کاهش داشت. گرمای زودرس داشتیم و اوج بار در اردیبهشت ماه داشتیم سال گذشته در ۲۴ خرداد ماه و سال ماقبل در تیرماه ثبت شده بود. گرمای زودرس و مصرف بالا ناشی از استفاده زودهنگام از دستگاههای سرمایشی و ناشی از مصرف غیرمجاز در ماینری را در پی داشت.وزیر نیرو تصریح کرد: هفته آینده افزایش دمای قابل ملاحضه داریم و پیش بینی می کنیم اوج بار به ۶۰ هزار مگا وات خواهد رسید. امیدواریم با همراهی همه مردم و به ویژه صنایع بزرگ و اجرای مصوبه دولت بتوانیم این ایام را با سهولت سپری کنیم.

  • منبع خبر : صبح اقتصاد