هدف اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها «قطع ید» مفسدین است
هدف اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها «قطع ید» مفسدین است
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هدف از اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها این است که دست دلال و قاچاقچی و مفسد اقتصادی از جیب مردم قطع شود، دیگر اسمش «جراحی» نیست بلکه «قطع ید» است و باید بگوییم که ما می‌خواهیم دست سارق را نه بصورت نمایشی بلکه در واقعیت قطع کنیم.

به گزارش صبح اقتصاد یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هدف از اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها این است که دست دلال و قاچاقچی و مفسد اقتصادی از جیب مردم قطع شود، دیگر اسمش «جراحی» نیست بلکه «قطع ید» است و باید بگوییم که ما می‌خواهیم دست سارق را نه بصورت نمایشی بلکه در واقعیت قطع کنیم.

مهدی باقری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدام دولت در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ کالاهای اساسی اظهار کرد: در مجلس با چندین سهو لسان مواجهیم که یکی از آنها موضوع حذف ارز ترجیحی است؛ در شرایطی چنین موضوعی مطرح می شود که اصلاً مصوبه‌ای به این عنوان نداریم بلکه آنچه که وجود دارد طرحی در دولت در چارچوب مصوبات مجلس شورای اسلامی است که طی آن قرار است تغییراتی در روش پرداخت یارانه اعمال شود.

وی با تاکید بر توزیع هدفمند یارانه‌ها میان مردم تاکید کرد: مردم همیشه گلایه‌مند هستند که به نام مردم یارانه پرداخت می‌شود اما این یارانه به دست آنها نمی‌رسد و عدالتی در توزیع ‌یارانه وجود ندارد.

نماینده زنجان و طارم در مجلس افزود: پیشتر کل یارانه‌ای که متعلق به مردم بود، به واردکنندگان یا به دلالان داده می‌شد، اما امروز تصمیمی اتخاذ شده تا این یارانه به مردم پرداخت شود؛ بر این اساس قرار است تا وقتی فرد برای خرید نان به نانوایی می‌رود، همان لحظه یارانه نان به حساب نانوا واریز شود؛ این اقدام در راستای اجرایی کردن عدالت در پرداخت یارانه‌ها است.

باقری با اشاره به دشواری‌های اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که دولت‌های قبل برای اجرای چنین طرحی اقدامی جدی انجام ندادند دشواری آن بود؛ چراکه اگر اقدام راحتی بود، تا حالا همه آن را انجام داده بودند؛ یکی از نگرانی‌های نمایندگان مجلس نیز این است که این دشواری باعث اجرای ناقص طرح شود؛ نمایندگان مجلس همزمان که به عنوان وکلای مردم این وظیفه را دارند تا دغدغه‌های آنها را منتقل و پیگیری کنند، از این دولت عزیز نیز در اجرای سیاست‌هایش حمایت بسیاری می‌کند.

وی درباره استفاده از عنوان «جراحی اقتصادی» از سوی برخی مقامات کشور برای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ کالاهای اساسی با بیان اینکه «استفاده از چنین عباراتی صحیح نیست»، اظهار کرد: «عدالت» بهترین لفظی است که ما حکومت جمهوری اسلامی مکلف به ایجاد آن است؛ وقتی یارانه به دست قاچاقچی و دلال می‌رسد و هیچ روستایی از آن بهره‌ای نمی‌برد و این طرح نیز در حال تحقق بهره‌مندی روستاییان از یارانه‌شان است، آیا این کار جراحی است یا عدالت؟

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هدف از اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها این است که دست دلال و قاچاقچی و مفسد اقتصادی از جیب مردم قطع شود، دیگر اسمش «جراحی» نیست بلکه «قطع ید» است و باید بگوییم که ما می‌خواهیم دست سارق را نه بصورت نمایشی بلکه در واقعیت قطع کنیم.

باقری با تاکید بر اینکه آمادگی اجرای چنین طرحی در دولت وجود دارد خاطر نشان کرد: ظرفیت چنین اقدامی در همه دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم وجود داشته و دارد، اما آنچه مهم است این است که باید در میان مدیران دولت اراده کافی و همت بالایی وجود داشته باشد و مسئولان اجرایی زمان مناسبی را به این موضوع اختصاص دهند.

وی در پایان اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی پیش از اقدام دولت برای اجرای طرح مردمی سازی پرداخت یارانه خواستار اجرای این طرح بود؛ حال نیز با توجه به اینکه هم ظرفیت آن در دولت وجود دارد و هم اینکه دولت سیزدهم توان اجرای آن را دارد، مطالبه ما این است که دولت سیزدهم یارانه‌ها را دقیقاً روی سفره مردم بگذارد.