هایکو ماس: اروپا باید اقدامات بیشتری برای امنیت خود انجام دهد
هایکو ماس: اروپا باید اقدامات بیشتری برای امنیت خود انجام دهد
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه احتمالا آمریکا دیگر آن سپر حمایتی محافظ اروپا که از قبل می‌شناسیم نخواهد بود، بر لزوم اقدامات بیشتر اروپا برای تضمین امنیت خود تاکید کرد.

هایکو ماس: اروپا باید اقدامات بیشتری برای امنیت خود انجام دهد

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه احتمالا آمریکا دیگر آن سپر حمایتی محافظ اروپا که از قبل می‌شناسیم نخواهد بود، بر لزوم اقدامات بیشتر اروپا برای تضمین امنیت خود تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با “دویچه وله” درباره شرایط اخیر در مرزهای بین چین و هند ابراز نگرانی کرده و گفت: ما با هر دو کشور در حال گفتگو هستیم.

وی افزود: این دو کشورهای بزرگی هستند که من نمی خواهم تصور این را کنم که در صورت تشدید واقعی نظامی گری چه درگیری هایی رخ خواهد داد. بنابراین ما تلاش می کنیم در همه سطوح روی هر دو طرف تاثیر بگذاریم تا شرایط را آرام کنیم.

“هایکو ماس” در ادامه گفت: ما در ماه جولای ریاست دوره‌ای در اتحادیه اروپا را بر عهده می گیریم. در کل جامعه بین‌المللی این انتظارات وجود دارد که هند و چین وارد درگیری نشوند که نه تنها هر دو کشور بلکه کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل ما تمام تلاش خود را می کنیم تا روی هر دو طرف تاثیر گذاشته و این پیغام آشکار را بدهیم که این اختلافات کاهش یافته و هیچ گونه تشدید اوضاع بخصوص از نظر نظامی به وقوع نخواهد پیوست.

هایکو ماس در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آلمان در دوران ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا حاضر است چه چیزی را قربانی کند تا اروپا را نجات دهد گفت: من اعتقاد دارم که آلمان نباید در این راستا هیچ چیزی را قربانی کند، بلکه باید گفت که اروپا یک پیروزی بزرگ برای آلمان است. آلمان به عنوان یک کشور بزرگ صادراتی از این واقعیت که اروپا خوب پیش رود سود می برد. بنابراین ما می خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که کشورهایی که به صورت ویژه از بحران کرونا آسیب دیده‌اند مانند ایتالیا و اسپانیا سریع تر از این بحران خارج شوند.

ماس با اشاره به اینکه آلمان مسئولیت بزرگی در اروپا دارد گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم سهمی در این راستا ایفا کنیم که به این ترتیب اختلافاتی که وجود دارد از جمله بین شمال و جنوب اروپا بیش از این گسترش نیابد. ما این پیشنهاد را همراه با فرانسه ارائه داده‌ایم. من اعتقاد دارم که این پیشنهاد مبنایی برای توافق در اتحادیه اروپا خواهد بود. این راهی است که ما می خواهیم در دوران ریاست دوره‌ای خود بر اتحادیه اروپا دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که آلمان می خواهد همچنین پلی بین غرب و شرق اروپا باشد.

وی در توضیح این گفته خود گفت: از این رو من خواهان در پیش گرفتن یک سیاست شرق جدید هستم که در این راستا پیش رود که کشورهای همسایه در اروپای مرکزی و شرقی را در این اتحادیه حفظ کنیم و از به وجود آمدن این تصور که آن ها اعضای درجه دو در این اتحادیه هستند جلوگیری کنیم.

وی در ادامه درباره تصمیم اخیر ترامپ برای بازگشت نیروهای آمریکایی از خاک آلمان و اینکه شما چه انتظاری از دونالد ترامپ قبل از انتخابات آمریکا دارید گفت: مبارزات انتخاباتی آمریکا بر اساس قوانین خود جریان دارد و البته صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید وارد می شود اروپایی ها و آمریکایی ها ارزش های مشترکی از جمله آزادی و لیبرال دموکراسی دارند. این در مناطق دیگر جهان متفاوت است. از این رو همچنان موضوعاتی که ما را به ایالات متحده وصل می کند بیشتر از موضوعاتی است که ما را جدا می کند، حتی اگر در حال حاضر روابط نسبتا پیچیده ای وجود داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا به این مسئله علاقمند است که در عرصه سیاست امنیتی و خارجی به صورت بسیار تنگاتنگ با اروپا ارتباط داشته باشد در عین حال گفت: اما احتمالا ایالات متحده آمریکا دیگر آن سپر حمایتی محافظ اروپا که از قبل می شناسیم نخواهد بود. این بدان معنی است که ما باید برای امنیت خود کارهای بیشتری انجام دهیم که یک ستون اروپایی در ناتو شکل گیرد.

ماس در عین حال گفت: من خواهان استقلال نظامی اروپا نیستم. من می خواهم ما به عنوان متحدین ناتو منافع امنیتی خود را با ایالات متحده تضمین کنیم. من نمی توانم تصور کنم که ایالات متحده در دراز مدت علاقه‌ای به جدایی اروپا و آمریکا در عرصه سیاسی، امنیتی داشته باشد. ما سابق مسئولیت های زیادی را بر عهده گرفته‌ایم.